“ایران تأمین‌کننده اصلی زرادخانه موشکی حماس”

By | ۱۴۰۰-۰۲-۲۸

از ابتدای شروع درگیری‌های اخیر میان اسرائیل و حماس، این گروه بیش از سه هزار موشک به سمت اسرائیل شلیک کرده است. روزنامه زود دویچه تسایتونگ آلمان در مقاله‌ای از نقش ایران در تامین انبار موشکی حماس نوشته است.

گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس در یک ویدیوی تبلیغاتی از سکوی جدید پرتاب موشک این گروه پرده‌برداری کرده که در تپه‌های شنی پنهان شده است. این سکو دارای موشک‌هایی با بیش از چهار متر طول است و برد پرتابشان ۱۲۰ کیلومتر است.

به گزارش زوددویچه، ارتش اسرائیل در ابتدای شروع درگیری اخیر میان این کشور با حماس تخمین زده بود که این گروه که در غرب به عنوانی “گروهی تروریستی” توصیف می‌شود بین ۱۰ تا ۱۵ هزار موشک در اختیار دارد. این در حالی است که نوار غزه از سال ۲۰۱۳ از سوی اسرائیل و مصر در محاصره کامل قرار دارد.

بنا بر تخمین ارتش اسرائیل و کارشناسان مستقل، حماس بخش بزرگی از این موشک‌ها را در داخل نوار غزه و در کارخانه‌های اسلحه سازی که اغلب در تونل‌های زیرزمینی قرار دارند و نیز در مناطق مسکونی پنهان شده‌اند، می‌سازد.

این تونل‌ها و پناهگاه‌های کارخانه‌های موشک سازی حماس و نیز مناطقی که کادر فرماندهی حماس در آنجاها هستند، بیشترین اهداف مورد حمله اسرائیل بوده‌اند.

ساخت موشک‌های غیر قابل هدایت که حماس با آنها تل‌اویو، آشدود یا آشکلون را مورد حمله قرار می‌دهد، از نظر تکنیکی بسیار راحت است. جهت گیری مسیر پرواز این موشک‌ها را می‌توان تعیین کرد اما دقت آنها بسیار کم است.

حماس پیش از این اغلب از کاتیوشا و موشک‌های قسام استفاده می‌کرد. در جنگ سال ۲۰۱۴ هم همین موشک‌ها توانستند از مرز نوار غزه بخش‌های بزرگی از تل‌آویو را مورد حمله قرار دهند.

قاچاق تکه‌های موشک به نوار غزه

زود دویچه در گزارش خود نوشته که موشک‌های دوربرد که اغلبشان ساخت ایران هستند در آن زمان به صورت تکه تکه از طریق تونل‌های حماس به نوار غزه قاچاق و در آنجا روی هم سوار می‌شدند.

بعد از اینکه این موضوع فاش شد، مصر اغلب این تونل‌ها را تخریب کرد و حماس تلاش کرد تا خودش بتواند موشک‌های دوربرد را در قطعات بزرگ تولید و روی هم سوار کند.

علاوه بر زود دویچه، شبکه دوم تلویزیون آلمان (ست د اف) هم در گزارشی پیرامون منشا موشک‌های حماس با فابیان هینتس، متخصص سرشناس تحولات موشکی در خاورمیانه صحبت کرده است. هینتس در حساب کاربری توئیت خود نیز نموداری از انواع و اقسام موشک‌های استفاده‌شده توسط حماس ارائه کرده است:

نویسنده مقاله زود دویچه در ادامه مقاله خود تصریح کرده که حماس در توسعه و تکمیل زرداخانه موشکی خود همواره از پشتیبانی تکنیکی ایران برخوردار بوده است و این موضوع را رهبر نظامی و سیاسی این گروه شبه نظامی، یحیی السنوار در سال ۲۰۱۹ با صراحت اعلام کرد.

از نظر تکنولوژی اما این موشک‌ها نیز قابل قیاس با موشک‌های قبلی هستند و هیچ نشانه‌ای دال بر این که حماس مجهز به مکانیسم پیشرفته قابل کنترل در مقیاسی وسیع باشد وجود ندارد.

روزنامه زود دویچه با استناد به یک فیلم مستند تلویزیونی نوشته که مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت این موشک‌ها همانند قبل از طریق زمینی و از مسیر شبه جزیره سینا و یا از مسیر دریا به نوار غزه قاچاق می‌شوند. این موضوع در یک گزارش تلویزیونی  پخش شده از شبکه الجزیره در سال گذشته میلادی، علنی شد.

انتقال این مواد اولیه اغلب در پوشش مواد و ابزار ساختمانی و نیز در قایق‌های ماهیگیری به صورت قاچاق انجام می‌شود و این یکی از دلایلی است که اسرائیل استفاده از آبراه‌های ساحلی در نوار غزه را به شدت محدود کرده است.

غواصان حماس به دنبال مهمات بازمانده از جنگ جهانی اول

در این گزارش تلویزیونی نشان داده می‌شود که جنگجویان حماس مهمات منفجرنشده اسرائیل را جمع کرده و مواد منفجره و سایر قطعات آن را بازیافت می‌کنند. همچنین غواصان حماس مهماتی از زمان جنگ جهانی اول را که متعلق به کشتی‌های غرق شده در نوار غزه است کشف و از آن استفاده می‌کنند.

کادر فرماندهی حماس در این فیلم تصریح می‌کند که در این اقدامات سوریه و نیز سودان تا قبل از سرنگونی عمر البشیر و بیش از همه ایران حامیان اصلی حماس هستند.

در این فیلم همچنین موشک‌های هدایت شونده ضد تانک “کورنت” ساخت روسیه نیز دیده می‌شوند. با این موشک‌ها نیروهای حماس که در مرز نوار غزه مستقر هستند، می‌توانند واحدهای ارتش اسرائیل را در خاک این کشور مورد حمله قرار دهند. اسرائیل تا کنون بیش از دهها گروه از نیروهای حماس که در کار پرتاب این موشک‌ها بوده‌اند را را بمباران کرده است.

پهپادهای انتحاری در یمن و در غزه

در جدیدترین ویدیوی تبلیغاتی بریگادهای قسام حماس، پهپادهای انتحاری معرفی شده‌اند. این پهپادها که مجهز به مواد منفجره هستند، بر روی هدف سقوط کرده و باعث انفجار آن می‌شوند. شورشیان حوثی مورد حمایت ایران نیز از همین پهپادها در حمله به تاسیسات نفتی عربستان استفاده کرده‌اند.

این پهپادها توسط امواج رادیویی یا یک فرستنده جی‌پی‌اس کنترل می‌شوند و از طریق یک مسیر پرواز برنامه‌ریزی شده بر روی هدف فرود می‌آیند.

به نوشته روزنامه زود دویچه، حماس سعی کرده تا در درگیری‌های کنونی نیز از این پهپادها استفاده کند اما سیستم دفاع موشکی “گنبد آهنین” اسرائیل بر خلاف سیستم دفاع هوایی عربستان قادر به رهگیری و خنثی کردن این پهپادهاست. این سیستم همچنین می‌تواند خمپاره‌های شلیک شده توسط خمپاره انداز را هم خنثی کند.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *