تمدید یک‌ماهه نظارت آژانس بین‌المللی بر مراکز اتمی ایران

By | ۱۴۰۰-۰۳-۰۳

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برای تمدید یک‌ماهه قرارداد دوربین‌های سایت‌های هسته‌ای به توافق رسیدند. اکنون فرصت بیشتری برای مذاکرات هسته ای و رسیدن به یک نتیجه نهایی پیش آمده است.

رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای  روز دوشنبه، سوم خرداد (۲۴ مه) در یک کنفرانس خبری در وین گفت، مذاکره با علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران به نتیجه‌ای نرسیده است و چالش‌ها همچنان پابرجاست.

او اظهار داشت که آژانس هنوز نمی‌تواند به فیلم‌ دوربین‌های نظارتی خود در تهران دسترسی داشته باشد.

گروسی تاکید کرد:‌ «شرایط ایده‌آل نیست».

روز ۳۱ اردیبهشت توافق همکاری سه‌ماهه ایران و آژانس پایان یافت. بر اساس این توافق که اسفندماه گذشته صورت گرفت، قرار بود ایران فیلم دوربین‌های نظارتی آژانس در برخی از مراکز هسته‌ای را به مدت سه ماه به بازرسان آژانس ارائه نکند.

امیدواری دو طرف این بود که تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ظرف سه ماه به طور کامل لغو شوند. دراین صورت ایران فیلم‌ها و دیگر اطلاعات مربوط به این مراکز را در اختیار آژانس می‌گذاشت.

در توافق با آژانس مقرر شده بود که اگر مذاکرات برجامی به نتیجه نرسند، این فیلم‌ها برای همیشه از بین بروند.

«حسن نیت ایران»

بر اساس توافق جدید در روز دوشنبه، اکنون فرصتی یک‌ماهه برای نگه‌داری فیلم‌های سه ماه گذشته و یک ماه پیش رو به‌وجود آمده است.

کاظم غریب آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به طرف‌های ایران در مذاکرات وین توصیه کرد، از این فرصت که «بر اساس حسن‌نیت ایران» فراهم شده است، در راستای لغو کامل تحریم‌ها «به گونه‌ای عملی و قابل راستی‌آزمایی» استفاده کنند.

عباس عراقچی، معاون وزیر أمور خارجه ایران هم تاکید کرد که بازگشت جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی تنها زمانی صورت خواهد گرفت که ایالات متحده تحریم‌های خود را لغو کند.

واشنگتن هم همواره تاکید کرده است که لغو تحریم‌ها منوط به پایبندی بی‌قیدوشرط ایران به تعهدات برجامی است.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *