حکم ۲۰ سال حبس اسدالله اسدی، دیپلمات سابق ایران تایید شد

By | ۱۴۰۰-۰۲-۱۵

وکلای اسدالله اسدی، دیپلمات سابق ایران در اتریش گفته‌اند که حکم ۲۰ سال حبس او تایید شده و او قصد فرجام‌خواهی ندارد. به گفته دادستان پرونده، دولت بلژیک تضمین کرده که اسدی با هیچ زندانی غربی در ایران مبادله نخواهد شد.

اسدالله اسدی، دیپلمات بازداشتی ایران در بلژیک

حکم ۲۰ سال حبس اسدالله اسدی، دیپلمات سابق ایران در اتریش به جرم برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در گردهمایی “مجاهدین خلق” تایید نهایی شد. این خبر را وکلای اسدی روز چهارشنبه ۵ مه اعلام کردند.

دیپلمات‌های بلژیک گفته‌اند که آنها با هرگونه معامله برای تبادل این زندانی با زندانیان دیگر مخالف هستند.

به گفته دادستان این پرونده، دولت بلژیک تضمین کرده که هیچ نوع معامله‌ای بر سر این زندانی به منظور تبادل با زندانیان غربی در ایران صورت نخواهد گرفت چرا که تصمیمات قضایی و سیاسی کاملا از یکدیگر مجزا هستند.

پیشتر گفته شده بود که ایران پیشنهاد مبادله اسدالله اسدی با احمدرضا جلالی را داده است. جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی-سوئدی است که به اتهام جاسوسی از سوی قوه قضائیه ایران به اعدام محکوم شده است.

تحویل بمب در جعبه پیتزا

اسدالله اسدی در برنامه‌ریزی و تهیه ابزار و لوازم بمب‌گذاری در نشست مجاهدین خلق در پاریس در سال ۲۰۱۸ مشارکت کرده و بمبی را در یک جعبه پیتزا به عاملان این بمب‌گذاری تحویل داده بود.

او در آن زمان دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی در اتریش بود اما در آلمان دستگیر و تحویل بلژیک داده شد.

تشکیل دادگاه در بلژیک به این دلیل بود که دو نفر از همدستان اسدی تابعیت بلژیکی دارند و در این کشور دستگیر شده‌اند. یک همدست دیگر او نیز در فرانسه بازداشت شد. هرسه نفر به زندان‌های طولانی‌مدت محکوم شدند.

این اولین بار است که یک دیپلمات ایرانی به دلیل جرمی تروریستی در اروپا محکوم می‌شود.

یکی از وکلای اسدی به خبرنگاران در آنتورپ بلژیک، محل تشکیل دادگاه گفته است که او قصد فرجام‌خواهی ندارد. دیمیتری دبکو گفته است: «این دادگاه از آغاز سیاسی بود و او نمی‌خواهد بیشتر از این در این پروسه مشارکت کند.»

این در حالی است که پیشتر گفته شده بود اسدی تقاضای فرجام کرده است.

به گفته وکیل اسدی، او مصونیت دیپلماتیک داشته و دبیر سوم سفارت ایران در وین بوده است. قضات دادگاه اما بر این نظرند که اسدی از مصونیت دیپلماتیک خود به عنوان پوششی برای حمایت از تروریسم دولتی استفاده کرده است. دادگاه بلژیک گفته که اسدی عضو یک شبکه امنیتی و اطلاعاتی بوده که از تهران دستور می‌گرفته است.

او مواد منفجره را در یک پرواز از ایران به اتریش با خود حمل کرده است.

سفارت ایران در بلژیک در یک بیانیه این کشور را به نقض حقوق بین‌الملل متهم کرده است و گفته ایران حق خود را برای استفاده از مکانیسم‌های قانونی محفوظ می‌دارد.

اتحادیه اروپا نیز در این باره گفته است که دولت‌های اروپایی نمی‌توانند چشمشان را بر روی تروریسم ببندند. این مسئله شامل دو قتل در هلند و یک تلاش برای ترور در دانمارک که “دولت ایران پشت آنها بوده است” نیز می‌شود.

جمهوری اسلامی هرگونه دست داشتن در این ترورها را رد کرده است.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *