حسن روحانی؛ رئیس‌جمهوری که خامنه‌ای از تحقیرش لذت می‌برد

By | ۱۴۰۰-۰۳-۲۹

امروز حسن روحانی در حالی در انتخابات برای تعیین جانشینش شرکت کرد که شاید بتوان او را «تحقیر شده‌ترین رئیس‌جمهور مستقر» از سوی علی خامنه‌ای و مقام‌های ارشد نظام جمهوری اسلامی دانست.

حملات رسانه‌های وابسته به علی خامنه‌ای به او در ۸ سال گذشته هیچ گاه متوقف نشد. او با اینکه به مدت ۱۶ سال نماینده علی خامنه‌ای و دبیر شورای عالی امنیت ملی بود وقتی با حمایت اصلاح‌طلبان به ریاست‌جمهوری رسید، مغضوب رهبر جمهوری اسلامی شد.
علی خامنه‌ای در سال‌های گذشته بارها او را به صورت غیرمستقیم ملامت کرده است. توافق برجام با نظر علی خامنه‌ای حاصل شد ولی همین تصمیم حاکمیتی در دوره اجرا و بعد توقف اجرای برجام به چماقی بدل شد که وقت و بی‌وقت بر سر روحانی و تیمش کوبیده ‌شد. بعد از خروج آمریکا و در اوج اجرای سیاست فشار حداکثری، خامنه‌ای پای خود را از مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم بیرون کشید و روحانی را سپر خود کرد. او و رسانه های وابسته به دفترش بارها به تلویح و در برخی موارد به تصریح گفتند که روحانی قدرت و توان اداره دولت را ندارد.
در خرداد ۱۳۹۸ در دیدار گروهی از دانشجویان بسیجی با علی خامنه‌ای، انتقادهای بسیار شدیدی به دولت روحانی مطرح شد. خامنه‌ای در این دیدار همه نقدها به حسن روحانی و دولتش را تایید کرد. مسئولیت برجام را نپذیرفت و از همه مهم‌تر به آن‌ها گفت «زمینه را برای روی کار آوردن یک دولت جوان و حزب‌اللهی آماده کنید، بنده معتقدم که بسیاری از این نگرانی‌های شما و دغدغه‌های شما و غصّه‌های شما پایان خواهد پذیرفت؛ این غصّه‌ها هم البتّه فقط مخصوص شماها نیست.»
پس از این دیدار حملات به روحانی بیشتر هم شد. خامنه‌ای بارها بر عبارت «انتخاب درست» تاکید کرده و بحران‌های متعدد جمهوری اسلامی را ناشی از انتخاب نادرست مردم دانسته است. به صورت مشخص خامنه‌ای بارها با این تلویح نزدیک به تصریح گفته که مردم نتیجه انتخاب نادرستشان را می‌بینند. اشاره‌ای روشن به حسن روحانی و دولتی که هنوز بر سر کار است.
او رقبای شکست‌خورده از روحانی را در حد روسای دو قوه دیگر برکشید. آن‌ها را شریک تصمیم‌گیری‌های کلان قوه مجریه کرد. در حالی که در اکثر دیدارها و سخنرانی‌هایش زبانش به تندی علیه دولت می‌چرخید، دو رئیس قوه دیگر را عزیز می‌شمرد و از آن‌ها تعریف می‌کرد.
خامنه‌ای در آخرین سخنرانی تلویزیونی‌اش هم که دو روز قبل از انتخابات انجام داد، عدم مشارکت مردم در انتخابات را به گردن روحانی انداخت و گفت اطلاع دارد که مردم به دلیل نارضایتی درباره مسئله‌ معیشت، مسکن و اشتغال که از وظایف دولت بوده و انجام نشده گلایه دارند.
این سطح از تحقیر و تخریب رئیس‌جمهور مستقر از سوی علی خامنه‌ای برای هیچ کدام از روسای جمهور رخ نداده است. هاشمی و خاتمی و احمدی‌نژاد روسای جمهوری بودند که بعد از پایان کارشان هدف حملات لفظی مستقیم و غیرمستقیم خامنه‌ای قرار گرفتند. هاشمی رفسنجانی آنقدر قدرت داشت که علی خامنه‌ای حتی در روز رای‌گیری انتخابات ۱۳۷۶ گفت که هبچ کس برای او هاشمی نمی‌شود. حتی خاتمی که خامنه‌ای با او رابطه بدی داشت آنقدر جایگاه داشت که خامنه‌ای نتواند در زمان استقرارش بر صندلی ریاست‌جمهوری او را تحقیر کند. محمود احمدی‌نژاد هم تا بر سرکار بود دست‌کم از سوی علی خامنه‌ای تحقیر نشد.
مجتبی دهقانی/ ایندیپندنت فارسی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *