جزئیات دیدار  مقام‌های ایران و عربستان در بغداد

By | ۱۴۰۰-۰۱-۳۰

میدل ایست نیوز: یک مقام بلندپایه عراقی، گزارش‌های رسانه‌ها درباره دیدار چند روز پیش مسئولان سعودی و ایرانی در بغداد را «دقیق» خواند و گفت: این دیدار در داخل منطقه الخضراء بغداد و در سطح مسئولان امنیتی دو کشور با ابتکار دولت عراق برگزار شد.

روزنامه فایننشال تایمز امروز در گزارشی اعلام کرده بود که مسئولان بلندپایه سعودی و ایرانی پس از پنج سال قطع روابط، گفت‌وگوهای مستقیمی در راستای تلاش برای تصحیح مناسبات مشترک برگزار کردند.

فایننشال تایمز افزود که این مذاکرات رو در رو که از سال ۲۰۱۶ میلادی میان دو کشور سابقه نداشته با میانجیگری عراق برگزار شده است. این در حالی است که «جو بایدن»، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در تلاش برای احیای برجام و کاهش تنش منطقه‌ای است.

براساس این گزارش، هیئت عربستانی در این مذاکرات به ریاست «خالد بن علی الحمیدان»، رئیس دستگاه اطلاعات عربستان بوده است.

این گزارش افزوده که قرار است دور تازه ای از این مذاکرات هفته آینده برگزار شود.

در همین رابطه، یک مسئول بلندپایه در دفتر نخست‌وزیری عراق که نخواست نامش ذکر شود، به العربی الجدید گفت: این نشست ۱۰ روز پیش در منطقه الخضرا در مرکز بغداد با نظارت «قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق و زیر نظر مستقیم الکاظمی و در چارچوب حل و فصل مناسبات تنش‌آلود تهران و ریاض برگزار شد.

وی افزود: این دیدار بیشتر برای برآورد طرفین از مواضع یکدیگر بوده است تا اینکه به بررسی پرونده‌ای خاص بپردازند.

این مقام عراقی گفت: بغداد تلاش می‌کند نقش میانجی را در این پرونده ایفا کند زیرا دولت نسبت به خطرات تنش بر سر پرونده امنیتی آگاه است.

وی اظهار داشت بغداد کانال‌های ارتباطی میان ایران و مصر و ایران و اردن را برقرار کرده و نخست وزیر این کشور علاقمند به ایفای نقش فعال در بدل کردن عراق به پل ارتباطی قدرت‌های منطقه است.

در همین ارتباط، «احمد الشریفی»، تحلیلگر امور سیاسی عراق تصریح کرد: عراق از زمان دولت عبدالمهدی تلاش دارد تا نقش میانجی را برای کاهش تنش میان ایران و کشورهای شورای همکاری ایفا کند چرا که این امر به سود امنیت و ثبات عراق است.

الشریفی افزود: این هدف اکنون در دولت الکاظمی محقق شده و چه بسا شاهد موفقیت‌هایی نیز در دیدارهای آتی باشد به خصوص که الکاظمی به دلیل اینکه پیشتر رئیس دستگاه اطلاعاتی عراق بود، از این پرونده اطلاع کامل دارد و با مسئولان امنیتی دو کشور در ارتباط بوده است.

وی اظهار داشت: معتقدم همگرایی جدید میان تهران و ریاض بازتاب‌های مثبتی بر وضعیت داخلی عراق در زمینه‌های مختلف دارد لذا بغداد از مدت‌ها پیش در راستای منافع ملی در تلاش برای برقراری روابط میان ایران و عربستان است.

عربستان و ایران در بسیاری مسائل منطقه ای با یکدیگر اختلافات شدیدی دارند. در سال 2016 گروهی از معترضان در ایران به سفارت عربستان در تهران حمله کرده و بخش هایی از آن را آتش زدند، این اقدام منجر به قطع روابط دو کشور و بسته شدن سفارت عربستان در تهران شد.

این مذاکره می‌تواند نخستین گفتگوی دیپلماتیک دو کشور از سال ۲۰۱۶ تا کنون باشد؛ مذاکره‌ای که همزمان با نشست کمیسیون مشترک برجام در وین و آغاز تلاش‌های دیپلماتیک دولت جوبایدن برای بازگشت به برجام برگزار شده است.

عربستان نیز خواهان پایان دادن به جنگ خود در یمن علیه گروه انصارالله است که اخیرا حملات خود را به شهرهای سعودی و زیرساخت های نفتی این کشور افزایش داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *