«خودکشی سریالی» دانشجویان پزشکی تخصصی در ایران

By | ۱۴۰۰-۰۲-۱۴

در پی اعلام خبرهایی از مرگ پشت سر هم دانشجویان پزشکی تخصصی (رزیدنت‌ها) در ایران، دو مسئول نهادهای درمانی در ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری رکنا از «آسیب‌های روانی بسیار» به این دانشجویان خبر داده و گفته‌اند که علت این مرگ‌ها «در دست بررسی است.»

علی نیکجو، متخصص روانپزشکی و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران در توئیتر خود علت این مرگ‌های «زنجیره‌ای» را به خودکشی دانسته و نوشته است که «خودکشی سریالی رزیدنت‌ها فاجعه‌ای دردناک است. سرمایه‌های ملی این مملکت یا رفته‌اند، یا در گوشه‌ای مچاله شده‌اند یا با چنگ و دندان زندگی سخت‌تر از همیشه را تاب می‌آورند یا چنین تراژیک به زندگی خود خاتمه می‌دهند مرگ این روزها دیگر کسب و کار ما نیست؛ خودِ زندگی ما شده‌است. استیصال! استیصال!»

در پی پیام‌هایی از این دست، از مسئولان در این مورد سوالاتی شده و به گفته مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ایران «هنوز اطلاعات دقیقی تکمیل نشده و تحقیقات در خصوص این مرگ‌ها در دست بررسی است.»

براساس گزارش خبرگزاری رکنا «تبعیض‌های شغلی و مصرف مخدر» از علل مورد بررسی مرگ این دانشجویان عنوان شده است.

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار ایران، مرگ مشکوک چند دانشجوی پزشکی تخصصی در هفته‌های اخیر را تأیید کرده و گفته است که «تحقیقات پزشکی باید در مورد علت اصلی مرگ‌های پشت سر هم رزیدنت‌ها انجام بگیرد و تا اعلام نهایی تحقیقات نمی‌توان به طور دقیق علت مرگ را بیان کرد، ولی می‌توان پیش‌بینی کرد که اوردوز مصرف مواد مخدر یا خودکشی می‌تواند علت مرگ این افراد باشد.»

دبیرکل خانه پرستار در عین حال گفته است که «ساعت‌های کاری بالا، فشار زیاد برای تکمیل آموزش‌ها و البته حقوق بسیار پایین بین ۲ تا ۳ میلیون تومان، آسیب‌های روانی بسیاری را برای رزیدنت‌ها به همراه دارد و همین مسئله بعضا آنها را به سمت مصرف مواد مخدر سوق می‌دهد. کما اینکه موارد بسیاری از مصرف مواد مخدر در میان این قشر مشاهده شده است.»

به گفته آقای شریفی مقدم این افراد متولی برای حمایت از حقوق خود ندارند و از سوی سازمان نظام پزشکی نسبت به پزشکان متخصص تحت تبعیض قرار می‌گیرند.

حسین کرمانپور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی اما گفته است که آمار مصرف مواد مخدر در بین کادر درمان آنقدر بالا نیست که بگوییم این افراد که به شکل پشت سر هم جان باخته‌اند تحت تأثیر مخدر بوده‌اند. باید بررسی دقیق و علمی و تخصصی صورت گیرد.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *