کارخانه ابریشم از اسماعیل خلیل‌زاده پس گرفته شد؛ کرونا نداشت، بازداشت شده بود

By | ۱۴۰۰-۰۲-۲۲

تابناک به نقل از «غلامحسین اسماعیلی»، سخن‌گوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی، بازداشت «اسماعیل خلیل‌زاده» رییس هیات‌مدیره باشگاه استقلال را تایید کرده است.

سخن‌گوی قوه قضاییه درباره کارخانه «ابریشم گیلان» و حکم بازداشت متهم پرونده قضایی آن؛ یعنی اسماعیل خلیل‌زاده، گفته است: «در سفر استانی رییس قوه قضاییه به گیلان، این کارخانه مورد توجه قرار گرفت و متهم فراخوانده شد.»

به گفته غلامحسین اسماعیلی، رییس هیات‌مدیره باشگاه استقلال با قرار وثیقه آزاد شده است.

روابط عمومی باشگاه استقلال پیش از این در بیانیه‌ای، بازداشت اسماعیل خلیل‌زاده را تکذیب کرده بود. همچنین «فرهاد مجیدی» سرمربی این تیم نیز در استوری خود برای اسماعیل خلیل‌زاده آرزوی سلامتی کرد و به صورت غیرمستقیم، دلیل غیبت‌های او را ابتلا به بیماری کرونا دانست. شخص اسماعیل خلیل‌زاده نیز با حضور در برنامه «فوتبال برتر» ادعا کرد؛ نه به دلیل پیگرد قضایی، بلکه فقط به دلیل قرنطینه دوران کرونا از باشگاه استقلال دور شده است.

۲۷ بهمن ۱۳۹۹ «ابراهیم رییسی» رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی در نشست تخصصی «احیای حقوق عامه» که در رشت برگزار شد؛ با اشاره به سخنان یکی از اعضای حاضر در این جلسه در رابطه با اراضی شرکت ابریشم گفت: «سندی که گفته شد در سال ۱۳۸۲ در مورد اراضی شرکت ابریشم به طور غیرقانونی گرفته شده، باید ابطال شود

«ابراهیم رییسی» ادعا کرد این سند غیرقانونی بوده و با «زد و بند» گرفته شده و حتما باید ابطال شود. مهر سال ۱۳۹۹ خبرگزاری فارس در گزارشی، شرکت صنایع ابریشم گیلان، که در شهرستان صومعه‌سرا در سال ۱۳۶۲ در زمینه تولید نخ ابریشم با ظرفیت اسمی ۱۰۴ تن تاسیس شده، یکی از سرمایه‌های اقتصادی گیلان است. سپس نوشت این کارخانه به مساحت ۱۸ هکتار به‌عنوان یکی از واحدهای بزرگ کشور فعالیت شناخته می‌شود.

طبق اسناد منتشر شده، اسماعیل خلیل‌زاده در زمان استانداری «مسعود سلطانی‌فر» وزیر ورزش و جوانان کنونی، بدون هیچ پرداختی در اختیار گرفته بود.

شهریور سال ۱۳۹۲ «حمیدرضا خصوصی ثانی» نماینده مردم صومعه‌سرا و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ادعا کرده بود که اسنادی مبنی بر «تهدید شدن کارگران کارخانه ابریشم» در دست داد.

این نماینده مجلس که سال ۱۳۹۸ براثر سکته قلبی جان باخت، گفته بود؛ فایل صوتی مدیرعامل این کارخانه را در اختیار دارد که به کارگران می‌گوید اگر خاطر عدم پرداخت حقوق خود اعتراض کنند، بیچاره‌شان خواهد کرد.

شهریور سال ۱۳۹۹ روزنامه «شرق» از اعتراض کارگران شرکت «ایران‌پوپلین» یکی از بزرگترین کارخانه‌های نساجی گیلان گزارشی ارائه داد. در این گزارش تاکید شده بود که بسیاری از کارگران شرکت ابریشم گیلان، پس از واگذار شدن این مجموعه به بخش خصوصی (اسماعیل خلیل‌زاده) اخراج و در کارخانه ایران پوپلین مشغول به کار شده بودند.

کارگران پس از زمزمه احتمال واگذاری مجدد این مجموعه به همان بخش خصوصی، معترض شده بودند.

سیزدهم اردیبهشت سال جاری «سیدمهدی فلاح میری» دادستان مرکز گیلان خبر داد که به موجب حکم دادگاه، از این پس موسسه مالی و اعتباری «مولی‌الموحدین» مالکِ شرکت ابریشم گیلان خواهد بود.

دادستان گیلان گفته بود واگذاری این کارخانه شبهه‌برانگیز است. طبق ادعای او ردپای بانک‌هایی از جمله بانک «صنعت و معدن» در واگذاری ابریشم گیلان به اسماعیل خلیل‌زاده کلنگستانی (مالک هتل کادوس رشت و رییس کنونی هیات‌مدیره استقلال)  در سال ۱۳۸۲ وجود دارد.

خبرگزاری ایلنا همان روز وضعیت کارخانه ابریشم گیلان را اسف‌بار دانست و نوشت که در حال حاضر، از مجموع چهار واحد بزرگ صنایع تبدیلی ابریشم درگیلان، هر چهار واحد به دلایل مشکلات مدیریتی و پس از واگذاری به بخش خصوصی دارای مشکلات جدی شده و در نتیجه سه واحد بزرگ از مجموع چهار واحد آن تعطیل شده‌‌اند. «ایلنا»، بیکاری کارگران را نتیجه نگران‌کننده تعطیلی این کارخانه‌ها دانست.  

این تمام پرونده‌های اسماعیل خلیل‌زاده نیست. خبرگزاری تابناک سال ۱۳۹۸ از حمله‌ور شدن اسماعیل خلیل‌زاده با چاقو به یک زن خبر داد. تابناک نوشت: «خردادماه ۱۳۹۸ فردی به نام خلیل‌زاده با یک چاقو به یک زن حمله‌ور شد. طبق بازرسی‌های فاطمه داوری، بازرس تعاونی مسکن کارکنان وزارت آموزش و پرورش، اسماعیل خلیل‌زاده دبیر اتاق تعاون تهران، متخلف شناخته می‌شود.»

آقای خلیل‌زاده بعدها ادعا کرد که از هرگونه اتهامی مبرا شده است و دستگاه قضایی او را از «حمله با سلاح سرد»، مبرا می‌داند.

نتیجه تعطیل شدن کارخانه‌ها در گیلان، شکل گرفتن پدیده «دهکده ساحلی» در گیلان بود، با نام «میلاد لاکچری» در اینستاگرام؛ آقازاده اسماعیل خلیل‌زاده.

میلاد خودش را تولیدکننده تِرَک‌های «آرمین 2AFM» خواننده زیرزمینی معرفی می‌کرد؛ در صفحه رسمی هتل کادوس، بخشی برای معرفی خود با نام «زندگی میلاد لاکچری» داشت، در اینستاگرام از زندگی پر زرق و برقش گزارش می‌کرد و در نهایت با رسیدن پدر به اتاق قدرت در باشگاه استقلال، تمامی صفحات اجتماعی خود را بست.

برای پس گرفتن کارخانه‌هایی که اسماعیل خلیل‌زاده با حکم مسعود سلطانی‌فر به نابودی و ورشکستگی کشید، انجمن‌های صنفی کارگران گیلان بارها به مراجع قضایی نامه‌نگاریکرده بودند.
پیام یونسی‌پور, ایران وایر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *