افشای اسناد میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری و کمک مالی ایران به حزب‌الله در لبنان

By | ۱۴۰۰-۰۲-۲۴

شعبه «بنیاد شهید» جمهوری اسلامی در لبنان، چندین حساب در این موسسه مالی دارد

سال ۲۰۱۸ یک موسسه بین‌المللی در گزارش خود اعلام کرد که ایران سالانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار به فعالیت‌های حزب‌الله لبنان کمک مالی کرده است.

پیش از آن نهادهای امنیتی اسرائیل در یک ارزیابی اعلام کرده بودند ایران کمک‌های مالی خود به حزب‌الله لبنان را چهار برابر کرده است. رسانه اسرائیلی جروزالم پست این بررسی نظامی‌ـ‌ امنیتی را منتشر کرده بود.

در همان زمان سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، در مراسمی در بیروت اعلام کرد: «حزب‌الله از ایران کمک می‌گیرد و به این مساله هم افتخار می‌کند.»

پس از آن بود که سردار رمضان شریف از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، در واکنش به طرح موضوع کمک مالی ایران به حزب‌الله لبنان که گفته می‌شود از شاخه‌های نظامی تحت حمایت سپاه قدس است، تاکید کرد: «به نظرم این اقدام سید حسن به دلیل ایجاد پشت‌گرمی ویژه برای خط مقدم جبهه مبارزه با رژیم صهیونیستی است.»

انتشار این سخنان تایید ضمنی کمک حکومت جمهوری اسلامی به حزب‌الله لبنان بود.

تایید کمک‌ها و سرمایه‌گذاری مالی گسترده ایران به نفع حزب‌الله در لبنان

روز گذشته (چهارشنبه ۱۲ مه) گزارشی از طرف «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» منتشر شد که نشان می‌دهد دسامبر سال ۲۰۲۰، گروه هکر ناشناس «اسپیدر زد» به اطلاعات مالی موسسه قرض‌الحسنه حزب‌الله، حمایت‌کننده مالی گروه نظامی حزب‌الله لبنان دسترسی پیدا کرده و اسنادی را منتشر کرده است که تاییدکننده کمک‌های مالی جمهوری اسلامی و سرمایه‌گذاری کلان این کشور در بخش‌های مختلف برای حمایت از حزب‌الله در کشور لبنان است.

بنا به اطلاعات منتشرشده که مربوط به بیش از ۴۰۰ هزار فرد حقیقی و حقوقی است، نهادهای ایرانی، کادر حزب‌الله لبنان و موسسات وابسته به این گروه و همچنین تعدادی از بانک‌های مهم کشور لبنان حامیان اصلی موسسه قرض‌الحسنه حزب‌الله هستند.

این در حالی است که حزب‌الله لبنان از سوی آمریکا و برخی از کشورهای جهان، سازمانی تروریستی شناخته شده و تنها در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ بیش از صد فرد و شرکت وابسته به این گروه در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

همچنین موسسه قرض‌الحسنه حزب‌الله نیز از طرف وزارت خزانه‌داری آمریکا در ژوئیه ۲۰۰۷، به دلیل پشتیبانی فعالیت مالی حزب‌الله و فراهم کردن «دسترسی به سیستم بانکی بین‌المللی» برای این گروه تحریم شد.

انتقال پیچیده پول به حزب‌الله از طرف ایران

گزارش منتشرشده بنیاد دفاع از دموکراسی و اسناد انتشاریافته از طرف گروه هکر «اسپیدر زد» روشنگر سیستم پیچیده انتقال پول حزب‌الله، با همکاری حکومت ایران و همکاری سیستم بانکی کشور لبنان با این گروه است.

در اسناد منتشرشده نام بعضی نهادهای مهم حاکمیتی که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند و در سال‌های گذشته اخبار متعدد فساد اقتصادی و عدم شفافیت مالی آنها انتشاریافته، به چشم می‌خورد.

شعبه «بنیاد شهید» جمهوری اسلامی در لبنان، چندین حساب در این موسسه مالی دارد. این بنیاد که در ایران مالک چندین هلدینگ بزرگ اقتصادی در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت پتروشیمی است، از سال ۲۰۱۲ درگیر پرونده فساد مالی به ارزش چند هزار میلیارد تومان بوده که ۹۰ نماینده مجلس ایران طرح تحقیق و تفحص آن را امضاء کردند.

بنیاد شهید مسئولیت رسیدگی به خانواده کسانی را در جمهوری اسلامی برعهده دارد که جانشان را در جنگ ایران عراق و حوادثی که این بنیاد شهادت تشخیص داده می‌شود، ازدست ‌داده‌اند.

کمیته امداد امام خمینی از دیگر دارندگان حساب نزد موسسه قرض‌الحسنه حزب‌الله در لبنان است. شعبه کمیته امداد امام خمینی در لبنان از طرف وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال ۲۰۱۰ همراه با علی حسن زریق، مدیرعامل آن، تحریم شده است.

دیگر شرکت‌ ایرانی که اطلاعات حساب آن‌ در موسسه قرض‌الحسنه حزب‌الله از طرف گروه هکر «اسپیدر زد» منتشر شده، شرکت هواپیمایی ماهان ایر و اسکای گیفت، نمایندگی این شرکت در لبنان، است.

ماهان به ‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپیمایی ایران در سال ۲۰۱۱ به دلیل حمایت از سپاه پاسداران و جابه‌جایی‌های مشکوک هوایی از طرف دولت آمریکا تحریم شده است.

گزارش منتشرشده نشان می‌دهد موسسه قرض‌الحسنه حزب‌الله به نمایندگی از ماهان ایر به نام دو لبنانی (ایوب و السعیدی) منابع مالی این شرکت را به لیر و دلار نگهداری کرده است.

شرکت اسکای گیفت نیز نماینده فروش شرکت ماهان ایر است و وب‌سایت ماهان، دفتر آن را به‌ عنوان آدرس ماهان در لبنان منتشر کرده است. حساب‌های اسکای گیفت نیز به نام ایوب و السعیدی در موسسه قرض‌الحسنه حزب‌الله فعالیت می‌کنند.

دیگر شرکت ایرانی که حساب‌های آن در موسسه قرض‌الحسنه حزب‌الله فعال است ایران ‌ایر است. این حساب‌ها نیز نام دو نفر با نام‌های روحانی و کسرایی فعال هستند. وزارت خزانه‌داری آمریکا سال ۲۰۱۵ ایران ‌ایر را تحریم کرده بود.

دیگر نهاد ایرانی که در لبنان و نزد موسسه قرض‌الحسنه حزب‌الله حساب دارد هلال‌احمر ایران است.

اسناد منتشرشده همچنین نشان می‌دهند صداوسیمای جمهوری اسلامی و نمایندگان آن نیز در موسسه فوق حساب فعال دارند. بر اساس این اسناد مقام‌های پرس تی‌وی از جمله ناجی جانانی، مدیر سابق اخبار ایران در کانال عربی‌زبان العالم و محمود بجنوردی مدیرکل کانال‌های خارجی ایران در لبنان، نیز در این‌خصوص فعال هستند.

همچنین بنا به گزارش منتشرشده علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز با عنوان «ولی‌فقیه» یا «فقیه حاکم» در این موسسه حساب داشته و یک حساب به نام «سفارت» نیز وجود دارد که احتمالا متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان است.

موسسه قرض‌الحسنه حزب‌الله از مبالغی نیز در یک حساب با نام «کمک‌های مالی برای کودکان یمن» نگهداری می‌کند که گفته می‌شود برای کمک به حوثی‌ها در یمن است. دبیرکل حزب‌الله سال ۲۰۱۹ اعلام کرده بود که این گروه ۲ میلیون دلار برای «برادران در یمن» ارسال کرده است.

نقش نماینده رهبر حکومت ایران در فعالیت‌های مالی این کشور در لبنان

اما بخش مهم سپرده‌های ایرانی در موسسه قرض‌الحسنه حزب‌الله، به عیسی طباطبایی تعلق دارد. او نماینده رهبر حکومت ایران در لبنان و چهره‌ای بانفوذ در محافل حزب‌الله است.

طباطبایی در بازگشایی نمایندگی بسیاری از نهادهای ایرانی در لبنان مانند کمیته امداد امام خمینی، بنیاد شهید و بیمارستان الرسول الاعظم نقش بسیار مهمی داشته است. وی همچنین در گشایش «صندوق همکاری اسلامی» نیز فعال بوده، او از سال ۱۹۷۰ به‌ عنوان یکی از چهره‌هایی که در سازماندهی حزب‌الله نقش داشته و در بخش جذب جوان شیعه برای این گروه شبه‌نظامی فعالیت کرده، شناخته می‌شود.

ایجاد انجمن مراکز فرهنگی امام خمینی از دیگر فعالیت‌هایی طباطبایی است که با شراکت شیخ اکرم برکت از مقام‌های عالی‌رتبه حزب‌الله، انجام شده است. برکت هم‌اکنون دستیار فرهنگی رئیس شورای اجرایی و مسئول فعالیت تبلیغی و ایدئولوژیک حزب‌الله در سراسر جهان از جمله برزیل و پاراگوئه است.

بیمارستان هلال‌احمر ایران (بیمارستان شیخ راغب حرب) که مدیر آن نماینده هلال‌احمر ایران در لبنان است و انجمن خیریه الکوثر نیز از دیگر موسساتی هستند که با نظارت نماینده رهبر ایران در لبنان فعالیت می‌کنند و بر اساس اسناد منتشرشده حساب‌های مالی آن در موسسه قرض‌الحسنه حزب‌الله است.

در میان بانک‌های ایرانی، نام شعبه بانک صادرات ایران در لبنان نیز در اطلاعات منتشرشده موسسه قرض‌الحسنه حزب‌الله آمده است.

خزانه‌داری آمریکا پیشتر در گزارشی اعلام کرده بود، در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ بانک صادرات مبلغ ۵۰ میلیون دلار از طریق شرکتی در لندن از بانک مرکزی ایران به شعبه خود در بیروت منتقل کرده و در اختیار حزب‌الله در لبنان قرار داده است، همچنین در این گزارش آمده حزب‌الله از طریق این بانک به سایر گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه کمک مالی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *