انتخابات ۱۴۰۰؛ حسن خمینی می‌گوید شورای نگهبان ‘تیشه به ریشه انقلاب’ می‌زند

By | ۱۴۰۰-۰۳-۰۶

حسن خمینی، نوه خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، با انتقاد از “اندیشه بسته و ناکارآمد” شورای نگهبان در روند تایید صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری گفت که اگر جای نامزدهای تایید شده بود، انصراف می‌داد چون “دولت برآمده از این انتخابات توان حل هیچ مشکلی را ندارد.”

حسن خمینی که پیشتر با توصیه خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از داوطلب شدن برای انتخابات منصرف شده بود، شورای نگهبان را متهم کرد که با رد صلاحیت گسترده “تیشه به ریشه انقلاب” زده و هشدار داد که “هر حرکتی که بخواهد نافی عنصر جمهوری باشد یک حرکت ضد انقلابی است.”

حسن خمینی و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، از جمله کسانی بودند که اصلاح‌طلبان و میانه‌روها به نامزدی آنها در انتخابات امید بسته بودند اما هیچ کدام داوطلب ریاست جمهوری نشدند.

از میان کسانی که ثبت‌نام کردند اسحاق جهانگیری، معاون اول ریاست جمهوری، علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس و مشاور رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین رد صلاحیت شدند.

در فهرست هفت نفری افراد تایید شده هیچ نامزد شاخصی از گروه‌ها و احزاب غیراصولگرا دیده نمی‌شود.

شورای نگهبان که در عمل قدرتمندترین نهاد غیرانتخابی در تعیین نامزدهای انتخابات در جمهوری اسلامی است، در دهه‌های گذشته همواره با حمایت قاطع خمینی و خامنه‌ای و مصونیت کامل در قبال هر گونه تصمیم‌گیری کار خود را دنبال کرده و نسبت به انتقادها و اعتراض‌ها بی‌اعتنا بوده است.

صادق لاریجانی، عضو فقیه این شورا و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بعد از رد صلاحیتها از جمله برادرش، به تصمیم‌های شورای نگهبان و دخالت دستگاه‌‌های امنیتی در آن اعتراض کرد و آن را “غیرقابل دفاع” خواند.

تصمیم شورای نگهبان با انتقاد گسترده گروه‌های مختلف سیاسی در داخل جمهوری اسلامی روبرو شده و بسیاری این نهاد را متهم کرده‌اند که با این کار عملا راه را برای ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، هموار کرده است.

شش عضو حقوقدان شورای نگهبان با توصیه رئیس قوه قضاییه که خود منصوب رهبر جمهوری اسلامی است، تعیین می‌شوند.

رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ هم نامزد شد اما با وجود انصراف محمد باقر قالیباف، رئیس کنونی مجلس به نفع او، از حسن روحانی شکست خورد.

حسن خمینی با انتقاد تند از شورای نگهبان اعضای آن را به “نشناختن روح و ماهیت جمهوری اسلامی” متهم کرد و گفت “کافی است آقایان یک لحظه از کسوت خود بیرون آیند، آیا عملکرد خود را می‌پذیرند”.

او هشدار داد که دولت برآمده از این انتخابات “خود را هم در مقابل مردم و هم در مقابل خدا مسئول خواهند یافت و ناتوان در حل مسائل صحنه را ترک خواهند کرد.”

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *