انتشار فایل صوتی ظریف، تصمیم یک شخص عادی نبود

By | ۱۴۰۰-۰۲-۱۰

رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس سابق با اشاره به انتشار فایل صوتی سخنان ظریف گفت: آنچه که اتفاق افتاده به نظر من یک تصمیم بوده و بیشترین سود را از این قضیه کاسبان تحریم می‌برند.

حشمت الله فلاحت پیشه درباره انتشار فایل مصاحبه وزیر امورخارجه و چالش‌های بعد از آن گفت: واقعیت این است که چالشی که بین آقای ظریف و بخشی از از سازمان‌ها مانند صدا و سیما شکل گرفته است، هیچ سودی برای منافع ملی نداشته و حتی آثار زیان‌باری در پی داشته و خواهد داشت و روز به روز این مضررات بیشتر هم خواهد شد. یک عده از ابتدا سعی کردند لطماتی را به تیم مذاکره‌کننده بزنند؛ رسانه رسمی در قالب فیلم این کار را انجام داد و بعد هم فایل صوتی را از آقای ظریف منتشر کردند که به شخصه اعتقادم بر این است که هیچ‌گونه درز اطلاعاتی انجام نشده و تصمیمی که ناشی از یک تقابل نهادینه است، منجر به این کار شده و این نشانه خوبی برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی نیست.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی ادامه داد: از زمان روی کار آمدن آقای بایدن و پایان دولت آقای روحانی این مسئله جدی‌تر شده است که شاید در آینده اتفاقات دیگری رخ دهد. با رفتن اوباما، ترامپ برجام را عملاً بلااثر ساخت و این بار این موضوع عمدتاً نه از طرف دلسوزان برجام در داخل و خارج از کشور، بلکه از طرف کسانی که مخالف برجام بودند، مطرح می‌شود که دولت آینده ایران ممکن است پایبند به برجام نباشد و این بار از طرف ایران کاری صورت گیرد که آمریکا در زمان ترامپ انجام داد.

فلاحت‌پیشه تاکید کرد: معتقدم پشت پرده این همه کارشکنی در دیپلماسی کشور‌، کاسبان تحریم حضور دارند؛ کسانی که پول دارند و نفت ایران را نصف قیمت می‌فروشند. از همین رو اگر سامانی شکل گیرد و مناسبات خارجی ایران شفاف، متعادل و عادی شود، دست آنان از منابع قطع می‌شود بنابراین آنها پشت پرده در حال چیدن چالش‌هایی هستند.

وی با اشاره به این‌که باید بپذیریم که اتفاق ناگواری در سیاست خارجی و خلاف منافع ملی در کشور شکل گرفته است، گفت: باید آثار و جوانب این مسئله مشخص شود، البته به نظر من کسانی بیشترین سود را می‌برند که همان کاسبان تحریم هستند و بیشترین ضرر را ملت ایران می‌برند که معصومانه منتظر منجی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *