روزهای سخت ایران؛ افزایش جانباختگان کرونا و ناهماهنگی مسئولان

By | ۱۴۰۰-۰۲-۰۴

برای دهمین روز متوالی شمار جانباختگان کرونا در ایران بالاتر از سیصد نفر بوده و در شبانه‌روز گذشته به ۳۸۰ نفر رسیده است. کارشناسان نظام درمان تخمین می‌زنند که آمار واقعی درگذشتگان بیش از ۶۰۰ نفر باشد.

ایرنا گزارش داده که در ماه رمضان خیابان‌ها و وسایل نقلیه عمومی در پایتخت شلوغ است و ضوابط رعایت نمی‌شود

در پایان ۱۰ روز اعمال محدودیت در شهرهای مختلف ایران، شمار مبتلایان تازه همچنان رو به افزایش است و همین موضوع باعث شده که بسیاری از شهروندان و مقام‌ها خواستار تمدید محدودیت‌ها باشند. در این میان احتمال شیوع نوع جهش یافته ویروس که در هند کشف شده، باعث افزایش نگرانی‌ها و فشار بر دولت برای تعطیل پروازهای رفت و برگشت به هند شده است.

از ۱۰ روز پیش شمار جانباختگان کرونا از ۳۰۰ نفر گذشت، یکشنبه گذشته ۲۸ فروردین به ۴۰۹ نفر رسید و دیروز دوم اردیبهشت آمار رسمی درگذشتگان به ۴۵۳ نفر رسید که بالاترین عدد ثبت شده در چند ماه گذشته از زمان پیک قبلی کرونا است.

مرگ: ۳۸۰ نفر

موارد تازه: ۲۲ هزار و ۹۰۴ مورد

مجموع درگذشتگان: ۶۸ هزار و ۷۴۶ نفر

ضد و نقیض‌های یک واکسن

در همین حال واکسیناسیون به کندی پیش می‌رود. دولت وعده‌هایی درباره تامین واکسن داده و به مردم نوید داده که تا خردادماه واکسیناسیون با سرعت بالاتر آغاز شود.

وزارت بهداشت ایران اعلام کرده که “محموله بانک سلولی” واکسن اسپوتنیک‌وی ساخت روسیه وارد ایران شده تا شرکت داروسازی اکتوورکو ساخت این واکسن را در داخل کشور آغاز کند.

کیانوش جهانپور، رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرده که این واکسن “تا پایان بهار” در دسترس قرار خواهد گرفت.

مقام‌های ایران همزمان اطلاعات ضد و نقیضی درباره خرید واکسن توسط بخش خصوصی اعلام می‌کنند.

محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، گفته رئیس جمهور ایران اجازه داده تا شرکت‌ها و بیمارستان‌های خصوصی با واردات واکسن کرونا “به همه افرادی که نمی‌خواهند صبر کنند تا نوبتشان شود، این واکسن را تزریق کنند.”

ناصر ریاحی، یکی از مسئولان اتاق بازرگانی تهران هم پیشتر گفته بود با دریافت مجوز از وزارت بهداشت “۳ شرکت خصوصی” برای واردات واکسن “بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومانی” مجوز گرفته‌اند.

موضوعی که کیانوش جهانپور به عنوان رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت تکذیب کرده و گفته وزارت بهداشت واکسن پولی تزریق نخواهد کرد.

اظهاراتی که نشانه ناهماهنگی در دولت برای رویارویی با بحرانی است که از نگاه مردم افق روشنی برای آن وجود ندارد.

آمار واکسیناسیون بر اساس اعلام وزارت بهداشت

  • کل دوزهای تزریق شده: ۷۱۸ هزار و ۵۱۰
  • اسپوتنیک: نوبت اول ۲۷۰۵۶۷ و نوبت دوم ۱۴۳۵۵۰
  • استرازنکا: ۱۵۵۲۶۲
  • سینوفارم: نوبت اول ۸۱۹۱۴ و نوبت دوم ۷۵۰۶
  • کووکسین: نوبت اول ۵۶۰۶۷ و نوبت دوم ۳۶۴۴

«دست‌کم پروازهای هند را متوقف کنید»

وقوع پیک چهارم کرونا در ایران بعد از تعطیلات نوروز و همین‌طور کندی واکسیناسیون باعث خشم و انتقاد شدید در ایران شده است.

امروز، جمعه سوم اردیبهشت، شماری از متخصصان بهداشتی و برخی از مسئولان و خبرنگاران در یکی از اتاق‌های شبکه اجتماعی کلاب هاوس درباره “کمبودها و نگرانی‌ها” صحبت کردند.

دکتر پیمان کاغذیان، جراح ارتوپد در ایران، به عنوان یک منتقد از متوقف نشدن پروازهای هند گلایه کرد و هشدار داد که وضعیت بیمارستان‌ها “بسیار وخیم است”. او از دولت خواست که دست‌کم پروازها از هند را متوقف کند چرا که به گفته او در صورت فراگیرشدن ویروس جهش‌یافته، مهار بحران مشکل‌تر خواهد شد.

او همچنین با اشاره به تلاش دولت برای ساخت واکسن در داخل کشور ابراز تردید کرد که حتی در صورت تامین ۲۰ میلیون دوز واکسن، سیستم بهداشتی ایران بتواند این مقدار را در دو تا سه هفته تزریق کند. به گفته دکتر کاغذیان به دلیل نبود زیرساخت‌های بهداشتی، تزریق این میزان دوز واکسن حتی ممکن است تا سه ماه طول بکشد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گزارش داده که مردم مقررات رفت و آمد را چندان جدی نمی‌گیرند و جریمه‌ها هم نتوانسته مانع فاصله‌گیری اجتماعی شود.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *