نمایندگان مجلس: اظهارات ظریف توهین و اهانت به سلیمانی بود، برخورد شود

By | ۱۴۰۰-۰۲-۰۶

انتشار فایل صوتی گفت‌وگوی سه ساعته محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، بازتاب‌های زیادی داشته است و برخی نمایندگان مجلس با «توهین و اهانت»‌ دانستن سخنان ظریف درباره قاسم سلیمانی، خواستار برخورد با او شده‌اند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، انتشار این فایل را «غیرقانونی» دانسته و گفته است: «وزارت خارجه در هیچ یک از بخش‌های این فرآیند یعنی مصاحبه، انتخاب تیم مصاحبه کننده، عوامل و نگهداری فایل‌ها هیچ نقشی نداشته» است.

او با اشاره به محتوای این فایل، تاکید کرده است که سخنان ظریف درباره قاسم سلیمانی، «با تکریم و احترام» بوده است.

با وجود این توضیح، رسانه‌های نزدیک به سپاه با اشاره به سخنان ظریف درباره سلیمانی، به شدت از رفتار و سخنان وزیر خارجه ایران انتقاد کرده‌اند.

خبرگزاری فارس با بازنشر چند گزارش و گفت‌وگو با نمایندگان مجلس، سخنان ظریف را «خلاف واقع» دانسته و گفته است انتشار چنین فایلی در ادامه «پروژه جنون‌وار» است که می‌خواهد سپاه را مقصر اصلی مشکلات نشان دهد.

محمدجواد ظریف در گفت‌وگوی خود که شب گذشته منتشر شد، بارها به کلمه «میدان» اشاره می‌کند که ناظر به تسلط نیروی قدس سپاه و قاسم سلیمانی بر رویکردهای منطقه‌ای سیاست خارجی جمهوری اسلامی است.

زهره اللهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از احتمال درخواست «تعقیب قضایی و حقوقی» علیه ظریف خبر داده و گفته است «اظهارات» ظریف از «محبوبیت» سلیمانی «​نکاسته و نخواهد کاست».

محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر هم خواستار عذرخواهی ظریف شده و گفته در سخنان ظریف به قاسم سلیمانی « توهین و اهانت» شده است.

او گفته وزیر خارجه ایران از «خطوط قرمز» عبور کرده و مجلس به «وظیفه قانونی خود در این باره عمل خواهد کرد».

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه نیز انتشار این فایل را «خیانت امنیتی» دانسته و نوشته است مسئول چنین کاری حسام الدین آشنا، مشاور حسن روحانی و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری است.

این رسانه همچنین انتشار این فایل را بخشی از بازی انتخاباتی «نمایندگان دولت» دانسته است. که ممکن است محمدجواد ظریف را هم قربانی کند.

حسام‌الدین آشنا در توییتی که دیشب همزمان با پخش فایل منتشر کرده، بدون اشاره به فرد یا گروه خاصی نوشته است: «انشالله این سوء نیت و کید احتمالی، به خودشان برگردد».

در واکنشی دیگر، احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رئیسه مجلس در توییتی با اشاره به حسام‌الدین آشنا نوشته است که اطلاعات منتشر شده در این فایل «محرمانه و بعضا سری» بوده و مجلس با تحقیق و تفحص «افراد خائن» که این فایل را منتشر کرده، معرفی خواهد کرد.

منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم گفته است محمدجواد ظریف «تمام خطوط نظام را زیر سؤال برده و خطا و فول وی مستحق کارت قرمز است».

او خواستار برخورد شورای عالی امنیت ملی با ظریف شده و گفته « یک تار موی حاج قاسم سلیمانی را به آقای ظریف نمی‌دهیم».

همزمان با اوج گیری انتقادها از وزیر خارجه ایران، رسانه‌ها کلیپی از سفر امروز محمدجواد ظریف به عراق را منتشر کرده‌اند که او را در محل کشته شدن قاسم سلیمانی در بغداد و در حال ادای احترام به نماد نصب شده در این محل نشان می‌دهد.

One thought on “نمایندگان مجلس: اظهارات ظریف توهین و اهانت به سلیمانی بود، برخورد شود

  1. mohammad

    مگر غیر از این است که سپاه و نیروهاى وابسته به آن بر خلاف منافع ملى مردم عمل کرده اند آثارش را مردم دارند لمس مى کنند که همانند بختک بر زندگى مردم چنگ انداخته و هستى شان را به نابودى کشانده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *