اعتراض به عضویت ایران در کمیسیون مقام زن؛ “روزی سیاه برای حقوق زنان”

By | ۱۴۰۰-۰۲-۰۲

عضویت ایران در شورای مربوط به برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان سازمان ملل، با خشم و اعتراض فعالان حقوق بشر روبرو شده است. دیده‌بان سازمان ملل از این انتخاب انتقاد کرد و از آمریکا و اروپا خواست این اقدام را تقبیح کنند.

شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در رای‌گیری سه‌شنبه ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین)، ایران را به عنوان یکی از ۴۵ کشور عضو “نهاد زنان سازمان ملل” انتخاب کرد. وظیفه این  نهاد بین دولتی، ارتقای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان است.

عضویت ایران در این نهاد برای چهار سال و آرای مثبت چند کشور اروپایی به این انتخاب، با انتقاد جدی دید‌ه‌بان سازمان ملل و اعتراض گسترده فعالان مدنی ایرانی روبرو شده است.

مدیر اجرایی دیده‌بان سازمان ملل در توییتی به طعنه نوشت، انتخاب رژیم ایران در ارگان عالی حقوق زنان جوک نیست: «برگزیدن رژیم آیت‌الله خامنه‌ای مثل این است که یک آتش‌افروز را رئیس آتش‌نشانی کنیم.»

هیلل نویر گفته که این انتخاب مسخره از منظر اخلاقی قابل سرزنش است؛ روزی سیاه برای حقوق زنان و حقوق بشر…

هر چند رای‌گیری مخفی بوده اما دیده‌بان سازمان ملل پی برده که از پانزده عضو اروپایی و غربی  شورای  اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل ECOSOC، دستکم چهار کشور به نفع عضویت ایران رای داده‌اند.

آلمان، فرانسه، بریتانیا، هلند، نروژ، اتریش، سوئیس، لوکزامبورگ، فنلاند، لتونی، کانادا و آمریکا اعضای غربی این شورا هستند. جمهوری اسلامی توانسته از بین ۵۴ کشور رای دهنده، رای مثبت ۴۳ کشور را جلب کند. دیده‌بان سازمان ملل خواستارافشای نام و توضیح کشورهایی شده که به عضویت ایران  در نهاد یاد شده رای مثبت داده‌اند.

مدیر اجرایی این سازمان در بیانیه‌ای اعتراضی پرسیده است: «چرا سازمان ملل متحد یکی از بدترین نظام‌های ستمگر در جهان را به عنوان ضابط برابری جنسیتی و توانمند سازی زنان نام می‌برد؟»

او گفته که انتخاب ایران در کمیسیون مقام زن، پیامی است در این راستا که می‌توان حقوق میلیون‌ها زن در ایران و جهان را برای معاملات سیاسی ندیده گرفت.

هیلل نویر یاداور شده که آزار و اذیت زنان در ایران، چه در قانون و چه در عمل به شکلی فاحش و سیستماتیک وجود دارد و دبیرکل سازمان ملل نیز در باره تبعیض مداوم زنان و دختران در جمهوری اسلامی گزارش داده است.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران، در آخرین گزارش خود به مناسبت روز جهانی زن تاکید کرده که در ایران با زنان و دختران به عنوان شهروند درجه دو رفتار می‌شود.

مسیح علینژاد، فعال حقوق زنان، انتخاب “ضد زن‌ترین حکومت تاریخ” در کمیسیون مقام زن سازمان ملل را “طنز تلخ” نامیده است.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *