میدل‌ایست آی: ایران می‌خواهد نفت خود را از طریق عربستان بفروشد

By | ۱۴۰۰-۰۲-۲۵

بر اساس یک گزارش رسانه‌ای، ایران از عربستان سعودی خواسته است در قبال  محدود کردن حملات حوثی‌ها به تأسیسات نفتی عربستان، ریاض به فروش نفت ایران و دورزدن تحریم‌های آمریکا کمک کند.

نشریه میدل ایست آی (Middle East Eye) به نقل از منابع عراقی که «در مذاکرات ایران و عربستان در بغداد حضور داشته‌اند» گزارش داد، جمهوری اسلامی به دنبال یک معامله نامأنوس با عربستان سعودی است.

بر اساس این گزارش، نمایندگان ایرانی در مذاکرات پیشنهاد کرده‌اند، ریاض نفت ایران را زیر قیمت بازار بخرد و از راه‌های عادی بفروشد و تهران در ازای آن، حمله‌های حوثی‌های یمن به تاسیسات نفتی عربستان را محدود کند.

در صورت صحت این گزارش، جمهوری اسلامی تلاش می‌کند از مهم‌ترین رقیب منطقه‌ای‌خود برای دورزدن تحریم‌های ایالات متحده استفاده کند، در حالی که ریاض یکی از مهم‌ترین شرکای واشنگتن در منطقه به‌شمار می‌رود.

«میدل ایست آی» در ادامه گزارش خود نوشت:‌ «در حال حاضر ایران برای فروش غیررسمی نفت خود عمدتاً به امارات متحده عربی و عمان متکی است و برای دور زدن محاصره تحمیل‌شده توسط آمریکا، به یک خروجی منطقه‌ای دیگر نیاز دارد.»

یک مقام عراقی در گفت‌وگو با این نشریه تاکید کرده است که جمهوری اسلامی همواره در تلاش است تا «گزینه‌های عملی را فراهم کند و از این طریق در مذاکرات فعلی (در وین) با آمریکایی‌ها به راحتی مانور دهد».

به گفته این مقام رسمی که نامش فاش نشده، مذاکرات در وین «ممکن است ماه‌ها ، شاید سال‌ها» ادامه یابد.

تاکنون مقامات ایرانی و عربستانی در رابطه با گزارش «میدل ایست آی» واکنشی نشان نداده‌اند.

تاکید بر پایان‌ جنگ یمن

یک روز پیش از انتشار گزارش «میدل ایست آی» محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هنگام دیدار با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در دمشق برقراری ارتباط میان ایران و عربستان را تایید و ابراز امیدواری کرده بود که تماس‌های اخیر میان دو کشور منجر به یک همکاری بزرگ‌تر برای رسیدن به صلح و ثبات در منطقه، به‌ویژه در یمن شود.

جمهوری اسلامی و عربستان سعودی از سال ۲۰۱۶ روابط دیپلماتیک خود را قطع کردند. در جنگ یمن عربستان سعودی رهبری ائتلافی از کشورهای عربی را بر عهده دارد که با شورشیان حوثی مورد حمایت تهران می‌جنگند.

«میدل ایست آی» به نقل از مقامات عراقی نوشته است، جنگ یمن یکی از مهم‌ترین موضوع‌های «مذاکرات چهارساعته هفته گذشته» دو کشور در بغداد بوده است.

یکی از این مقامات گفته است: «بزرگ‌ترین علاقه عربستان متوقف‌کردن حمله‌های حوثی‌ها به تاسیسات آنها بود. بقیه موارد جزئی بودند».
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *