تلف شدن دوباره گربه‌ماهی‌ها در سواحل جاسک؛ این «فاجعه طبیعی نیست»

By | ۱۴۰۰-۰۱-۲۶

فرماندار جاسک در استان هرمزگان از تکرار پیدا شدن لاشه انبوهی گربه‌ماهی در دریا و سواحل این شهرستان خبر داده و آن را «غیرطبیعی» خواند.

محمد دارمهر روز چهارشنبه، ۲۵ فروردین، طول این «فاجعه» را حدود ۸ تا ۱۰ کیلومتر عنوان کرده و به خبرگزاری فارس گفته است شاهدان عینی آن را دردناک‌تر از قبل می‌دانند.

معاون فرمانداری جاسک روز جمعه، ۱۳ فروردین، از پیدا شدن بیش از ده تُن لاشه گربه‌ماهی در دریا و سواحل این شهرستان در یک روز خبر داده بود.

اکنون در حالی که هنوز علت آن حادثه مشخص نشده، جاسکی‌ها شاهد تلف شدن دوباره گربه‌ماهی‌ها بوده‌اند.

پیشتر حبیب مسیحی تازیانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان با اشاره به نمونه‌برداری از ماهی‌های تلف‌شده در آزمایشگاه‌ها درباره علت این موضوع گفته بود که به احتمال زیاد آلودگی نفتی یا صید ‌صیادی و به احتمال ضعیفی بیماری می‌تواند موجب این تلفات شده باشد.

اوایل اسفند ۹۹ هم گزارش‌هایی از مرگ هزاران ماهی‌ در سواحل عسلویه خبرساز شد.

بهزاد حیدری، سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان بوشهر علت این موضوع را مسمومیت بر اثر نشت مواد نفتی و آلاینده‌های شیمیایی به دریا عنوان کرده بود اما مدیرکل محیط زیست استان بوشهر این موضوع را تکذیب کرده بود.

آلودگی نفتی یکی از عوامل آلودگی دریا است و بنا به دلایلی چون ریختن نفت از نفتکش‌ها، ترکیدن لوله‌های نفت و سایر تصادفات صنعتی ایجاد می‌شود.

بنا بر گزارش‌ها سالانه ۱۴ هزار حادثه نشت نفت در جهان رخ می‌دهد که موجب به خطر افتادن حیات ماهی‌ها، گیاهان و سایر موجودات دریایی را به خطر می‌اندازد.

در سواحل جنوبی ایران نیز به دلیل استخراج نفت و گاز و جا‌به‌جایی نفتکش‌ها، نشت مواد نفتی و شیمیایی هر از چندگاه خبرساز می‌شود، اما مسئولان معمولا ارتباط تلفات گونه‌های جانوری در این سواحل به دلیل نشت نفت را تکذیب می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *