ایران چگونه توانست پایگاه مخفی سی‌آی‌ای در عراق را هدف قرار دهد؟

By | ۱۴۰۰-۰۳-۱۰

هدف حمله پهپادی ماه آوریل به فرودگاه اربیل یک آشیانه سری سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در آنجا بوده است

روزنامه اسرائیلی اورشلیم‌پست، در گزارشی به بررسی حملات پهپادی اخیر شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به مواضع ایالات متحده در عراق و گسترش تهدید پهپادی جمهوری اسلامی در سراسر منطقه پرداخته است.

در ماه آوریل خبرهایی درمورد حمله پهپادی به فرودگاه اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عراق منتشر شد. روز شنبه، هشتم خردادماه، روزنامه آمریکایی واشینگتن‌پست، در گزارشی آشکار کرد که در آن حمله، شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، با استفاده از پهپاد، «آشیانه سری هواپیماهای سی‌‌آی‌ای، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» را در فرودگاه اربیل هدف قرار داده‌اند.

پرتاب یک پهپاد مسلح در رزمایش نظامی جمهوری اسلامی ایران

اورشلیم‌پست، هدف قرار گرفتن «آشیانه سری سی‌آی‌ای» در آن حمله را نشانه‌ای از برنامه‌ریزی دقیق و تخصص پیچیده جمهوری اسلامی و شبه‌نظامیانش در عراق ارزیابی کرده و در گزارشی تحلیلی نوشته است: «این بدان معناست که ایران خود توانسته است هواپیمای بدون سرنشین به عراق بفرستد و درمورد موقعیت دقیق این مکان سری را که داخل یک تاسیسات شناخته‌شده آمریکایی قرار دارد، اطلاعات جمع‌آوری و سپس پهپادی را به‌طور دقیق برای حمله به آن تنظیم کند.»

این نوع پهپادهای انتحاری (کامی‌کازه) از فناوری شبیه به آنچه که در حمله به تأسیسات نفتی آرامکو در بقیق عربستان سعودی به‌کار گرفته شده بود، استفاده می‌کنند و با پهپادهای مورد استفاده حوثی‌های مورد حمایت ایران در حمله به عربستان سعودی و پهپادهایی که شبه‌نظامیان حماس به‌تازگی برای حمله به اسرائیل رونمایی کرد، شباهت زیادی دارند. براساس گزارش اورشلیم‌پست، این موضوع نشان‌دهنده آن است که «ایران تهدیدهای پهپادی خود را در سراسر منطقه گسترش داده است».

اما نکته جالب توجه درمورد حمله پهپادی به آشیانه سی‌آی‌ای عراق، در این است که پایگاه‌های آمریکایی دربرابر این تهدید شناخته‌شده و روبه گسترش باید از نوعی تجهیزات دفاعی برخوردار باشند. کنت مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، سنتکام، در ماه مارس سال ۲۰۲۰ با اشاره به تهدید فزاینده پهپادها در منطقه، گفته بود که وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا برای ساخت سامانه‌های ضدپهپادی، میلیاردها دلار هزینه کرده است.

بنابر این گزارش، حمله پهپادی ماه آوریل در اربیل عراق، موجب نگرانی بیشتر ایالات متحده آمریکا از «تهدید درحال گسترش هواپیماهای بدون سرنشین» در عراق شد. بقایای آن پهپاد پس از حمله کشف شده بود و بررسی‌های اولیه نشان می‌داد که ساخت ایران است.

حمله ۱۴ آوریل نخستین حمله عمده پهپادی بود که در عراق به‌دست شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران انجام شد، اما در هشتم ماه مه ۲۰۲۱، پایگاه هوایی عین‌الاسد نیز در عراق هدف حمله پهپادی قرار گرفت.

نوع پهپادهای انتحاری مورد استفاده در عراق مشخص نیست، اما به نوشته اورشلیم‌پست، ممکن است از نوع پهپادهای «ابابیل» یا «قاصف» باشند که شبه‌نظامیان حماس آن‌ها را با نام پهپاد «شهاب» می‌خوانند.

اورشلیم‌پست در گزارش خود به نقل از یک کارشناس و تحلیلگر امنیتی، نوشته است که حمله پهپادی به عین‌الاسد نیز احتمالا آشیانه هواپیمای جاسوسی سی‌آی‌ای یا نیروهای عملیات ویژه آمریکا را که برای عملیات‌های شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات به‌کار گرفته می‌شدند، هدف گرفته بوده است و باز هم نکته مهم در این‌جاست که جگونه از میان ده‌ها موضع قابل هدف‌گیری در میان تأسیسات گسترده این پایگاه، آن نقطه برای هدف‌گیری انتخاب شده است؟

براساس این گزارش، ایران درحال جمع‌آوری اطلاعات مربوط به مواضع امن و مخفی ایالات متحده، آشیانه‌ها و دیگر امکانات نظامی آمریکا در عراق است و ازسوی دیگر موشک‌های نقطه‌زن و فناوری پهپادی خود را گسترش می‌دهد که در آینده می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و این می‌تواند به‌شدت نگران‌کننده باشد.

در پایان گزارش اورشلیم‌پست با اشاره به پهپادی که روز ۱۸ ماه مه وارد حریم هوایی اسرائیل و ساقط شد، آمده است: «این پهپاد که به گفته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از سوریه یا عراق فرستاده شده بود، هواپیمای بدون سرنشینی که آشیانه پایگاه عین‌الاسد را در هشتم ماه مه هدف قرار داد بود و حمله پهپادی روز ۱۴ آوریل به فرودگاه اربیل همگی احتمالا با یکدیگر در ارتباط‌اند و نشانی آن‌ها به ایران بازمی‌گردد.»
مژگان غفاری شیروان – ایندیپندنت فارسی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *