فائزه هاشمی؛ از پشیمانی از انقلاب ۵۷ تا دفاع تمام عیار از پدر

By | ۱۴۰۰-۰۱-۲۵

فائزه هاشمی در شلوغ‌ترین اجتماع کلاب‌هاوس همزمان هر دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب و رهبر جمهوری اسلامی را به تندی مورد انتقاد قرار داد

فائزه هاشمی در سخنانی صریح و جنجالی به شکلی تمام عیار از شخصیت و عملکرد پدرش، اکبر هاشمی رفسنجانی، دفاع کرد و همزمان هر دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب و رهبر جمهوری اسلامی را به تندی مورد انتقاد قرار داد.

تحریم انتخابات و دوری از نظام

فائزه هاشمی رفسنجانی با انتقاد از عملکرد هر دو جناح جمهوری اسلامی، تحریم انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را یک عمل فعالانه سیاسی دانست و گفت: «من نه قصد نامزدی در این انتخابات را دارم و نه اساسا به نامزد دیگری رای می‌دهم.»

خانم هاشمی، که سه‌شنبه شب به‌طور زنده به پرسش‌های مختلف و متعددی از طیف‌های مختلف سیاسی در کلاب هاوس پاسخ می‌داد، بارها در پاسخ به سوالاتی که از او در‌باره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شد، گفت کشور به نقطه‌ای رسیده است که مشارکت در انتخابات و رای دادن به معنای تایید روش‌های غلط است بدون آنکه امیدی به تغییر و اصلاح وجود داشته باشد.

او با روشن خواندن عملکرد و مواضع اصولگرایان و برخی نهادها که از آنها به صراحت نام نبرد، شرایط کنونی را نتیجه سیاست‌های آنان خواند و در عین حال، به تندی از اصلاح‌طلبان جمهوری اسلامی نیز انتقاد کرد و آنان را متهم کرد که با فراموش کردن شعارهای خود، صرفا خواستار حضور در قدرت به هر قیمت هستند.

فائزه هاشمی گفت: «الان دیگر مشکل فقط رد صلاحیت شورای نگهبان نیست، مشکل عملکرد اصلاح طلبان است. انتهای عمل ما می‌شود آقای روحانی و به همین دلیل رای نمی‌دهم.»

با این همه، او در پایان این نشست که شش ساعت به طول انجامید گفت: «اگر در دو ماه آینده کسی بیاید که بتواند شاخصه‌های اصلاح‌طلبی را داشته باشد، این شجاعت را دارم که ارزیابی‌ام را تغییر دهم.»

فائزه هاشمی گفت: «من اگر عملی ببینم که به معنای رفتن به سمت اصلاحات باشد، مثل آزادی زندانیان سیاسی و یا ایجاد رابطه با کشورهایی که بیهوده با آنان قطع ارتباط کرده‌ایم، رای خواهم داد.»

جلسه گفت‌وگو با فائزه هاشمی رفسنجانی، پرمخاطب‌ترین نشستی بوده است که تا کنون در پلتفرم «کلاب هاوس» فارسی برگزار شده است. بیش از ۲۰ هزار نفر به طور زنده و مستقیم شنونده پاسخ های صریح او به پرسش‌هایی چالش برانگیز بودند.

این نشست با مدیریت مصطفی فقیهی، سردبیر سایت «انتخاب» و از روزنامه‌نگاران نزدیک به خانواده اکبر هاشمی رفسنجانی برگزار شد. آقای فقیهی، تا هنگام فوت آقای رفسنجانی مشاور او نیز بود.

طبق قواعد کلاب هاوس، ضبط صدای جلسات ممنوع است، مگر آنکه این نکته از پیش به اطلاع حاضران در اتاق رسیده باشد. با این حال، سایت انتخاب، گزیده‌ای از سخنان فایزه هاشمی رفسنجانی را بر روی وبسایت خود منتشر کرده است.

فائزه هاشمی، معاون اول احمدی‌نژاد؟

فائزه هاشمی در پاسخ به سوالی، تایید کرد که محمود احمدی‌نژاد به او پیشنهاد ائتلاف کرده و از او خواسته به عنوان معاون اول وی، در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.

او گفت چند ماه پیش، محمود احمدی‌نژاد پیشنهاد برگزاری یک مناظره را داد، اما من این پیشنهاد را رد کردم، زیرا مناظره آداب و قواعدی دارد که محمود احمدی‌نژاد فاقد آنهاست. به قول میرحسین موسوی، احمدی‌نژاد کسی است که به چشم‌های آدم نگاه می‌کند و دروغ می‌گوید.»

فائزه هاشمی گفت: «چند ماه بعد احمدی نژاد به من پیشنهاد معاون اولی برای انتخابات ۱۴۰۰ داد. من قبول نکردم، چون سال ۸۸ را نمی‌توانم فراموش کنم.»

همزمان دفتر محمود احمدی‌نژاد، صبح روز چهارشنبه با صدور اطلاعیه‌ای اظهارات فائزه هاشمی را تکذیب کرد.

«اگر سال ۵۷ بود، قطعا انقلاب نمی کردم»

فائزه هاشمی، در پاسخ به سوالات مختلف، بارها به تندی از عملکرد جمهوری اسلامی انتقاد کرد و به صراحت گفت که اگر اکنون سال ۵۷ بود، او قطعا مخالف انقلاب بود و در چنین حرکتی مشارکت نمی‌کرد.

او ضمن تاکید بر احترامش به براندازان، گفت به این دلیل خود را برانداز نمی‌داند که باور دارد نتیجه یک براندازی یا انقلاب ضرورتا به سود کشور نخواهد بود و مشخص نیست حکومتی که از این راه جایگزین جمهوری اسلامی می‌شود، حکومتی بهتر باشد.

با این همه، او به تندی از عملکرد جمهوری اسلامی در زمینه‌های مختلف از حقوق زنان گرفته تا نبود آزادی‌‌های مدنی و سیاسی و سیاست خارجی انتقاد کرد.

دفاع از پدر، انتقاد از نظام؟

بخش عمده‌ای از پرسش‌های مخاطبان و پاسخ فائزه هاشمی رفسنجانی به عملکرد پدر وی، اکبر هاشمی رفسنجانی از اصلی‌ترین چهره‌های جمهوری اسلامی اختصاص داشت.

در پاسخ به انتقادهای از اکبر هاشمی رفسنجانی، فائزه هاشمی چهره‌ای متفاوت از خود را به نمایش گذاشت. او از عملکرد و اقدامات پدرش تقریبا در تمامی موارد دفاع کرد و با رد انتقاد منتقدان، در مجموع این تصویر را به مخاطبان خود القا کرد که در جمهوری اسلامی اوضاع هر زمان که در دست اکبر هاشمی رفسنجانی بوده خوب، و هر زمان که او به حاشیه رفته بد و غیرقابل دفاع بوده است.

او با دفاع تمام عیار از پدرش در تقریبا تمامی زمینه‌ها، به طنز اقرار کرد که به هر حال به عنوان دختر، نمی‌تواند از پدرش انتقاد کند.

به عنوان نمونه، او پس از انتقادهای تند از حسن روحانی، رئیس جمهوری، گفت: «آقای هاشمی نسبت به آقای روحانی انعطاف‌پذیری بیشتری داشت؛ بهای بیشتری به کار کارشناسی می‌داد و دنیا دیده‌تر بود.»

او نقش پدرش در ترورها، بازداشت‌ها و کشتن مخالفان، در پرونده‌هایی مانند میکونوس، دستگیری فرج سرکوهی، بازداشت منتقدان و … را رد کرد و گفت: «چند وزارتخانه از جمله وزارت اطلاعات از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حرف شنوی نداشتند.»

دفاع تمام‌عیار فائزه هاشمی از پدرش، با واکنش بسیار تند و منفی کاربرانی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده که با استناد به وقایع تاریخی بر نقش عمده و مهم اکبر هاشمی رفسنجانی در بسیاری از رویدادهایی انگشت می‌گذارند که اکنون حتی دخترش از آنها انتقاد می‎کند.

شدت این انتقادها و نیز پیامد دفاع همه جانبه فائزه هاشمی از پدرش حتی بر نقدهای تند وی از جمهوری اسلامی و دفاع او از تحریم انتخابات سایه انداخته و باعث شده است که عده‌ای با بدگمانی به سخنان انتقادی وی بنگرند..

فائزه هاشمی، اصلاح‌طلبان جمهوری اسلامی را از جمله به دلیل حمله به پدرش سرزنش کرد و گفت «چپ و راست ما را می‌زدند. حملات جناح چپ به آیت‌الله هاشمی و تخریب‌های اصلاح‌طلبان، زیربنایی شد برای آمدن محمود احمدی‌نژاد.»

او تقریبا حاضر به پذیرش هیچ انتقاد اصولی به پدرش نشد و با وجود مطرح شدن انتقادهایی جدی به شخصیت و عملکرد اکبر هاشمی رفسنجانی از سوی افرادی با دیدگاه‌هایی متفاوت، جز چند مورد کوچک و استثنایی، با رد دیگر انتقادها کارنامه پدرش را مثبت و درخشان دانست.

فائزه هاشمی در عین حال بار دیگر تکرار کرد که خانواده اکبر هاشمی رفسنجانی همچنان تردیدهایی جدی در باره علت مرگ وی دارند، اما شورای عالی امنیت ملی، پرونده پیگیری نحوه مرگ او را بسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *