گاردین: انفجار کارخانه پهپادهای ایران در اصفهان مرتبط با تهدیدات اسرائیل است

By | ۱۴۰۰-۰۳-۰۳

روزنامه «گاردین» چاپ بریتانیا، گزارش داد، حادثه انفجار روز یکشنبه در کارخانه تولید هواپیماهای بدون سرنشین «هسا» در شاهین شهر اصفهان، با تهدیدات اخیر اسرائیل مرتبط است.

بنا به این گزارش، چند روز پس از اعلام اسرائیل مبنی بر اینکه ایران پهپاد در اختیار حماس در غزه گذاشته، کارخانه تولید پهپاد (هسا) در اصفهان یکشنبه دچار انفجار بزرگی شده و 9 نفر زخمی شده‌اند.
مقامات ایران اطلاعاتی در مورد علت این حادثه ارائه نکرده‌اند اما اسرائیل در گذشته تهدید به اقدامات انتقام‌جویانه کرده بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز پنج شنبه 20 مه 2021 ایران را متهم کرد که به پشتیبانی تمام عیار از جهاد اسلامی، حماس و حزب‌الله لبنان روی آورده است.
نتانیاهو گفت: «در حالی که ما درگیر جنگ چند روز اخیر بودیم، ایران چند روز پیش، پهپادهای مساح خود را از سوی عراق یا سوریه ارسال کرد اما نیروهای اسرائیلی آنها را در مرز اسرائیل با اردن ساقط کردند.»
پیش از آن وزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از کارشناسان نظامی گزارش داده است رژیم جمهوری اسلامی ایران بزرگترین تامین‌کننده تسلیحاتی شبه‌نظامیان سازمان «حماس» در جریان جنگ یازده ‌روزه اخیر با اسرائیل بوده است.
با این وجود، به دلیل کنترل شدید اسرائیل بر نوار غزه، رژیم ایران نمی‌تواند مستقیما به حماس سلاح برساند. در عوض، حماس مجبور شده با استفاده از طرح‌های ایرانی، روی مواد و قطعات موجود در محل برای ساخت سلاح‌های خود تکیه کند.
بنا به این گزارش، شبه‌نظامیان حماس از فایبرگلاس برای ساخت هواپیماهای بدون سرنشین (پهپادها)، از لوله‌های فلزی صنعتی برای ساخت موشک، و از نمک و روغن کرچک برای تولید سوخت موشک استفاده کرده‌اند.

در روزهای گذشته اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران در تماسی تلفنی نتایج درگیری های اخیر در غزه و به ویژه کمک‌های مالی و تسلیحاتی ایران به حماس را بررسی کردند.
در این تماس تلفنی، اسماعیل هنیه از ایستادگی جمهوری اسلامی در کنار فلسطین در همه صحنه‌های دیپلماسی و میدانی قدرانی کرد.

9 زخمی در انفجار هسا

صبح یکشنبه رسانه‌های ایران، از وقوع انفجار در «صنایع شیمیایی نارگستر سپاهان» در اصفهان و مصدومیت 9 نفر در این حادثه خبر دادند.

به گفته عباس عابدی سخنگوی مرکز اورژانس استان اصفهان، «این حادثه ساعت سه و 26 دقیقه بامداد امروز (یکشنبه 2 خرداد) به مرکز اورژانس استان اصفهان گزارش شده است.»

گفتنی است، پیش از آن کاربران شبکه‌های اجتماعی از شنیده شدن صدای مهیب انفجار در اطراف شاهین‌شهر اصفهان خبر داده بودند.

به گفته خبرگزاری «ایرنا»، این کارخانه زیرنظر «شورای امنیت ایران»، فعالیت می‌کند و «تنها مرجع» تولید و توزیع مواد نورافشانی بی‌خطر معرفی شده است.

سخنگوی مرکز اورژانس استان اصفهان با بیان اینکه این حادثه در شاهین‌شهر، کیلومتر هفت جاده علویجه در صنایع شیمیایی نارگستر سپاهان رخ داده است، ابراز داشت: «برای امدادرسانی به این حادثه چهار کد اورژانس، یک اتوبوس آمبولانس و دو کد هلال احمر اعزام شده است.»

عابدی در پایان گفت: «در این حادثه 9 نفر مصدوم شدند که برای انجام عملیات درمانی به بیمارستان گلدیس شاهین شهر منتقل شدند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *