افزایش چشمگیر قیمت نان و روغن در ایران؛ شکر در آستانه جهش قیمت است

By | ۱۴۰۰-۰۲-۲۷

رسانه‌های ایران از افزایش ۵۰ درصدی قیمت نان در کشور خبر داده و خبرگزاری ایلنا نیز می‌گوید قیمت روغن روز گذشته ۳۵ درصد افزایش یافته و افزایش قیمت شکر نیز روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت یا دوشنبه رقم خواهد خورد.

خبرگزاری مهر می‌نویسد در حالی که مصوبه دولت برای افزایش قیمت نان هنوز به طور رسمی ابلاغ نشده است ولی بسیاری از نانوایی‌ها قیمت نان را افزایش داده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که قیمت نان ۵۰ درصد افزایش یافته است.

قامتعلی عزیزی عضو اتحادیه نانوایان شهر ری روز شنبه گفته بود از امروز (شنبه) قیمت نان ۵۰ درصد افزایش می‌یابد: هرچند هنور نرخ نامه‌ها تایید نشده، ولی قیمت نان به‌طور غیررسمی از یک ماه قبل افزایش یافته است.

در همین زمینه خبرگزاری صداوسیما از قول یدالله صادقی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گزارش داده که قیمت نان در تهران هنوز به طور رسمی افزایش نیافته است و قیمت سال قبل اجرا می‌شود، اما در برخی استان‌های دیگر اعمال شده است.

رئیس سازمان صمت استان تهران در پاسخ به این سوال که چرا افزایش قیمت نان در برخی از استان‌ها از جمله البرز اعلام شده، اما در تهران هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است، گفت: به علت حساسیت‌هایی که نسبت به استان تهران وجود دارد و مرکزیت آن، اعلام قیمت جدید برای نان همیشه با هماهنگی مقامات دولتی بوده است.

در این میان یک «منبع آگاه» در وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا افزایش ۳۵ درصدی قیمت روغن از روز شنبه را تایید کرده و گفته است قیمت شکر نیز از روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت یا فردای آن افزایش خواهد یافت.

جهش یکباره قیمت روغن طی یک روز در حالی است که قیمت آن در بازارهای خرده‌فروشی ایران طی یک سال گذشته رشدی ۱۳۰ تا ۱۴۰ درصدی داشته است؛ به عبارتی تقریبا ۲.۵ برابر شده است.

این منبع آگاه که نامی از وی برده نشده، به ایلنا گفته است از روز گذشته قیمت فروش داخلی روغن خام سویا و پالم از ۵۵۰۰ تومان به ۷۵۰۰ تومان و روغن خام آفتابگردان از ۶۰۰۰ تومان به ۹۰۰۰ رسیده است.

به گفته وی، بیش از ۹۵ درصد روغن خام وارداتی است.

این منبع در ادامه گفته است قیمت خرده‌فروشی شکر در بسته‌های یک کیلویی پیش از این ۸۷۰۰ تومان بود و الان شکر عمده فروشی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و شکر یک کیلویی خرده فروشی ۱۵ هزار تومان شده است.

بر اساس ارزیابی صندوق بین‌المللی پول، ایران بعد از چند کشور انگشت‌شمار مانند ونزوئلا، سودان، سورینام، زیمبابوه و لبنان بالاترین نرخ تورم جهان را دارد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری ایلنا، مهر، دنیای اقتصاد، رادیو فردا/د.خ/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *