تورم ۵۰ درصدی در فروردین۱۴۰۰؛ گرانی کالاها و خدمات رکورد ۲۲ ماه گذشته را شکست

By | ۱۴۰۰-۰۲-۰۱

– افزایش ۵۰ درصدی تورم نقطه به نقطه به این معناست که خانوارها برای داشتن کالاهایی یکسان، در فروردین امسال ۵۰ درصد بیشتر از فروردین سال گذشته هزینه کرده‌اند.
– قیمت خوراکی و آشامیدنی‌ها در فروردین ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۳.۵ درصد، پوشاک و کفش ۵۵.۶ درصد، مسکن ۲۹.۸ درصد، بهداشت و درمان ۴۴.۳ درصد، حمل و نقل ۵۶.۳ درصد و تفریح ۶۱.۷ درصد افزایش داشت.

گزارش رئیس مرکز آمار ایران نرخ تورم فروردین ۱۴۰۰ نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه به نقطه در نخستین ماه بهار به ۵۰ درصد رسیده و نرخ تورم سالانه نیز به ۳۹ درصد رسیده است. نرخ تورم سالانه، ماهانه و نقطه به نقطه، همگی با افزایش روبرو شده‌اند.

همچنین شاخص قیمت کالا و خدمات نیز رکورد افزایش دو سال گذشته را شکسته و تورم مواد خوراکی به ۶۳.۵ درصد رسیده است.

جواد حسین‌زاده رئیس مرکز آمار ایران روز چهارشنبه اول اردیبهشت ۱۴۰۰ در نشست خبری نرخ تورم فروردین را اعلام کرد. به گفته او شاخص قیمت کالا و خدمات در فروردین ماه ۳۰۶.۱ درصد است و هر سه نرخ تورم (ماهیانه، سالیانه و نقطه به نقطه) در فروردین ۱۴۰۰ رشد داشته است.

رئیس مرکز آمار ایران گفته که نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین ۱۴۰۰ برابر با ۴۹.۵ درصد است و نسبت به ماه قبل  ۰.۸ درصد رشد داشته است. افزایش ۵۰ درصدی تورم نقطه به نقطه به این معناست که خانوارها برای داشتن کالاهایی یکسان، در فروردین امسال ۵۰ درصد بیشتر از فروردین سال گذشته هزینه کرده‌اند.

در شرایطی که حقوق‌ها در صورت دریافت همه مزایای شغلی امسال نهایتا ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش را تجربه کرده، هزینه خانوارها یک و نیم برابر شده است. این تفاوت نشان می‌دهد خانوارهای کارگر و کارمند و دیگر حقوق بگیران دست فقیرتر شده و سفره‌های آنها متناسب با همین اختلاف کوچکتر شده است.

جواد حسین‌زاده همچنین گفته که نرخ تورم سالانه تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل از آن است که در فروردین‌ماه برابر ۳۸.۹ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۲.۲ درصد رشد داشت.

رئیس مرکز آمار افزوده که نرخ تورم ماهانه که همان درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل بوده این شاخص در فروردین ماه ۲.۷ درصد است و نسبت به ماه قبل ۰.۹ درصد افزایش داشته است.

به گفته حسین زاده، قیمت خوراکی و آشامیدنی‌ها در فروردین ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۳.۵ درصد، پوشاک و کفش ۵۵.۶ درصد، مسکن ۲۹.۸ درصد، بهداشت و درمان ۴۴.۳ درصد، حمل و نقل ۵۶.۳ درصد و تفریح ۶۱.۷ درصد رشد داشت.

او افزوده که میزان اجاره‌بها مسکن در فروردین ۱۴۰۰ نسبت به فروردین ۹۹ رشد ۳۰.۶ درصد رشد و طی یک سال ۲۸ درصد افزایش قیمت داشته است

رئیس مرکز آمار با بیان اینکه خودرو در زیرگروه حمل و نقل است و به طور متوسط گروه حمل و نقل ۶۵.۹ درصد تورم سالیانه داشت، افزوده که «خرید انواع خودرو در ۱۲ماه منتهی به فروردین ۱۴۰۰ برابر ۱۰۴.۵ درصد رشد داشته و تورم نقطه‌ای آن ۸۸.۹ درصد افزایش قیمت را ثبت کرده است.»

بر اساس گزارش پیشین مرکز آمار، نرخ تورم سال گذشته به ۳۶.۴ درصد رسیده است. اما نکته نگران‌کننده‌تر آن است که تورم نقطه‌ای کالا‌ها رکورد تازه‌ای را به ثبت رسانده و به حدود ۴۸ درصد رسیده بود و در فروردین امسال نیز این رقم ۴۹.۵ درصد شده است.

از میان گروه‌های مختلف کالایی، مسکن و خوراکی‌ها به ترتیب بیشترین ضریب اهمیت را در سبد مصرفی خانوار‌ها داشته است.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران تورم و گرانی موجب شده که بسیاری از خانوار‌ها الگو‌های مصرفی خود را تغییر دهند و برخی گروه‌های کالایی را جایگزین سایر کالاها کنند.

افزایش نرخ تورم در حالی که آمار رکود و بیکاری رو به افزایش است و اقتصاد ایران با رشد منفی روبروست سبب کاهش شدید سطح رفاه خانوارها در ایران شده است. برخی اقلام چون ورزش، تفریح، سفر، کتاب از سبد مصرفی بسیاری از خانوارها حذف شده است و برخی خانوارها حتی برای بهداشت و درمان نیز با بحران نقدینگی روبرو هستند.

مسکن هم در ردیف بعدی گرانی‌ها قرار می‌گیرد. این مسئله موجب شده که سهم کالا‌های غیرخوراکی از سبد مصرفی خانوار‌ها با افت شدیدی مواجه شود.

بیشترین سهم از درآمد خانوارهای مستأجر برای پرداخت اجاره‌بها مصرف می‌شود و با اندک مبلغ باقیمانده تلاش می‌کنند هزینه‌های ضروری خورد و خوراک و انرژی را پرداخت کنند.

اینهمه نشان می‌دهد فقر چنان بر معیشت خانوار‌ها سایه انداخته که بسیاری از دهک‌های متوسط را نیز به سمت دهک‌های پایین‌تر سوق داده است. بدیهی است تداوم این وضعیت می‌تواند جمعیت بیشتری از مردم را در دام فقر گرفتار سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *