همتی: رئیس قوه قضائیه هنوز دارد کارهای خود را انجام می‌دهد ولی مرا عزل کردند

By | ۱۴۰۰-۰۴-۰۸

رئیس کل سابق بانک مرکزی ایران با انتقاد از برکناری‌اش در دوران رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری گفته است: «رئیس قوه قضائیه هنوز دارد کار‌های خود را انجام می‌دهد» ولی «من را یک ماه پیش، از مسئولیتم عزل کردند».

عبدالناصر همتی که در نشستی با حضور اعضای ستاد انتخاباتی‌اش سخن می‌گفت، از عدم حمایت مقام‌های دولتی از خود نیز گلایه کرد و گفته است: «جفایی که دولت در حق من کرد،‌ هیچ‌وقت یادم نمی‌رود».

او همچنین با اشاره به مناظره‌های انتخاباتی گفته است که در جریان انتخابات «قربانی عملکرد ضعیف» دولت شده و «هیچ وقت یادم نمی‌آید دولتی بخواهد با یک عضوش که آن قدر خدمت کرده است، این‌طور رفتار کند».

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ از چهره‌های ارشد اصلاح‌طلب نیز گلایه کرده و گفته است دلایل این افراد برای «عدم ورود» و حمایت از او را نتوانسته است درک کند.

آقای همتی که در انتخابات موفق شد دو میلیون و ۴۲۷ هزار و ۲۰۱ رای کسب کند، روز ۹ خرداد با حکم حسن روحانی از ریاست بانک مرکزی ایران برکنار شد.

به گفته آقای همتی، حسن روحانی تاکید داشته است که حضورش در رقابت‌های انتخاباتی می‌تواند «روی نظام پولی و بانکی کشور تاثیر داشته باشد» و باید از بانک مرکزی برود.

در انتخابات ریاست‌جمهوری، ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، نیز کاندیدا و به عنوان پیروز انتخابات معرفی شد ولی کماکان از سمت خود استعفا نداده که این موضوع انتقاداتی را برانگیخته است.

ابراهیم رئیسی در جلسه روز دوشنبه هفتم تیرماه مسئولان قضایی با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز به عنوان رئیس قوه قضاییه گزارش عملکرد داد و رهبر جمهوری اسلامی کارنامه او را «خوب و جهادی» توصیف کرد.

آقای همتی که اکنون به عنوان استاد اقتصاد در دانشگاه تهران تدریس می‌کند، گفته است پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری «به حاشیه نخواهم رفت و حضور فعال خواهم داشت».

او که تا قبل از انتخابات سابقه سیاسی خاصی نداشت و عضو هیچ حزب سیاسی فعال در ایران نیست، توضیح نداده است که چگونه به فعالیت‌های سیاسی خود ادامه می‌دهد.

پیش‌بینی همتی از اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۰

عبدالناصر همتی همچنین گزارشی از وضعیت اقتصادی ایران در سال ۱۴۰۰ ارائه داده و گفته است درآمدهای ارزی که انتظار می‌رفت در سه چهار ماه اول سال محقق شود «هیچ‌کدام اتفاق نیفتاده» و مقام‌های دولت «هنوز دارند برای پرداخت هزینه جاری از بانک مرکزی تنخواه می‌گیرند».

او گفته است دولت کنونی با «۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه» است و هنوز نتوانسته است «مبلغ قابل توجه اوراق و سهام» بفروشد و وضعیت را نگران‌کننده توصیف کرده است.

به گفته رئیس سابق بانک مرکزی ایران، در ده سال اخیر رشد سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران منفی بوده و «هیچ جای دنیا اینطوری نیست».

آقای همتی بدون اشاره به کشور خاصی گفته است در حوزه اقتصادی «کشور‌های همتای ما به شدت از ما جلو زده‌اند» و درباره رویکرد تیم اقتصادی ابراهیم رئیسی نیز ابراز نگرانی کرده‌ است.

همتی از مرداد ۹۷ جایگزین ولی‌الله سیف در سمت ریاست بانک مرکزی ایران شد. در دوران ریاست او بر بانک مرکزی، قیمت دلار تا سه برابر افزایش یافت و از ۱۱ هزار تومان به بیش از ۳۴ هزار تومان رسید و سیاست‌های بانک مرکزی در زمینه توزیع ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی انتقادات جدی برانگیخت.

با این حال آقای همتی می‌گوید در بانک مرکزی عملکرد موفقی داشته و از رسیدن نرخ دلار به ۵۰ هزار تومان و تبدیل شدن ایران به ونزوئلا جلوگیری کرده است.

منبع: وب‌سایت انتخاب، آرشیو رادیو فردا / ر.ح/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *