آنچه در حاشیه «انتخابات» گذشت؛ از درگیری‌های مسلحانه با نیروی انتظامی تا سقوط هلی‌کوپتر هوانیروز

By | ۱۴۰۰-۰۴-۰۱

-برگزاری انتخابات نمایشی در ایران با ناآرامی و زد و خورد در چند شهر از جمله یاسوج، جیرفت، لامرد و کارون همراه بود و شماری بازداشت شدند.
– هلی‌کوپتر هوانیروز که مأموریت حمل و نقل صندوق رای و ناظران را داشت به علت فرسودگی و ظرفیت پایین موتور برای حمل ۱۲ سرنشین حوالی الیگودرز و دزفول دچار سانحه شد و یک کشته بر جای گذاشت.
-حسین ذوالفقاری رئیس ستاد امنیت انتخابات: هیچ حادثه امنیتی در روز برگزاری انتخابات نداشتیم.

برگزاری سیزدهمین دوره «انتخابات» ریاست جمهوری اسلامی در ایران با حواشی زیادی در متن و قلب قضیه همراه بود؛ از سقوط هلی‌کوپتر فرسوده هوانیروز حامل صندوق‌های رأی تا درگیری‌های خونین و مسلحانه در شهرستان‌ها و بازداشت شهروندان.

ظهر جمعه ۲۸ خرداد یک فروند هلی‌کوپتر «بل ۲۱۴» متعلق به هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی با ۱۲ سرنشین حوالی الیگودرز سقوط کرد. این هلی‌کوپتر متعلق به پایگاه هوانیروز مسجد سلیمان بود و مأموریت داشت تا صندوق‌های رأی و ناظران انتخابات را به مناطق صعب‌العبور در غرب کشور منتقل و رأی جمع کند! آنهم در حالی که موقع کمک به مردم در حوادثی مانند زلزله و سیل و یا خاموش کردن جنگل‌ها و مراتعی که در آتش می‌سوزند، معمولا از این هلی‌کوپترهای امداد خبری نیست.

در این سانحه یک ستوان سوم نیروی انتظامی به نام باغبان‌زاده جان‌ باخت و ۱۱ نفر دیگر به شدت مجروح شدند که حال بعضی از آنها وخیم اعلام شد.

کیهان لندن مطلع شد که علت سقوط هلی‌کوپتر فرسودگی و ظرفیت پایین موتور برای حمل ۱۲ سرنشین بود. این هلی‌کوپتر حوالی الیگودرز و دزفول دچار سانحه شد و سقوط کرد. با این حال مهارت خلبان توانست از تلفات بیشتر جلوگیری کند.

videoمقامات جمهوری اسلامی در ایران اما ترجیح دادند اعلام نکنند که این هلی‌کوپتر متعلق به هوانیروز است. در خبرهای داخلی نیز اشاره‌ای به این موضوع نشد.

دو روز مانده به برگزاری انتخابات سردار مهدی حاجیان سخنگوی نیروی انتظامی از آمادگی ۱۰۰ درصدی این نیرو برای تأمین نظم و امنیت در انتخابات نمایشی که پیشاپیش توسط بخش مهمی از مردم تحریم شده بود خبر داد و گفت ۳۰۰ هزار نیروی پلیس و بسیج امنیت را تامین خواهند کرد. روز رأی‌گیری نیز سردار حسین اشتری ادعا کرد ۶۰۰ هزار نیروی پلیس در میدان تامین امنیت انتخابات نقش ایفا می‌کنند.

فرمانده نیروی انتظامی پیش از روز رأی‌گیری گفته بود «به لطف خداوند هیچ مشکل امنیتی نداشتیم و برآوردها بیانگر این است که انتخابات با آرامش و امنیت کامل و حضور پرشور مردم انجام شود و همانگونه که رهبری فرمودند این انتخابات نیز باعث خیر و برکت برای مردم و ناامیدی دشمنان خواهد بود.» با این حال درگیری‌ در نقاط مختلف ایران در حاشیه‌ی این «انتخابات» کم نبود.

در شهرستان یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد پس از اعلام نتایج انتخابات شورای اسلامی شهر از روز یکشنبه درگیری‌های مسلحانه بین حامیان دو نامزد با یکدیگر در گرفت و پس از دخالت نیروی انتظامی زد و خوردها تشدید شد.

فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد درباره ناآرامی‌ها گفت «در پی نارضایتی و اعتراض» تعدادی از هواداران یکی از کاندیداهای شورای اسلامی شهر و تجمع معترضان مقابل فرمانداری شهرستان مذکور و اقدامات هنجارشکنانه و دستگیری چند نفر از هنجارشکنان توسط پلیس، معترضین متفرق شدند‌.»

در شهرستان جیرفت در استان کرمان مخالفان حضور در انتخابات با آنهایی که برای رای دادن به یک حوزه انتخابیه رفته بودند درگیر شدند.

در شهرستان لامرد در استان فارس نیز بین دو گروه از حامیان نامزدهای شورای اسلامی شهر درگیری شد و طرفین به روی هم اسلحه کشیدند.

در شهر کارون اهواز گروهی از مردم در اعتراض به تقلب در نتایج رأی‌گیری شورای اسلامی شهر در مقابل فرمانداری تجمع کردند.

videoهمچنین گزارش‌هایی از درگیری در باغ‌ملک استان خوزستان منتشر شد اما منابع حکومتی آن را رد کردند. اما ویدئوهایی از فضای ملتهب این شهرستان و حضور گسترده پلیس ضدشورش در خیابان‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

در این میان، نصرت میرعظیمی و امیر دشتی از بازیگران حکومتی که حامی ابراهیم رئیسی هستند و برای او تبلیغ کردند مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و مجروج شدند.

یکی از نامزدهای انتخابات شورای اسلامی در روستای برزوهندان از توابع بخش مرکزی شهرستان شفت استان گیلان نیز هنگام میانجیگری بین طرفین دعوا سکته کرد و درگذشت.

در حالی که بر اساس شواهد صوتی و تصویری حوزه‌های رأی‌گیری در ۲۸ خرداد سوت و کور و شهرها خلوت بودند اما محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با بیان اینکه «معاندین، اشرار، گروه‌های ضدانقلاب و دشمنان نظام و انقلاب اسلامی برای ایجاد ناامنی در کشور برنامه ریزی و دندان تیز کرده بودند» گفت: «نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با همکاری سایر دستگاه‌ها به ویژه بسیج و نهادهای امنیتی با هوشیاری و اقتدار مثال زدنی انتخابات را در بالاترین سطح امنیت و آرامش برگزار نمودند.»

حسین ذوالفقاری رئیس ستاد امنیت انتخابات نیز با بیان اینکه تهدیدات بسیار زیادی از جهت اقدامات تروریستی داشتیم، گفت: «هیچ حادثه امنیتی در روز برگزاری انتخابات نداشتیم.»

نتیجه‌ی انتخابات نمایشی ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ با پیروزی ابراهیم رئیسی اعلام شد. آمار رسمی حکومت نیز نتوانسته مشارکت را در حالی که خود مردم می‌دانند رأی نداده‌اند از حدی بالاتر ببرد! میلیون‌ها ایرانی در داخل و خارج کشور آرای خود را از رژیم ایران دریغ داشتند و آن را با بحرانی‌ترین دوران خود روبرو ساختند. تا کنون رهبران هیچ کشور غربی «پیروزی» رئیسی را به وی تبریک نگفته‌اند. ولایمیر پوتین رهبر روسیه و برخی رژیم‌های چپگرا و همچنین رهبران گروه‌های شبه‌نظامی و تروریستی مانند حزب‌الله لبنان به رئیسی تبریک گفته‌اند.

محمدجواد ظریف که همواره مورد حمایت اصلاح‌طلبان و مدافعان پروژه اصلاحات و لابیگران رژیم در خارج قرار داشته است، پیش از آنکه از ترکیه به ایران برگردد به تعریف و تمجید و تأیید ابراهیم رئیسی پرداخت و پس از بازگشت به ایران به دیدار وی شتافت.
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *