جوّ امنیتی در هفت‌تپه؛ وکیل کارگران به شش ماه ممنوعیت کاری محکوم شد!

By | ۱۴۰۰-۰۲-۲۸

– وکیل فرزانه زیلاب از «منع اشتغال شش‌ ماهه» موکل‌اش خبر داده و این حکم قوه قضاییه را بدعتی تازه در برخورد با وکلا خوانده است.
– یک فعال کارگری هفت‌تپه: آقایان با جدیدترین خودروهای ضدشورش و یگان ویژه در شرکت مستقر شده‌اند و ما بسیاری از ادوات لجستیکی و امکانات عجیب و غریب را برای اولین بار می‌بینیم!

فرزانه زیلابی وکیل کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه به دلیل دفاع از کارگران این شرکت در روندی غیرعادی و عجیب با حکم «منع اشتغال شش‌ماهه» روبرو شده است. همزمان در این مجتمع جوّ امنیتی شدیده حاکم شده و نیروهای ضدشورش با ابزار و آلات ویژه در محل مستقر شده‌اند.

ناصر زرافشان وکیل فرزانه زیلابی که موکل وی وکالت کارگران هفت‌تپه را بر عهده داشت از «منع اشتغال شش‌ماهه» موکل‌اش خبر داده و این حکم قوه قضاییه را بدعتی تازه در برخورد با وکلا خوانده است.

این وکیل دادگستری در گفتگو با روزنامه اعتماد گفته که علاوه بر اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی» که پیشتر رسانه‌ای شده بود، اتهام دیگری با عنوان «نشر اکاذیب و عضویت در گروه‌های معاند» علیه فرزانه زیلابی مطرح شده است.

او تأکید کرده که صدور چنین حکمی برای فرزانه زیلابی نه تفسیر درستی از بند «پ» ماده ۲۴۷ آیین دادرسی کیفری است و نه سابقه داشته است و نه قابل توجیه و دفاع است.

این وکیل دادگستری افزوده که «وکیل باید در مقام دفاع آزاد باشد. تصمیم با دادگاه است اما وکیل باید حرفش را بزند. دفاعیات وکیل را یا دادگاه قبول می‌کند یا رد می‌کند. این مهم نیست. اختیار دادگاه است و در تصمیم‌گیری و رایش آن را دخالت می‌دهد اما در مقام دفاع وکیل باید بتواند حرفش را بزند.»

ناصر زرافشان گفته «اینکه یک وکیل زیر این فشار باشد که با استناد به بند پ ماده ۲۴۷ ق. آیین دادرسی کیفری شغل و ممر معاشش را از دست می‌دهد، معنای دقیق سانسور است. دفاع زیلابی مصداق هیچ‌کدام از عناوین اتهامی پرونده نیست.»

زرافشان تاکید دارد که چنین اقداماتی وکیل را در شرایطی قرار می‌دهد که «پیشاپیش حرفش را نزند و نه اینکه حرفش را بزند و بعد از آن با معیارهای موجود سنجیده شده و قبول یا رد شود.» وی افزوده است: «من جاهای دیگری هم گفته‌ام که وظیفه کانون وکلا هم است که در برابر چنین تفسیری از بند پ ماده ۲۴۷ موضع بگیرند.»

ناصر زرافشان تأکید کرد «وقتی گفته می‌شود «منع اشتغال به فعالیت‌های مرتبط با جرم ارتکابی» و به استناد آن موکل من را از اشتغال به وکالت منع می‌کنند، به این معناست که وکالت فعالیت‌های جرم‌زاست، وکالت جرم است و از این به بعد هر وکیلی از ترس اینکه مبادا با استناد به این بند، کار، حرفه، پروانه و ممر معاش‌اش را از دست دهد، اساساً دیگر نمی‌تواند حرف بزند و سانسور می‌شود.»

طی روزهای گذشته در حالی پرونده تازه‌ای از سوی قوه قضاییه علیه فرزانه زیلابی در حال بررسی بود که چند وکیل دادگستری روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ در بیانیه‌ای مشترک از او حمایت کردند و خطاب به قوه قضاییه با یادآوری «مصونیت وکیل در انجام وکالت حرفه‌ای» خواستار بسته شدن این پرونده شدند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه هم ۲۳ اردیبهشت در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن احضار این وکیل، پرونده‌سازی علیه او را پرونده‌سازی علیه تمام کارگران هفت‌تپه عنوان کرده بود.

اکنون همزمان با ممنوعیت شش ماهه فرزانه زیلابی از اشتغال حرفه‌ای، در مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه جوّ امنیتی نیز حاکم شده است.

یوسف بهمنی فعال کارگری هفت‌تپه با تائید امنیتی شدن جوّ کارخانه گفته است: «متأسفانه حقابه نیشکر را تا یک سوم کاهش داده‌اند و اگر ما بخواهیم که امسال به کشت خوبی از نیشکر دست پیدا کنیم، این کسری حقابه باید جبران شده و هرچه سریع‌تر به روند کشت تزریق شود. اگر این مسئله صورت بگیرد، امسال می‌توانیم به تولید ۶۵ تا ۷۰ هزارتن شکر دست پیدا کنیم.»

این فعال کارگری با اشاره به حضور نیروهای یگان ویژه در شرکت هفت‌تپه گفته که «از شب گذشته، کارگران مرتبا تماس گرفته و عنوان کردند که گارد ویژه در شرکت مستقر شده است. ظاهرا این استقرار چندان موقتی هم نبوده و نیروهای یگان ویژه در بخش امور ورزشی شرکت با انواع وسایل رفاهی مختلف اسکان پیدا کرده‌اند.»

یوسف بهمنی گفته که «اگر این حضور برای این صورت گرفته که از اموال شرکت حفاظت شود، خب دست آقایان درد نکند ولی اگر بنا دارند که فضای هفت‌تپه را کماکان، امنیتی جلوه بدهند ما به شدت با چنین مسئله‌ای مخالف هستیم. البته که اگر هم قصد بر حراست از اموال شرکت بوده، می‌توانستند با حضور نیروی انتظامی این مسئله را مدیریت کنند، نه با نیروی یگان ویژه.»این فعال کارگری تأکید کرده است: «آقایان با جدیدترین خودروها ضد شورش و یگان ویژه در شرکت مستقر شده‌اند و ما بسیاری از ادوات لجستیکی و امکانات عجیب و غریب را برای اولین بار می‌بینیم. آن دسته از آقایان مسئولی که پیش از خلع ید به هفت‌تپه آمدند، نباید الان و در این شرایط شرکت و کارگران آن را به حال خود رها کنند. این نباشد که امام جمعه و نمایندگان مجلس و فرضا بسیج دانشجویی که برای گرفتن عکس یادگاری به هفت‌تپه آمده بودند، امروز بگویند که عکس و فیلم‌های‌مان را گرفتیم و خدانگهدار!»

یوسف بهمنی با اشاره‌ به حمایت کارگران از وکیل خود گفته که «خانم زیلابی در سخت‌ترین شرایط کنار کارگران بوده و بر گردن ما حق زیادی دارد. به قول اسماعیل بخشی، هرجا که نیاز داشتیم، این بانوی ایرانی حضور داشت و حال اینکه برخی آقایان بخواهند سر وقت وکیل کارگران رفته و با او تسویه حساب کنند، اصلا اقدام درستی نیست. ما کارگران هفت‌تپه، همانگونه خانم زیلابی از ما حمایت کرد، تمام قد در کنار ایشان ایستاده‌ایم. اگر روزی بدانیم که کوچکترین دردسری برای ایشان درست می‌کنند، همه کارگران تمام قد در خط مقدم حمایت از وکیل خود خواهند ایستاد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *