گزارش امنیتی آلمان: تلاش ایران برای دستیابی به فناوری سلاح‌های مرگبار

By | ۱۴۰۰-۰۲-۱۹

گزارش امنیتی منتشر شده توسط ایالت شلسویگ-هولشتاین آلمان حکایت از تلاش ایران برای کسب فناوری سلاح‌های کشتار جمعی دارد. گفته می‌شود که ایران با استفاده از ابزارهای غیرقانونی فعالیت‌های خود را مخفیانه دنبال کرده است.

گزارش امنیتی ایالت شلسویگ-هولشتاین آلمان، در ۲۱۸ صفحه منتشر شده است. در این گزارش نام ایران در ۱۹ مورد مطرح شده است.

روزنامه “جروزالم‌پست” با رجوع به گزارش امنیتی ایالت یاد شده، درباره تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه خرید و واردات کالاهای حساس و فناوری مورد نیاز برای تولید سلاح‌های کشتار جمعی اطلاع‌رسانی کرده است.

گفته می‌شود که جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی پوشیده و مخفیانه به کالاهای حساس با استفاده دوگانه و همچنین فناوری تولید سلاح‌های ABC از شیوه‌هایی غیرقانونی استفاده کرده است.

سلاح‌های ABC به سلاح‌های کشتار جمعی گفته می‌شود و جنگ‌افزارهای هسته‌ای، بیولوژیک و شیمیایی را در بر می‌گیرد.

اهمیت ایالت شلسویگ-­هولشتاین

ایالت شلسویگ-هولشتاین در شمال آلمان و در نزدیکی مرز این کشور با دانمارک واقع است. شرکت‌های بین‌المللی بسیار متعددی در این ایالت دفتر و شعبه دارند.

افزون بر آن، گفته می‌شود که دانشگاه‌های متعدد و از جمله دانشکده‌ها و دانشگاه‌های مربوط به علوم کاربردی در این ایالت مستقر هستند.

گزارش امنیتی منتشر شده از سوی این ایالت به آموزش دانش تخصصی و فنی ناظر بر فناوری‌های حساس در موسسات آموزشی و پژوهشی این ایالت اشاره کرده است.

پایگاه موشکی سپاه پاسداران

گفته شده است که جمهوری اسلامی ایران در کنار تلاش خود برای دست‌یابی به قطعات و کالاهای مورد نیاز خود برای ساخت سلاح‌های کشتار جمعی در پی دسترسی به فناوری و اطلاعات حساس و همچنین دانش تخصصی ناظر بر تولید این سلاح‌ها بوده است.

در این گزارش آمده است که با توجه به حجم صادرات آلمان، نقل و انتقال کالا در این کشور تحت نظارت ویژه قرار دارد.

به‌رغم آن، برخی از کشورها و از آن جمله ایران، سوریه، کره شمالی و پاکستان با بهره گرفتن از شیوه‌های پوشیده و ابزارهای غیرقانونی بر آن هستند تا به کالاهای حساس مورد نیاز خود دست یابند.

ایالت شلسویگ-هولشتاین اعلام کرده است که یکی از وظایف امنیتی خود را مقابله با صدور دانش، فناوری و کالاهای مورد استفاده در ساخت سلاح‌های کشتار جمعی می‌داند و از این رو چنین اقداماتی را تهدیدی برای دموکراسی در آلمان و امنیت خود ارزیابی می‌کند.

شیوه فعالیت پوشیده و مخفیانه ایران

در گزارش امنیتی یادشده آمده است که جمهوری اسلامی ایران با استفاده از چند شیوه مکمل در پی خرید و واردات کالاهای حساس بوده است.

یکی از این شیوه‌ها استفاده از شرکت‌های غیر ایرانی و حتی شرکت‌های صوری بوده است. گفته می‌شود که ایران برای محو کردن مسیر انتقال این کالاها به مقصد نهایی حتی از آدرس شرکت‌هایی در کشورهای ثالث بهره گرفته است.

از سوی دیگر در این گزارش آمده است که ایران از شرکت‌های بی‌تجربه برای حمل و نقل این کالاها استفاده می‌کند. شیوه خرید و انتقال این کالاها به گونه‌ای صورت می‌گیرد که عملا شبکه‌ای از شرکت‌ها و افراد واسطه در معاملات نقش ایفا می‌کنند.

یکی دیگر از شیوه‌هایی که ایران برای دست‌یابی پوشیده و مخفیانه به فناوری و همچنین کالاهای حساس استفاده می‌کند، تقسیم سفارش‌های خرید به اجزای این کالاها و خرید جداگانه آن‌ها است.

در این گزارش آمده است که مقامات امنیتی ایالت شلسویگ-هولشتاین در سال ۲۰۲۰ اقدام به ارائه مشاوره در ۱۲ مورد به شرکت‌ها و موسسات آموزشی کرده‌اند.

دویچه وله:

هدف از این تماس‌ها ایجاد حساسیت لازم در این شرکت‌ها و موسسات برای مانع شدن از انتقال غیرقانونی فناوری و کالاهای حساس بوده است.

در ادامه گزارش “جروزالم‌پست” به مورد افشا شده سال ۲۰۱۳ در هامبورگ اشاره شده است. در آن هنگام سه شهروند دوتابعیتی ایرانی-آلمانی در همراهی با یک شهروند آلمانی اقدام به دور زدن تحریم‌ها و نقض قانون صادرات آلمان نموده بودند.

آن‌ها با استفاده از یک فرد واسطه اقدام به ارسال ابزارهای لازم برای تاسیسات هسته‌ای ایران کرده بودند. در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ نیز گفته می‌شود که این افراد در حمل و انتقال شیرهای مخصوص برای رآکتورهای آب سنگین در ایران نقش داشته‌اند. صدور چنین کالاهایی نقض تحریم‌های ایران و مغایر با قوانین ناظر بر صادرات آلمان بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *