۸۰ درصد اصناف در آستانه ورشکستگی هستند: صاحبان صنوف به فکر قطعی برق هستند نه انتخابات

By | ۱۴۰۰-۰۳-۱۰
 شرایطی که کشور در التهاب گذر از موج‌های پرخطر کرونا است، هر روز مرثیه‌سرایی جدیدی متوجه مردم، تولید و جامعه اصناف کشور می‌شود.از تعطیلی‌ها و محدودیت‌های تردد در داخل شهر تا اعلام ساعت تعطیلی اصناف و بازار بزرگ پایتخت، مشکلاتی است که در طی یک سال و نیم گذشته جامعه صنفی کشور را دچار سردرگمی و در نهایت تعطیلی کامل کرده است.

از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون اصناف پس از تعطیلی نوروز وارد تعطیلی چند هفته‌ای کرونایی شده اند. قرار بر این بود که از صنوف آسیب دیده حمایت شود. اما علاوه براینکه به فریاد اعضای این جامعه گوش داده نشد، حالا با قطع برق شرایط کسب و کارصنوف را به سمت ورشکستگی کشانده‌اند.

محمدعلی صدیقی عضو سابق هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران گفت: متأسفانه ۹۰ درصد انرژی جامعه صنفی و بازار صرف دفع شروکم کاری‌های دولت‌ها می‌شود. اصناف بیشترین آسیب رااز سوء مدیریت دولت‌ها متحمل شده است.وی تصریح داشت: طی این چند سال اخیر اصناف با توجه به شرایط ایجاد شده تاوان بی کفایتی دولت‌ها را می‌پردازد.۸۰ درصد اصناف کشور یا ورشکسته شده اند و یا در حال ورشکستگی هستند. در ۵ سال آینده دیگراثری ازحضور اصناف در عرصه‌های اقتصادی به معنی واقعی نخواهد بود.

معاون اسبق پارلمانی اتاق اصناف گفت: از سال ۹۶ تا کنون دو سوم سرمایه اصناف کشور به دلیل رکود تورمی و افزایش نرخ دلار از دست رفته است. توان خرید و مبادلات اصناف به قدری کاهش یافته که این بخش دیگر توان حضور در اقتصاد را ندارد.صدیقی تأکید کرد: جامعه صنفی پس از عدم حمایت دولت از صنوف در پی تعطیلی‌ها و کاهش درآمد‌های ناشی از شیوع کرونا این بار به معضل قطعی برق رسیده است.

به گفته این اقتصاددان؛ کشوری که به عنوان صادر کننده برق در منطقه مطرح است چرا باید در چنین شرایطی، تولید و اقتصاد خرد و کلان خود را درگیر قطعی برق کند؟ جواب این سوال کاملاً شفاف است. دولت‌ها درایران هیچ گاه به دنبال حذف موانع توسعه اقتصاد نبوده ونیستند. باید به حال اصناف گریست!وی تصریح داشت: برای بهبود شرایط جامعه صنفی باید سران سه قوه به مقوله مشکلات و زمین گیری اصناف ورود کنند، این جامعه حتی نمی‌تواندبازپرداخت‌های بانکی خود را پرداخت کند چه برسد به چرخاندن چرخ اقتصاد!

صدیقی ادامه داد: دست‌های پنهان درآستانه انتخابات همچنان در حال جداسازی اصناف از انقلاب است و تا حدودی هم موفق شده اند. امروز در فضای انتخاباتی اصناف به تنها چیزی که توجه نمی‌کند مشارکت در انتخابات است. صنوف آنقدر درگیر مسائل و مشکلات عمدی به وجود آمده می‌باشند که علی رغم نزدیک شدن به روز‌های انتخابات همچنان بی توجه می‌باشند.

عضو سابق هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران تأکید داشت: هدف بر این است که مشارکت اصناف در عرصه‌های مختلف سیاسی -اقتصادی کمرنگ شود و تا حد زیادی هم به نتیجه رسیده‌اند.وی گفت: هر چند اصناف باورها‌ی خود را دارد و امنیت موجود در کشور را با هیچ چیزی عوض نمی‌کند، اما این هم حد و اندازه دارد.

جامعه ۲۵ میلیونی اصناف درگیر مسائل خُرد شده
به اعتقاد این اقتصاددان؛ اصناف پیشانی بخش خصوصی کشور است. سهم اصناف در جی‌دی‌پی کشور نزدیک ۲۰ درصد است. با این وضعیت سهم این جامعه در اشتغال ۱۰ میلیون نفر است. البته جامعه صنفی کشور یک جامعه ۲۵ میلیونی است که این حجم و سهم بزرگ به عنوان سرمایه‌های اصلی اقتصاد باید تحت هر شرایطی حفظ شوند.

صدیقی به عنوان یک توصیه گفت: اگر اصناف حامی دولت‌ها نباشند شرایط سختی برای دولت‌های آینده پیش بینی می‌شود. اصناف کشور درگیر مسائلی شده که قطعاً تبعات سنگین را به اقتصاد کشور وارد می‌کند.به گفته معاون اسبق پارلمانی اتاق اصناف، مسئولان دلیل قطعی برق را استخراج رمزارز‌ها می‌دانند. حالا این سوال مطرح می‌شود که این صنعت مدت‌هاست در ایران در ابتدا غیر قانونی و در نهایت قانونی در حال فعالیت است پس چرا برای جلوگیری از قطعی برق آن هم زمانی که هوا به سمت گرم شدن می‌رود اقداماتی انجام نگرفته است؟ شاید استخراج ارز‌های دیجیتالی تنها بهانه‌ای برای سودجویی بیشتر دولت‌ها باشد.

این اقتصاددان تأکیدداشت: باید کسب درآمد و ذخیره سرمایه به طور عادلانه تقسیم شود نه اینکه عده‌ای از استخراج رمز ارز‌ها به درآمد‌های میلیاردی برسد درمقابل سهم صنوف و بخش تولید از اقتصاد تنها بدهی و ورشکستگی باشد.

اقتصاد 24

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *