شکایت ایران به آژانس اتمی: حمله به نطنز می‌توانست تبدیل به فاجعه «رادیواکتیو» شود

By | ۱۴۰۰-۰۱-۲۵

سه روز پس از خرابکاری در شبکه برق‌رسانی کارخانه غنی‌سازی اورانیوم در نطنز، ایران در نامه‌ای خطاب به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت که «چنین اقدامی در یک سایت هسته‌ای خطر نشت مواد رادیواکتیو را به همراه دارد و این مصداق تروریسم هسته‌ای است.»

خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه، ۲۵ فروردین، گزارش داد که این مطلب را کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نامه‌ای به رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بیان کرده است.

آقای غریب‌آبادی در این نامه گفت: «اقدام به موقع» کارکنان تأسیسات نطنز و سازمان انرژی اتمی ایران، مشکل به وجود آمده را کنترل کرده است و «در غیر این صورت، اتفاق رخ‌داده می‌توانست به یک فاجعه زیست‌محیطی و انسانی تبدیل شود.»

او از آژانس خواسته است که «عاملان چنین اقداماتی مجازات شوند.»

ایران و برخی رسانه‌های غربی و اسرائیلی می‌گویند اسرائیل پشت این خرابکاری بوده است. کارشناسان آمریکایی و اسرائیلی گفته‌اند که این اقدام احتمالاً برنامه غنی‌سازی ایران را با ۹ ماه تأخیر روبه‌رو می‌کند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز چهارشنبه در هیئت دولت در این باره گفت که «البته مقامات امنیتی و اطلاعاتی ما باید گزارش‌های نهایی را به ما بدهند.» او افزود که «ولی در ظاهر» این کار اسرائیل است.

ساعاتی پس از سخنان حسن روحانی، محمود واعظی، رئیس دفتر او گفت «نشانه‌هایی از اتفاق اخیر نطنز داریم که نشان می‌دهد» اسرائیل «پشت آن بوده است.» او توضیح بیشتری در این مورد نداد.

در مورد جزئیات این خرابکاری، فریدون عباسی دوانی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، روز دوشنبه گفته بود که «دشمن یک طراحی قشنگ انجام داده؛ فکر کرده و متخصصان خود را به کار گرفته» تا این انفجار هدف آنها را تامین کند.

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران طراحی این کار را «پیچیده» توصیف کرد و گفت: «دشمن انفجار را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که هم سیستم توزیع برق سایت آسیب ببیند و هم کابلی که از سوی باتری‌ها می‌آید.»

ایران روز ۲۴ فروردین از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در کشور خبر داد و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز چهارشنبه گفت که این اقدام «پاسخی به شرارت» حمله به شبکه برق‌رسانی تأسیسات غنی‌سازی نطنز است.

با استفاده از مهر و ایسنا/ پ. پ./ ف. دو. رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *