رئیس سازمان انرژی اتمی: ۵۰۰ میلیون یورو به روس‌ها بدهکاریم 

By | ۱۴۰۰-۰۴-۰۶

رئیس سازمان انرژی اتمی مسائل مالی را عمده ترین دلیل عدم دستیابی به اهداف تولید ۲۰ هزار و ۸ هزار مگاوات برق هسته ای در ایران دانست.

به گزارش ایسنا، علی اکبر صالحی در نشستی که بعدازظهر امروز با هیات رئیسه مجلس داشت گفته در سال ۵۴، در یک چشم انداز ۲۰ ساله ایران قرار بوده تا سال ۷۴ در سبد انرژی ایران ۲۰ هزار مگاوات برق هسته ای تولید شود اما در حال حاضر در سال ۱۴۰۰، نیروگاه بوشهر ۱۰۰۰ مگاوات برق هسته ای تولید می کند.

او گفته براساس پیش بینی، تولید برق هسته ای هر ۱۰۰۰ مگاوات،معادل ۱۱ تا ۱۲ میلیون بشکه نفت صرفه جویی دارد و هر کدام از نیروگاه ها مانع انتشار گاز آلاینده معادل هفت میلیون تن می شوند. در واقع گفتند در ۲۰ سال ۲۰ هزار مگاوات برق هسته ای داشته باشید ۱۴۰ میلیون تن گاز آلاینده به هوا نمی رود و معادل ۷۰۰، ۸۰۰ بشکه در روز هم صرفه جویی می شود.

صالحی گفته علت اینکه ما نتوانستیم تا امروز به ۲۰ هزار مگاوات و حتی ۸ هزار مگاوات برق هسته ای برسیم بخش عمده مربوط به مسائل مالی است.

او گفته قرار است دو نیروگاه دیگر با روس ها داشته باشیم که چهار سال است عملیاتش شروع شده است. در حال حاضر ۵۰۰ میلیون یورو به روس ها بدهکاریم و برای همین نیروگاه بوشهر ۱ که در حال تولید برق است هنوز پول سوخت را به روس ها نداده ایم. شرایط مالی کشور شرایط خاصی است اما با همه این اوصاف من می گویم راهکارهایی وجود دارد که سازمان انرژی اتمی بتواند ۸ هزار مگاوات برق هسته ای را محقق کند.

سازمان انرژی اتمی ایران هفته گذشته اعلام کرد که نیروگاه بوشهر به خاظر “بروز نقص فنی» از مدار خارج شده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *