“تابستان بسیار سخت” ایران به دلیل کاهش ۳۵‌درصدی بارندگی

By | ۱۴۰۰-۰۲-۰۳

به گفته معاون شرکت توانیز به دلیل کاهش شدید بارندگی تولید برق از نیروگاه‌های برق‌آبی مانند سال گذشته نخواهد بود. برآورد می‌شود کاهش تولید برق در تابستان به سه هزار مگاوات برسد و در صورت عدم صرفه‌جویی خطر خاموشی جدی است.

به علت کاهش بارندگی حجم آب ذخیره‌گاه سدهای ایران به شدت کاهش یافته و به افت تولید برق منجر شده

از ابتدای سال جاری تا کنون میزان بارندگی در ایران به نسبت دوره مشابه سال گذشته حدود یک سوم کاهش یافته و تولید برق در نیروگاه‌های برق‌آبی با چالش جدی روبرو شده است.

خبرگزاری ایسنا جمعه سوم اردیبهشت به نقل از معاون هماهنگی شرکت توانیر نوشت، ایران در سال جدید با کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی بارندگی روبرو بوده و انتظار می‌رود تولید برق در نیروهای برق‌آبی به همین میزان افت کند.

بنابر این گزارش، غلامعلی رخشانی‌مهر در یک برنامه تلویزیونی گفت: «در انتظار تابستان سختی نیستیم بلکه می‌دانیم تابستان بسیار سختی پیش رو داریم چرا که  شاهد افت شدید ذخایر سدهای کشور به دلیل کاهش بارندگی‌ها هستیم.»

او می‌گوید علاوه بر کاهش بارندگی و محدودتر شدن پتانسیل نیروگاه‌های برق‌آبی، عوامل دیگری مانند افزایش دما، بحران کرونا و استفاده غیرمجاز از برق برای استخراج رمز‌ارز هم وجود دارد که همگی باعث بر هم خوردن و منفی شدن تراز تولید و مصرف برق شده‌اند.

کاهش ۵۰ درصدی روشنایی معابر

معاون هماهنگی توانیر خاطر نشان کرده که با توجه به سنجش شاخص‌ها و پیش‌بینی کمبود بارندگی در سال جاری، برنامه‌ریزی برای گذر از “تابستان سخت امسال” از سال پیش انجام شده است.

شرکت توانیر برای مدیریت کاهش تولید برق به تعدیل حدود پنجاه درصدی روشنایی معابر و جاده‌های بین‌شهری، به جز نقاط حادثه‌خیز اقدام کرده است.

به گفته رخشانی‌مهر امسال برای نخستین بار، دستگاه‌های اداری موظف شده‌اند مصرف برق در ساعت‌های اداری را ۵۰ درصد کاهش دهند و این میزان را در ساعت‌های غیر اداری به ۱۰ درصد برسانند.

نقش مثبت و منفی کرونا در مصرف برق

احتمالا پاندمی کرونا رسیدن به این هدف را تسهیل می‌کند زیرا بخش بزرگی از کارکنان اداره‌ها در شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی دورکاری می‌کنند.

بر پایه آمار رسمی وزارت بهداشت در حال حاضر ۳۰۱ شهر ایران در وضعیت قرمز (بسیار پرخطر) و ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی (پرخطر) شیوع کرونا قرار دارند. فقط ۵۲ شهر ایران در وضعیت زرد و آبی هستند.

در همین حال به دلیل حضور بیشتر شاغلان در خانه و افزایش کم‌سابقه دمای هوا در اغلب شهرهای ایران مصرف برق خانگی به شدت افزایش یافته است.

افزایش ۲۰ درصدی مصرف برق خانگی

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران دوم اردیبهشت در جمع خبرنگاران گفت در فروردین ماه مصرف برق خانگی ۲۰ درصد افزایش یافته و به دلیل کاهش تولید نیروگاه‌های برق‌آبی مدیریت این میزان مصرف ساده نیست.

او می‌گوید با توجه به کاهش بارندگی حجم آب ذخیره‌گاه سدها ۳۴ درصد کاهش یافته و به همین دلیل تولید برق در نیروگاه‌های برق‌آبی به نسبت دوره مشابه سال گذشته سه هزار مگاوات کمتر شده است.

به گزارش ایسنا رجبی مشهدی می‌گوید با برنامه‌های مدیریت مصرف، سال گذشته پنج هزار و ۶۰۰ مگاوات برق صرفه‌جویی شد که امسال باید سه هزار مگاوات دیگر به این میزان اضافه شود.

معاون هماهنگی توانیر می‌گوید در اوج تابستان ۲۴ هزار مگاوات از مصرف ۶۰ هزار مگاواتی برق ایران به سیستم‌های سرمایشی اختصاص دارد و اگر شهروندان کولرهای گازی را روی درجه ۲۴ و کولرهای آبی را روی دور کند تنظیم کنند در تابستان دچار خاموشی نخواهند شد.

یکی از علت‌های افزایش مصرف برق خانگی در فروردین ماه بالا رفتن دمای هوا عنوان می‌شود. رخشانی‌مهر گفته این افزایش دما به طور میانگین حدود پنج درجه و در نوع خود بی‌سابقه بوده است. او افزود هر یک درجه افزایش دمای هوا، افزایش حداقل یک‌هزار مگاواتی مصرف برق سراسری را به دنبال دارد.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *