بیانیه های کانون های صنفی فرهنگیان در اعتراض به تعرض نیروهای نظامی به حریم دانش آموزان

By | ۱۴۰۰-۰۲-۱۷

روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، شماری از دانش آموزان مقطع نهم و دوازدهم تحصیلی، در پی فراخوان قبلی و در اعتراض به برگزاری امتحانات نهایی به صورت حضوری علیرغم شیوع ویروس کرونا، دستکم در ۱۴ شهر از جمله بروجرد، تهران، قزوین، سمنان، کرج، شهرکرد، شیراز، زنجان، خرم آباد، یزد، تبریز، بیرجند، اردبیل و فولادشهر در مقابل ساختمان آموزش و پرورش شهرهای خود، تجمعات اعتراضی برپا کردند. این تجمعات در برخی جاها با خشونت پلیس روبرو شد. انجمن های صنفی فرهنگی با صدور اطلاعیه هایی به خشونت پلیس در برابر دانش آموزان اعتراض کردند.

بیانیه انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی در محکومیت برخورد نیروهای انتظامی با دانش آموزان

هر دم ازین ویرانه باغ بری میرسد.

دیر زمانیست که چوب و ترکه, شلنگ و شلاق , فلک و هیبت از کلاس و مدرسه و خانه رخت بر بسته است. آن مکتب خانه هایی که به جبر دانش آموز را وادار به درس خواندن و مودب بودن می نمودند مدتهاست برچیده شده اند.

درهفته معلم درکنار تمجیدهای زبانیِ توخالی از معلمان, دیدن فیلم و تصاویر کتک خوردن دانش آموزان از جانب پلیس,قلب و روح معلمان را در هم شکست.

معلمین با دانش آموزان با شکیبایی بسیار و اندیشه در شناخت زوایای شخصیت کودکان و نوجوانان سعی در پرورش شخصیت آنها دارند تا آنها با اعتماد به نفس , توان مندیهای خود را باور نمایند و در سایه ی کلاس و مدرسه و حمایت معلمینشان استعدادهای خود را شکوفا نمایند.

ما فرهنگیان دانش آموزان را فرزندان خویشتن می دانیم و با عشق به آنها بی مهری روزگار و مسئولان را تحمل میکنیم.

بارها باتوم و شلاق ،فشار و تهدید و اتهام های ناروا از سوی برخی بی خردان را در گوشه کنار وطن در سینه خویش پنهان کردیم و بامید ساختن تحمل نمودیم.
هرگاه وارد مدرسه می شویم چهره ی درهم تنیده از فشار زندگی و تلخی روزگار را پشت در مدرسه چال کردیم و گره از ابروان گشودیم تا دانش آموزانمان با دیدن خنده های ولو ساختگی مان روحیه بگیرند و امیدوارتر به آینده و زندگی، از غم برهایند.

متاسفانه بیماری کرونا همه دنیای مارا دگرگون کرد. زحمت رنج تیمهای پزشکی و درمان را چند برابر کرد و با بی رحمی تعداد زیادی از هموطنانمان را از ما گرفت.

کلاس و مدرسه در سایه ی شوم ویروس کرونا تعطیل شد و تدریس مجازی و از راه دور جایگزین شد. بی شک این شیوه نه دلچسب معلمان است و نه جوابگوی نیاز دانش آموز، ولی چاره ای نبود و نیست جز این مسیر!

بی گمان آموزش مجازی و آزمونهای بین سال و نیم فصل با همین شیوه برای دانش آموزانمان توقعاتی را ایجاد کرده است. این موضوع در کنار نگرانیهای کرونایی باعث گشته که دانش آموزان پایه های دوازدهم در مقابل تصمیم مسئولان برای آزمون حضوری , اعتراضاتی داشته باشند. با توجه به اینکه مسئولان آموزش و پرورش زمینه ذهنی چنین پروسه ای را آماده نکرده اند, ناراحتی و نگرانی دانش آموزان نیز امری طبیعی ست ولی موضوع نگران کننده برخورد پلیسی با اعتراضات دانش آموزان است.

نیروهای انتظامی به چه حقی به خود اجازه می دهند با فرزندان نوجوان میهن که در اوج غرور واحساس هستند, چنین بی محابا و خشن برخورد کنند!؟؟!!!

اگر همین شیوه برخورد با تجمعهای اعتراضی دانش آموزان در روز پانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۰ ,از طرف معلمی حتی برای یک دانش آموز رخ میداد, مسئولین و رسانه های فرصت طلب چه واکنشی نشان می دادند؟!

با کدامین حق و منطقی خشونت را بدین آسانی در جامعه دانش آموزی ترویج میدهند!?

آیا پلیسی که برای دختر و پسر نوجوان اسپری فلفل و باتوم و خشم را به کار می برد در برابر اعتراض فرزند خویش نیز چنین رذیلانه برخورد میکند!?

درباب نکوهش چنین رفتارهایی سخن بسیارست ولی از مسئولان آموزش و پرورش انتظار می رود از حقوق شهروندی و قانونی دانش آموزان خویش حمایت کنند و نگذارند کرامت و منزلت نوجوانان مان به سرنوشت معلمانشان دچار گردد.

اگر بجای نیروهای پلیس از معلمان همین دانش آموزان کمک و راهنمایی خواسته می شد, هرگز شاهد چنین حوادث تلخ و دون شانی نمی بودیم.

انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی برخورد قهری وخشونت آمیز همراه با ضرب و شتم دانش آموزان بوسیله پلیس را شدیدا محکوم نموده از مسئولان قضایی و دادستانهای محترم انتظار دارد افراد خاطی را محاکمه و زمینه دلجویی از جامعه دانش آموزی و خانواده های آنها را فراهم آورند.

باشد که برای فرداهای ایران انسانهایی با عزت و اعتماد در پرتو اخلاق و دانش , پرورش دهیم و هیچکس در هیچ جای کشور به خود جرات ندهد که به فرزندانمان چنین جسارت نماید.

انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی
شانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۰ خورشیدی

بیانیه کانون صنفی فرهنگیان یزد در اعتراض و محکومیت تعرض نیروهای نظامی به حریم آموزش و پرورش

قطعا رشد و توسعه و بالندگی در یک کشور زمانی محقق می‌شود که آموزش و پرورش آن پویا و با نشاط باشد و بتواند دانش آموزانی خردورز و اندیشمند را به عنوان آینده سازان جامعه تربیت نماید.
بیش از یک سال از شروع آموزش مجازی در کشور به دلیل گسترش ویروس کرونا می‌گذرد و در سال تحصیلی جاری نیز تمام کلاس‌های حضوری تعطیل و با همت و یاری کلیه همکاران فرهنگی و معلمان دلسوز و متعهد که همه دارایی و امکانات شخصی‌شان را به اشتراک گذاشته‌اند ، دانش‌آموزان در منزل به صورت آنلاین آموزش می‌بینند.

صرف‌نظر از هزینه‌های سرسام آوری که بابت تهیه موبایل و تبلت و اینترنت و فضا به دانش‌آموزان و معلمان کشور تحمیل گردیده ، خستگی روحی و روانی دانش‌آموزان و خانواده‌ها و مسائل عدیده‌ای که همه با آن دست به گریبان هستند، مشکلات را چند برابر نموده است .

در این وانفسای موج چهارم کرونا که طبق اعلام اخبار رسمی از طرف سخنگوی وزارت بهداشت، هر روز تعداد مبتلایان و کشته شدگان، افزایش می‌یابد و استرس و اضطراب بیشتر را به جامعه تزریق می‌نماید، تعدادی از دانش آموزان شهر یزد در روز ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ در یک حرکت اعتراضی مدنی و با اتکا به اصل ۲۷ قانون اساسی در داخل محوطه اداره کل آموزش و پرورش یزد، تجمع کرده و خواستار لغو امتحانات حضوری گردیدند.

فارغ از درست یا نادرست بودن خواسته این دانش‌آموزان، با اینکه معمولا مسئولین امر در این شرایط می‌توانند با تشکیل جلسه‌ای به پای صحبت‌های دانش‌آموزان معترض نشسته و به حرف‌هایشان گوش فرا دهند و به بررسی دلایل آنها بپردازند و در صورتی که اشتباه می‌کنند، با سعه صدر و استدلال آنان را متقاعد نموده و فرهنگ گفتگو و مدارا و مذاکره را به آنان بیاموزند و در وجودشان نهادینه کنند، متاسفانه علیرغم غیر قانونی بودن ورود نیروهای نظامی با لباس رسمی به اماکن فرهنگی ، دانش‌آموزان معترض، در محوطه آموزش و پرورش با برخوردهای خشونت بار پلیس مواجه گردیدند که با باتوم و اسپری فلفل به ضرب و شتم نوجوانانی که با دست خالی فقط برای بیان اعتراض خود در مدنی‌ترین شکل و در فضای بسته تجمع کرده بودند، پرداختند.
انتظار می‌رود، نهادهای نظارتی در وزارت آموزش و پرورش، واحدهای حراست، ارزیابی و عملکرد، تخلفات اداری و …. که بابت کوچکترین برخورد دلسوزانه معلم با دانش‌آموز، سریعا واکنش نشان می‌دهند، در این مساله نیز ورود نمایند و آمران و عاملان رفتار خشونت بار با دانش‌آموزان را به محاکم قضایی معرفی نمایند و از حریم آموزش و پرورش و حقوق شهروندی دانش آموزان دفاع نمایند.

کانون صنفی فرهنگیان یزد، ضمن دعوت دانش آموزان فهیم ، این آینده سازان میهن عزیزمان ایران، در آستانه امتحانات نوبت دوم و کنکور سراسری، به آرامش و پرهیز از هرگونه رفتاری که منجر به ایجاد تنش و افزایش استرس و اضطراب برای خود و خانواده های آنان گردد، رفتار غیرقانونی و خشونت بار نیروهای نظامی در مواجهه با دانش‌آموزان را محکوم می‌نماید و در راستای توجه به حقوق شهروندی دانش‌آموزان، مسئولان آموزش و پرورش و نیروی انتظامی را به دلجویی از جامعه فرهنگی کشور و یزد و کلیه دانش آموزان شرکت کننده در تجمع به ویژه، دانش آموزانی که مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، فرا می‌خواند.

با امید به این که جلساتی با حضور مسئولان مربوطه و نمایندگانی از دانش آموزان معترض تشکیل گردیده و تصمیماتی گرفته شود تا در آن ضمن نشان دادن توجه به خواسته‌های دانش‌آموزان موضوع به صورتی که در شان جامعه فرهنگی کشور عزیزمان می‌باشد حل و فصل گردد. یک
کانون صنفی فرهنگیان یزد
شانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۰ خورشیدی

بیانیه انجمن صنفی فرهنگیان سقز و زیویه در محکومیت برخورد نیروهای انتظامی با دانش آموزان

دانش آموزان ما از شاد بیرون آمدند تا مسئولین را با واقعیات تصمیمات خود آگاه کنند . هفته معلم و سرشلوغی مسئولان با اجرای برنامه ها و شعارهای دهن پر کن مانع از آن شد تا صدای هزاران دانش آموز نگران را بشنوند.
نوجوانانی که هنوز با سیاست« نشنیدن مشکل به معنای نبود مسأله است» آشنا نیستند و خواهان پاسخگویی به سوال ها و انتظاراتشان هستند.
ما با کدام اقدام و برنامه می توانیم درستی بخشنامه ها را برای این گروه از دانش آموزان ثابت کنیم و از نگرانی و دلهره آنان بکاهیم؟
آیا واکسیناسیون این گروه انجام شده است؟
آیا در صورت ابتلای آنان حمایت خاصی صورت می گیرد؟
آیا پیشنهادات و راههای دیگر بررسی شد؟
نظام آموزشی ما باید به این سوال پاسخ دهد که چرا ما هنوز برای قانع کردن، از زور و باتوم استفاده می کنیم؟ در کدامین برنامه و کتاب درسی آمده است که سوال فرزندانتان را با باتوم و اسپری فلفل پاسخ دهید؟
ما با این نوع برخورد در فضای حقیقی جامعه، به آینده سازانمان چه درسی دادیم و جایگاه مدیر پاسخگو و امنیت پلیس، در این مساله چگونه تعریف شده است؟

انجمن صنفی معلمین سقز و زیویه ضمن محکوم نمودن ضرب و شتم دانش آموزان در این موضوع ، خواستار عذرخواهی نیروهای انتظامی بابت برخورد ناشایست خود در این مساله است تا با این کار، حداقل به فرزندانمان بیاموزیم که هر کسی باید مسئولیت رفتار ناپسند خود را قبول کند و عذرخواهی کوچکترین کاری است که باید انجام داد.
از وزارت آموزش و پروش انتظار می رود با مدیران شهرهایی که این اتفاق در آنها رخ داده برخورد نمایند تا همگان بدانند نهاد آموزش و پرورش، نهادی پاسخگوست و هیچ مدیری بجای پاسخگویی به برخورد نیروی انتظامی متوسل نمی شود .

از ستاد کرونا و مسئولین آموزش و پرورش درخواست می کنیم ، بصورت تخصصی تری این موضوع را با توجه به شرایط موجود جامعه مورد بررسی قرار دهند و جوابگوی اولیا و دانش آموزان باشند.

کانال صنفی معلمان ایران

بازداشت موقت دانش ‌آموزان در قزوین

در پی اعتراض به برگزاری امتحانات حضوری در قزوین در روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت؛ نیروی انتظامی دانش آموزان معترض را با خشونت محبوس کرد.

بنابر خبر ارسال شده به #کانالصنفیمعلمان نیروی انتظامی، با دستگیری و حبس چند ساعته عده ای از دانش آموزان معترض قزوینی، به تجمع آن ها برای برگزاری امتحانات حضوری در مقابل اداره آموزش و پرورش پایان داد.

به دنبال تجمع دانش آموزان مقطع نهم و دوازدهم در مقابل اداره آموزش و پرورش قزوین که به برگزاری امتحانات حضوری با وجود شیوع کرونا اعتراض داشتند، نیروی انتظامی برای پراکنده کردن جمعیت، تعدادی از دانش آموزان را کتک زده و دستگیر کرد.
تجمع در حالی با دستگیری تعدادی از دانش آموزان پایان یافت که معترضان به دور از تنش و در آرامش تنها با شعارهایی، اعتراض خود را به برگزاری امتحانات حضوری اعلام کردند.

بنابر این گزارش، نیروی انتظامی برای کنترل تجمع، تعدادی از دانش آموزان را به محوطه اداره آموزش و پرورش کشاند و آن ها را مورد ضرب و شتم قرار داد و تا عصر در محوطه اداره محبوس و سپس آزاد کرد.

دانش آموزان دستگیر شده بیش از ده نفر بودند و بین ۱۵ تا ۱۸ سال داشتند.
این دانش آموزان درشرایطی با خشونت پلیس دستگیر شدند که حسنعلی اصغری، مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین، هیچ تلاشی برای جلوگیری از دستگیری آن ها نکرد.
درحالی دانش آموزان قزوینی به برگزاری حضوری امتحانات خود اعتراض دارند که قزوین یکی از استان های قرمز کرونایی است.
کانال صنفی معلمان ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *