واکنش پمپئو به نوار ظریف: رئیس جمهور بایدن, اگر تاثیر حمله ارتش آمریکا به قاسم سلیمانی را قبول ندارید از ظریف بپرسید

By | ۱۴۰۰-۰۲-۰۶

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در دولت ترامپ، پس از انتشار فایل صوتی ظریف گفت: رئیس جمهور بایدن فکر می کند که حمله به قاسم سلیمانی کار اشتباهی بوده است.

مایک پمپئو در صفحه توییتری خود نوشت: حمله ارزشمند دولت ما به قاسم سلیمانی تأثیر گسترده ای بر رژیم ایران و خاورمیانه داشته است. اگر حرف من را باور نمی‌کنید، از جواد ظریف بپرسید.

پمپئو در ادامه گفت: رئیس جمهور بایدن هنوز فکر می کند، که این اقدام یک اشتباه بوده است.

از سوی دیگر نمایندگان مجلس ولایت گفتند: اظهارات ظریف توهین و اهانت به سلیمانی بود و باید با آن برخورد شود.

فیلم زیر گوشه ای از اظهارات ظریف در باره دخالت های سلیمانی و هزینه‌های سلطه نیروی تروریستی قدس بر سیاست خارجی…دیپلماسی فدای میدان شد

گزارش رادیو پیام اسرائیل: افشاگری های جواد ظریف در فایل صوتی که در رسانه های همگانی انتشار یافته، طوفان مهیبی در ایران برانگیخته و در جهان نیز بازتاب گسترده ای داشته است. حتی می توان گفت که این سخنان سه ساعته، بزرگترین افشاگری از زمان به روی کار آمدن جمهوری اسلامی تا کنون بوده است.

ابراز خشم جناح های وابسته به سپاه پاسداران در این زمینه قابل درک است. زیرا افشاگری ظریف نشان می دهد که سپاه یک بازوی تخریب و فتنه در حکومت ایران است که قصد دارد مناسبات ایران با کشورهای عمده جهان ، همیشه بحرانی باشد تا کشور سروسامان نگیرد و همیشه این افراد فتنه جو بتوانند بر آن تسلط داشته باشند.

دو بخش از افشاگری ظریف چهره زشت و فتنه جوی سران رژیم را آشکار می کند. وزیر خارجه دولت حسن روحانی فاش می سازد که هرگاه دیپلماسی ایران به توافقی با دولت غربی نزدیک شد که ممکن بود تنش را برطرف سازد و مناسبات طرفین را دوستانه سازد، بلافاصله سپاه پاسداران دست به کار شد و به تحریکات منطقه ای پرداخت تا تلاش های دیپلماتیک را خنثی کند و بحران ادامه یابد و نمونه آن، ربودن دو کشتی آمریکایی توسط سپاه در آب های خلیج فارس بود که از بهبود مناسبات ایالات متحده با ایران جلوگیری کند و تنش و درگیری ادامه یابد.

ظریف در افشاگری خود می گوید که جناح تندرو رژیم، یعنی در واقع: سپاه پاسداران با حمایت کامل علی خامنه ای، همیشه منافع ماجراجویانه نظامی در منطقه را بر مصالح واقعی ایران ترجیح دادند و تلاش های دیپلماتیک را خنثی کردند.

او به عنوان نمونه می گوید که در آستانه مذاکرات برای بهبود روابط با آمریکا، هنگامی که از قاسم سلیمانی خواست که شرکت ملی هواپیمایی ایران را مورد استفاده جنگی قرار ندهد و با آن افراد نظامی و تسلیحات جنگی به سوریه منتقل نسازد، به این خواست او بی اعتنایی شد.

سخنان ظریف، که هنوز علی خامنه ای و حسن روحانی و فرماندهان ارشد سپاه به آن واکنشی نداشته اند، یک چهره کریه و ماجراجویانه از قاسم سلیمانی تصویر می کند و مثال های متعدد می آورد که نشان می دهد چگونه این فردی که رژیم پس از هلاکتش کوشید او را به یک اسطوره مبدل سازد، در واقعی انسانی حقیر با رفتاری نابخردانه بوده که همیشه منافع ملی ایران را قربانی ماجراجویی های نظامی کرده است.

بررسی ها نشان می دهد که سخنان سه ساعته ظریف که به صورت کامل ضبط شده و انتشار یافته، کمتر از سه ماه پیش بیان شده است.

یکی از افشاگری های ظریف آن است که می گوید آتش زدن سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آن در مشهد که توسط گروهی از اوباش وابسته به جناح اصولگرا انجام شد، خیانت به مصالح ملی ایران بود. او در این سخنان، به صراحت واژه “خیانت” را به کار می برد.

افشاگری های او درباره قاسم سلیمانی، در واقع شکستن بتی بود که رژیم میخواست از این سپاهی ماجراجو بسازد. سخنان ظریف نشان داد که قاسم سلیمانی و کل جناح خامنه ای – سپاه پاسداران، تا چه حد خون مردم ایران و مصالح ملی کشور را در راه رسیدن به آرمان های ماجراجویانه خود، که همانا صدور انقلاب است، قربانی کردند.

سخنگوی وزارت خارجه حکومت، در عین حال که تایید می کند این فایل صوتی مجموعه ای از افشاگری های جواد ظریف است، ادعا می کند که این سخنان در یک جلسه محرمانه به هدف حفظ اسناد و واقعیات تاریخی بیان شده و قرار بوده برای همیشه محرمانه بماند.

کوتاه مدتی پس از بیان این سخنان از جانب ظریف بود که رادیو پیام اسرائیل از قول منابع خبری خود در تهران گزارش داد که ظریف قصد دارد بلافاصله پس از پایان دولت روحانی، با خانواده خود از ایران خارج شود و هم اکنون از طریق غیر مستقیم با دو دانشگاه بزرگ آمریکایی در حال گفتگو می باشد تا در آن جا درباره تاریخ دیپلماسی ایران به تدریس بپردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *