از تهدید دختران والیبالیست تا فسادهای مالی و اخلاقی داورزنی

By | ۱۴۰۰-۰۳-۱۱

«محمدرضا داورزنی» فرمانده پیشین سپاه پاسداران، معاون سابق وزارت ورزش و جوانان و رییس کنونی فدراسیون والیبال، با ادبیاتی جدید زنان والیبالیست ایران را تهدید کرده است. او در جمع ملی‌پوش‌های والیبال ایران گفته: «اگر به دنبال دیده ‌شدن هستید، راهش حضور غیرمسئولانه در فضای مجازی نیست.»

طی سال‌های اخیر ابهامات مالی جدی در مورد محمدرضا داورزنی و آقازاده‌اش «مجتبی داورزنی» در زمینه رانت‌خواری و استفاده از اماکن و بودجه‌های دولتی وجود داشت. اما نفوذ این فرمانده سابق سپاه در دستگاه‌های امنیتی و قضایی کشور، اجازه هرگونه بازرسی از زندگی خودش و آقازاده‌اش را گرفت. او حالا دختران والیبالیست ایران را تهدید می‌کند که در فضای مجازی، مراقب رفتار و گفتار خود باشند.

برای شناختن محمدرضا داورزنی باید به دهه ۱۳۶۰ خورشیدی برگشت. سال‌هایی که جنوب و غرب ایران درگیر منازعات نظامی با ارتش عراق بود، او به سمت قائم‌مقام تربیت‌بدنی سپاه رسید و هم‌زمان، مسئول آموزش‌های رزمی سربازان این نهاد امنیتی نظامی شد.

بخش اعظمی از نیروهایی را که به جنگ اعزام می‌شدند، محمدرضا داورزنی تربیت می‌کرد. اما پس از آخرین گلوله‌ای که شلیک و جام زهری که «روح‌الله خمینی» سر کشید، او به‌ ریاست تربیت بدنی سپاه کشوری رسید و سپس در کردستان، سمنان، کرمانشاه و خراسان مسئولیت‌های ورزشی و رزمی سپاه و همین‌طور قائم‌مقامی لجستیک استانی را برعهده داشت.

با آغاز دهه ۱۳۸۰ خورشیدی و هم‌زمان با هجوم فرماندهان سپاه پاسداران به مدیریت‌های ورزش، محمدرضا داورزنی هم جزیی از این سیل شد. او سال ۱۳۸۰ ریاست فدراسیون سوارکاری ایران را برعهده گرفت. سال ۱۳۸۴ به ریاست فدراسیون والیبال ایران رسید. هم‌زمان، مدیریت بر باشگاه «صنام» (به‌عنوان باشگاه ورزشی وزارت دفاع) در رشته‌های بسکتبال و والیبال را هم برعهده داشت. پس از قهرمانی تیم ملی نوجوانان والیبال ایران در رقابت‌های جام جهانی، روی خط زنده تلویزیونی این موفقیت را فقط به «رهبر» جمهوری اسلامی تبریک گفت.

محمدرضا داورزنی، راست‌گرای افراطی ورزش ایران بود. راست افراطی سپاه پاسداران در ورزش ایران، پست‌ها و معاونت‌های جدیدی هم ساخت. درحالی که رییس فدراسیون والیبال ایران بود، پیشنهاد داد «معاونت برون‌مرزی» سازمان وقت تربیت بدنی تشکیل شود. معاونتی که به صورت موازی با حراست این سازمان، به سفرهای ورزشکاران، مربیان، مدیران و حتی خبرنگاران به خارج از کشور به صورت دقیق نظارت می‌کرد.

او به صورت خودکار، با ورزش زنان مشکلاتی ریشه‌ای داشت. به صورت نمونه وقتی وزارت ورزش و جوانان تاسیس شد و جای سازمان تربیت بدنی را در ورزش دولتی ایران گرفت، محمدرضا داورزنی به یکی از اعضای بلندپایه شورای برون‌مرزی این وزارت‌خانه بدل شد؛ شورایی که در بدو تاسیس تصمیم گرفت هیچ یک از بسکتبالیست‌های دختر ایرانی برای حضور در هیچ تورنمنتی از کشور خارج نشوند.

مهم‌ترین نماینده سپاه در ورزش، سهم خود را از سفره انقلاب به صورت نامحدود برمی‌دارد. او خالق سامانه‌های پیامکی برای هواداران باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس و تیم‌های ملی فوتبال و والیبال ایران در سال‌های اخیر بود. سامانه‌هایی مانند ۳۰۹۰ و درآمدهای غیرشفاف آن، نقطه ابهام درآمدهای شخصی آقای داورزنی ماند.

به صورت نمونه، خبرگزاری میزان درآمد حدودی سامانه ۳۰۹۰ را طی سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ بیش از ۳۳۰ میلیارد تومان اعلام کرد. قرار بود از این مبلغ ۲۰ درصد به صورت کامل به باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برسد که تاکنون حتی یک ریال از این مبلغ که هواداران به حساب سامانه محمدرضا داورزنی واریز کرده‌اند به حساب این باشگاه‌ها واریز نشده است.

پرونده‌های مالی محمدرضا داورزنی در دستگاه‌های نظارتی و قضایی کشور تاکنون مورد بازرسی قرار نگرفته‌اند. ناپدید شدن ۶۱ میلیارد تومان از دارایی‌های باشگاه پرسپولیس، مشارکت مستقیم با قرارگاه‌های سازندگی سپاه برای بنای سازه‌های عظیم ورزشی در شهرهای عراق و مصونیت آقازاده‌اش، مجتبی داورزنی از هرگونه حسابرسی در پرونده غصب اموال و اماکن دولتی، او را به مدیر امن سپاه در ورزش ایران تبدیل کرده است.

با این وجود نگاه جنسیتی و زن‌ستیز رییس کنونی فدراسیون والیبال مختص به مصاحبه امروز او در جمع ورزشکاران نمی‌شود.

چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ و یک روز پس از آن‌که مشخص شد «محسن سلیمانی» دبیر وقت فدراسیون ژیمناستیک به عنوان نماینده ایران، با یک مربی اسرائیلی در یک کلاس نشسته است، محمدرضا داورزنی معاون وقت وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با ایسنا، رفتار دبیر فدراسیون ژیمناستیک را «غیراخلاقی» و «مغایر با ارزش‌های نظام» دانست. اما سراغ گزینه‌ای رفت که حمله کردن به او جنونش را التیام می‌بخشید.

آقای داورزنی به «زهرا اینچه‌درگاهی» رییس وقت فدراسیون ژیمناستیک حمله کرد: «این خانم باید پاسخ‌گو باشد. ما او را می‌شناسیم. قطعا پای نهادهای امنیتی باید به این پرونده باز شود.»

«زهرا اینچه‌درگاهی» قهرمان سابق ژیمناستیک زنان ایران، دارنده عنوان قهرمان قهرمانان ژیمناستیک ایران، پزشک و متخصص طب فیزیکی و توانبخشی از آمریکا، ده سال سرمربی تیم ملی زنان، داور بین‌المللی و رییس کنونی فدراسیون ژیمناستیک ایران بود؛ اما سیبل آقای داورزنی شد. او حتی برای انتخابات سری جدید فدراسیون ژیمناستیک از سوی وزارت ورزش و جوانان تایید صلاحیت نشد.

محمدرضا داورزنی سال ۱۳۹۶ «گلنار وکیل گیلانی» رییس فدراسیون چوگان را تهدید می‌کند که در صورت استعفا ندادن از سمت خود، «عکس‌های شخصی او در میهمانی‌های خانوادگی» را در فضای مجازی منتشر خواهد کرد.

گلناز وکیل گیلانی در این مورد به روزنامه «اعتماد» گفته بود: «آقای داورزنی چندین بار بنده را به دفتر خودش فراخواند و هربار می‌گفت که اگر استعفا ندهم، عکس‌های خصوصی‌ام در تلگرام منتشر خواهد شد! او عملا بنده را تهدید کرد و می‌گفت که چرا در عکس‌ها حجاب ندارم و من هربار توضیح می‌دادم که آن عکس‌ها کاملا خصوصی هستند و بدون اجازه من عکس‌ها را برای شما فرستاده، اما او توجهی به توضیحات من نمی‌کرد و رییس حراست وزارت ورزش و برخی کارمندان مثل خانم دکتر محمدیان هم در جریان تهدید ایشان هستند.»

بازی دور از شرافت محمدرضا داورزنی با تصاویر زنان مدیر و ورزشکار بهمن سال ۱۳۹۹ تکرار شد؛ این بار «شادی پریدر» نخستین استاد بزرگ زنان ایران در شطرنج، نایب‌رییس فدراسیون شطرنج و عضو کمیسیون روابط بین‌الملل کمیته ملی المپیک ایران.

بهمن ۱۳۹۹، شادی پریدر در چند استوری در صفحه اینستاگرامش، بدون آنکه اشاره‌ای مستقیم به چرایی برکناری‌ خود کرده باشد، انتخابات فدراسیون‌ شطرنج ایران را «انتصابات» نامیده، مدیران وزارت و فدراسیون را «بی‌آبرو» خوانده و برکناری خود را «لکه ننگ» بر تاریخ وزارت ورزش دانسته است.

این بار محمدرضا داورزنی از «مهدی علی‌نژاد» جانشین خود در معاونت وزارت ورزش و جوانان خواسته بود، شادی پریدر را با همان روش و با استفاده از عکس‌ها و تصاویر خصوصی‌اش تهدید به برکناری کند.

یکی از بازیکنان سابق تیم‌های ملی والیبال زنان ایران امروز بدون آنکه بخواهد نامی از او فاش شود، به «ایران وایر» گفت: «کار کردن در سیستم مدیریتی آقای داورزنی برای زنان غیرممکن است. یا باید به خواسته‌های غیراخلاقی‌اش تن بدهید یا برای شما پاپوش‌های اخلاقی و امنیتی درست می‌کند.»

ایران ‌وایر برای حفظ امنیت این والیبالیست سابق تیم ملی زنان از افشای نام او معذور است؛ اما فایل گفت‌وگوی او نزد ایران وایر محفوظ خواهد ماند.

ارتباطات نزدیک محمدرضا داورزنی با نهادهای امنیتی و قضایی، او را در مصونیت کامل نگه داشته است. در عین حال از او به عنوان یکی از دو گزینه مدیریتی دولت «ابراهیم رئیسی» در وزارت ورزش و جوانان یا ریاست کمیته ملی المپیک نیز نام می‌برند.
پیام یونسی‌پور – ایران وایر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *