روزنامۀ لبنانی, لوریان لوژور : حماس ابزار مهار اسرائیل و انتقامگیری توسط حکومت ایران است

By | ۱۴۰۰-۰۳-۰۳

“سایۀ ایران بر منازعۀ حماس و اسرائیل” عنوان تفسیری است در “لوریان لوژور”، روزنامۀ فرانسوی زبان چاپ بیروت، که در آن می‌خوانیم : اسماعیل هنیه، رهبر حماس، پس از اعلام پیروزی خود در جنگ اخیر علیه اسرائیل، از جمهوری اسلامی ایران بابت کمک‌های پولی و تسلیحاتی‌اش تشکر کرد.

“لوریان لوژور” با اشاره به پرتاب ۴۵٠٠ موشک از نوار غزه به روی اسرائیل افزوده است که “قدرت حملات موشکی حماس دولت اسرائیل را غافلگیر کرد و نشان داد که سازمان حماس به یاری کمک‌های ایران توانایی‌های نظامی خود را بهبود بخشیده است.” “لوریان لوژور” سپس تصریح کرده است که حمایت‌های تسلیحاتی و مالی جمهوری اسلامی ایران به سازمان‌های حماس و جهاد اسلامی بر کسی پوشیده نیست و اکنون مدت‌هاست که به انتقال دانش و مهارت ساخت موشک به گروه‌های فلسطینی گسترش یافته است.

به نوشتۀ روزنامۀ لبنانی اظهارات هنیه در عین حال طعم انتقامگیری حکومت تهران از دولت اسرائیل را دارد. زیرا رهبران تهران حملات موشکی حماس را نه فقط موفقیت سیاست خود در قبال فلسطینیان، بلکه نیز پیروزی راهبرد خود برای مهار اسرائیل می‌دانند، به ویژه پس از آن که در ماه‌های اخیر انفجار تأسیسات اتمی ایران و قتل شماری از مسئولان ارشد اتمی این کشور – که همگی به اسرائیل نسبت داده شد -، ضربات سنگینی به تهران وارد آورد.

“لوریان لوژور” سپس به نقل از کارشناسان افزوده است که برای تهران همکاری و همسویی حماس دست کم به دو دلیل مفید است : اولاً این اتحاد به اسرائیل نشان می‌دهد که ایران از ابزار فشار علیه دولت یهود برخوردار است و ثانیاً حمایت تهران از گروه‌های سنی بنیادگرا نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران در پی اعمال هژمونی و نفوذ خود بر همۀ کشورهای مسلمان است.

با این حال، همین منابع تصریح می‌کنند که اسرائیل و حماس نهایتاً هدف واحدی ندارند. زیرا حماس خواستار پایان اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل است، در حالی که هدف جمهوری اسلامی ایران از خلال اقدام‌هایش علیه اسرائیل تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای برای اعمال نفوذ در صحنۀ بین‌المللی است. افزون بر این، به نوشتۀ “لوریان لوژور”، جمهوری اسلامی ایران انحصار اعمال نفوذ بر حماس را ندارد که علاوه بر قطر و ترکیه از حمایت‌های مصر نیز برخوردار است.

رادیو فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *