لوموند : شکاف میان دو ایران در حال عمیق شدن است

By | ۱۴۰۰-۰۴-۱۱

آلن فراشون، سرمقاله‌نویس روزنامۀ لوموند، در مطلبی دربارۀ نتیجۀ آخرین انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشته است که شکاف میان دو ایران در حال عمیق شدن است : از یک طرف جوانانی که خواستار زندگی به سبک غربی هستند و  از طرف دیگر رهبران معمم و سپاهی که تمام مراکز قدرت را قبضه کرده‌اند.

آلن فراشون که از ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری “منتصب” و نه منتخب یاد کرده افزوده است که “او  امروز بار سنگین یک رژیم منزوی را به دوش می‌کشد.” جمهوری اسلامی ایران به نوشتۀ سرمقاله‌نویس لوموند “یک بحران عمیق حقانیت را تجربه می‌کند.”

فراشون از ابراهیم رئیسی به عنوان گماردۀ مستقیم رهبر ٨٢ سالۀ جمهوری اسلامی یاد کرده که نه فقط “رهبر حقیقی نظام مذهبی ایران است”، بلکه اکنون می‌کوشد با انتصاب ابراهیم رئیسی “جانشین خود را آنهم در لحظه‌ای دشوار از تاریخ رژیم اسلامی ایران تعیین کند و  برای این مقصود سکان قدرت را به افراطیون محافظه‌کار اسلامی سپرده است.”

آلن فراشون افزوده است که با خامنه‌ای در واقع “نسل پایه‌گذاران جمهوری اسلامی پایان یافته و لحظۀ انتقال قدرت به نسلی که تداوم نظام مذهبی ایران را تضمین کند، فرا رسیده است.” این انتقال قدرت، اما، به گمان سرمقاله نویس لوموند، “در بستر یک وضعیت اقتصادی فاجعه‌بار و بحران عمیق حقانیت رژیمی ایران صورت می‌پذیرد که فاجعه‌بارترین بیلان سلامت را در منطقه در مواجهه با ویروس کرونا به نام خود ثبت کرده است.”

سرمقاله نویس لوموند با اشاره به تحریم گستردۀ آخرین انتخابات ریاست جمهوری ایران، کارزار تحریم را “پیروز حقیقی انتخابات” خوانده است. فراشون در عین حال این پیروزی را علیه رژیم اسلامی بی‌سابقه دانسته به ویژه اینکه حکومت مذهبی ایران همواره با استناد به نرخ بالای مشارکت در انتخابات خواسته است تا برای خود حقانیتی جور کند. آلن فراشون از قول سیاست‌شناس ایتالیایی، آنالیزا پرتوگلا، از آخرین انتخابات ریاست جمهوری ایران به عنوان “رأی بی اعتمادی” به نظام اسلامی، “استیضاح” و “مخالفت اکثریت بزرگ مردم ایران با کلیت رهبران این کشور” نام برده است.

آلن فراشون در ادامه افزوده است که “شکاف میان دو ایران در حال عمیق شدن است : از یک طرف جمعیت جوان جامعه – نیمی از مردم ایران کمتر از سی سال دارند – که خواستار زندگی‌ای به سبک طبقۀ متوسط غربی هستند. و از طرف دیگر، رهبران معمم و سپاهی که در خلاء زبان خشک اسلامی-انقلابی فاتحان را دائماً به کار می‌گیرند.”

به گفتۀ آلن فراشون “این جامعۀ جوان بسیار مطلع” در ایران با یک بن‌بست روبرو است : “نظام اسلامی ایران با رأی اصلاح نمی‌شود و با اتکاء به خشونت اش فرونمی‌پاشد.” آلن فراشون با اشاره به سرکوب خونین اعتراض‌های دی‌ماه ٩۶ و آبان ٩٨ نوشته است که در این اعتراض‌های خیابانی رژیم اسلامی ایران از صدها کشته پشته ساخت.

آلن فراشون در ادامه می‌افزاید که با روی کار آمدن رئیسی این بن بست برطرف نمی‌شود. زیرا رئیسی قصد تغییر سیمای بیرونی ایران را ندارد و همانند رهبر جمهوری اسلامی حاضر به گفتگوی سیاسی و اقتصادی با آمریکا نیست و نمی‌خواهد به ترکیب زرادخانۀ موشک‌های بالستیکی سپاه پاسداران و شبکۀ گروه‌های شبه نظامی ایران در منطقه دست بزند. اما، رأی نهایی را در مورد وی اقتصاد صادر خواهد کرد.

رادیو فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *