رهبر جمهوری اسلامی: مذاکره تشخیص مسئولین است! روحانی: اگر بگذارند در ۱۰۰ روز آخر تحریم‌ها را می‌شکنیم‌!

By | ۱۴۰۰-۰۱-۲۷

-علی خامنه‌ای: تشخیص‌ مسئولین ما این است که برویم مذاکره کنیم… ما بحثی در این زمینه نداریم، منتها باید مراقبت بشود که مذاکره فرسایشی نباید بشود.
-در حالی که خامنه‌ای با صدای بلند اعلام کرده موافق مذاکره برای لغو تحریم‌هاست و «یکساعت هم نباید تأخیر کرد»، حسن روحانی معلوم نیست خطاب به چه کسانی می‌گوید: اگر بگذارید در ۱۰۰ روز آخر هم یکبار دیگر تحریم را می‌شکنیم، شما دست ما را باز بگذارید ما مشکلی نداریم و این کار را انجام می‌دهیم!
– آیا سردارانی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وجود دارند که راضی کردن آنها برای عقب‌نشینی از مقابل غربی‌ها حتا برای خامنه‌ای هم سخت یا غیرممکن است؟! آیا خیز سپاه پاسداران برای در دست گرفتن عنان دولت با این هدف است که مذاکره و عقب‌نشینی را پیش ببرد و یا همچنان در شیپور «مقاومت» بدمد؟!

بعد از ترور قاسم سلیمانی و محسن فخری‌زاده ولایتمداران ادعا می‌کردند «دهان کسی را که دَم از مذاکره با آمریکا بزند خُرد می‌کنیم!»

پس از انفجار دومین انفجار در تأسیسات اتمی نطنز نیز فشارها از سوی جریان انقلابی و حزب‌اللهی به دولت و تیم سیاست خارجی جمهوری اسلامی برای متوقف کردن مذاکرات برجام در وین تشدید شد. جریان اصولگرا و مریدان خامنه‌ای در تمام این سال‌ها القا می‌کردند یا باور کرده بودند که مذاکره با غربی‌ها برخلاف خواسته‌‌ی رهبرشان است بی‌آنکه به روی خود بیاورند که بدون تصمیم و اجازه‌ی او هرگز محمدجواد ظریف و عباس عراقچی و دیگران نمی‌توانند با نمایندگان دیگر کشورها بر سر مسائل کلان نظام حتا حرف خالی بزنند!

با وجود همه‌ی فشارها به تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای ۲۵ فروردین در بخشی از صحبت‌های خود در «محفل انس با قرآن» به مناسبت ماه رمضان پاسخ انتقادات و مخالفت‌ها را داده و گفته است که «تشخیص‌ مسئولین ما این است که برویم مذاکره کنیم… ما بحثی در این زمینه نداریم، منتها باید مراقبت بشود که مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همینطور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد.»

خامنه‌ای با بیان اینکه «هدف آمریکا از مذاکره تحمیل خواسته‌های باطل خودشان است» بار دیگر تأکید کرد «باید اوّل تحریم‌ها برداشته بشود چون ما خاطرجمع نیستیم به اینکه آنها وعده بدهند که تا حالا ده‌ها بار به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند و ضدّ وعده عمل کرده‌اند، و حالا هم همین کار را خواهند کرد- لذا بایستی آنها کاری را که ما می‌گوییم اوّل انجام بدهند تا ما خاطرجمع بشویم که انجام گرفت، بعد ما آنچه تکلیف‌مان است انجام خواهیم داد.»

هرچند خامنه‌ای نظرش را در مورد موافقت با ادامه مذاکره اعلام کرده اما در همین روز حسن روحانی در نشست هیأت دولت به انتقاد از مخالفان مذاکره پرداخت و پرسید «چرا از مذاکرات می‌ترسیم؟ چرا فرار می‌کنیم؟! ما قدرتمندیم» و افزود: «خودمان را ضعیف نبینیم می‌گویند روبروی شما می‌دانید کیست آمریکاست.» روحانی سپس مدعی شد: «مگر آمریکا کیست؟ ما قدرتمندیم با آمریکا مذاکره می‌کنیم. در برجام با آنها مذاکره کردیم و آنها را سر جای خود نشاندیم!»

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در حالی که معلوم نیست خطابش به کیست افزود «اگر بگذارید در ۱۰۰  روز آخر هم یکبار دیگر تحریم را می‌شکنیم، شما دست ما را باز بگذاریم ما مشکلی نداریم و این کار را انجام می‌دهیم!»

اما در حالی که علی خامنه‌ای موافقت خود را با مذاکره به صراحت اعلام کرده است، چه کسانی دست روحانی و دولت‌اش و تیم وزیر خارجه‌اش را برای مذاکره جهت برداشتن تحریم‌ها بسته است؟! آیا خامنه‌ای دروغ می‌گوید که «بحثی با تشخیص مسئولان برای مذاکره ندارد»؟! حتا پیش از اینهم در آذر ۱۳۹۹ خامنه‌ای در یک سخنرانی به صراحت اعلام کرده بود «اگر بتوان تحریم را رفع کرد، حتی یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم.»

در سال ۱۳۹۷ پس از آنکه فشار جریان ولایتمدار به دولت برای امضای برجام شدید شده بود، علی‌اکبر ولایتی مشاور  خامنه‌ای در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه «توافق اتمی تصمیم نظام بود نه فرد» اعتراف کرد «حتماً باید مذاکره می‌‌کردیم و اگر برجام در سال ۱۳۹۵ امضا نمی‌شد، گزینه بعدی جنگ بود!»

رهبر جمهوری اسلامی در همان سال جهت اجرای برجام هفت شرط برای اروپا تعیین کرد و گفت اگر اجرا نکنند برجام را آتش می‌زنیم. اما هیچکدام از آن شروط عملی نشد جمهوری اسلامی همچنان نه تنها در برجام است بلکه برای بازگشت آمریکا به آن تلاش می‌کند.

در این میان، دیگر هیچ کشوری نیست که «برجام» را برای مذاکره و معامله با جمهوری اسلامی کافی بداند. آنچه غربی‌ها از ایران می‌خواهند فقط مربوط به تهدیدات اتمی و مقابله با دستیابی رژیم ایران به بمب هسته‌ای نیست. مهار ماجراجویی‌های موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی از یکسو و توقف گروگانگیری و نقض حقوق بشر از سوی دیگر مسائلی هستند که اروپا و آمریکا بر آنها تأکید می‌کنند اما جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده به هیچ  عنوان زیربار هیچکدام نخواهد رفت.

به این ترتیب، آیا منظور روحانی از اینکه «اگر بگذارند ۱۰۰ روزه تحریم‌ها را می‌‎شکنیم» گرفتن چراغ سبز از علی خامنه‌ای برای آغاز مذاکره مستقیم با آمریکا یا شکلی از مذاکرات بر سر موشک‌ها و حمایت از گروه‌های نیابتی و به عبارت دیگر «مسائل ناموسی» نظام است؟! آیا جمهوری اسلامی به مرحله‌ای رسیده که حتا خامنه‌ای هم برای اتخاذ تصمیمات کلام با موانع جدّی و ابهام و عدم اطمینان از پیامدهای تصمیم‌گیری روبروست؟ آیا سردارانی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وجود دارند که راضی کردن آنها برای عقب‌نشینی از مقابل غربی‌ها حتا برای خامنه‌ای هم سخت یا غیرممکن است؟! آیا خیز سپاه پاسداران برای در دست گرفتن عنان دولت با این هدف است که مذاکره و عقب‌نشینی را پیش ببرد و یا همچنان در شیپور «مقاومت» بدمد؟!
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *