بیانیه شماری از وکلای ایران در حمایت از اعتصاب‌های صنفی

By | ۱۴۰۰-۰۴-۱۳

شماری از وکلای دادگستری در ایران از اعتصابات گروه‌های صنفی مختلف از جمله کارگران، معلمان، پزشکان و بازنشستگان حمایت کرده‌اند.

در بیانیه‌ای که سایت خبری امتداد منتشر کرده، وکلای دادگستری گفته‌اند که با وجود افزایش فشارها بر نهاد وکالت و “تلاش برای از بین بردن استقلال” این نهاد، آنها از اصناف دفاع خواهند کرد چرا که به گفته این وکلا “حمایت از حقوق بی‌پناهان و تاکید بر دادخواهی، وصف جدایی‌ناپذیر امرِ دفاع بوده و تعطیل‌بردار نیست.”

به گفته امتدادنیوز ۴۴ نفر از وکلا از جمله سپیده امجد، رومینا افشار، پرتو برهان‌پور، سعید دهقان، امیر رئیسیان، بابک پاک‌نیا، مصطفی نیلی و بهاره فشارکی این بیانیه را امضا کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است که با وجود اعلام وصول طرح انحلال کانون وکلا در مجلس و نشانه‌های “اعمال محدودیت بیشتر” بر وکلا، آنها خود را متعهد به دفاع از کارگران می‌دانند:

“به عنوان جمعی از وکلای مستقل این‌ کشور، همبستگی خود را با اعتصابات کارگری به ویژه کارگران رنجور صنعت نفت و پتروشیمی و همچنین معلمان و بازنشستگان و پزشکانی که همچون وکلای جوان معیشت‌‌شان در معرض تهدید و تضییق قرار گرفته، اعلام می‌کنیم.”

در چند روز گذشته اعتصاب کارگران پیمانکاری و قراردادی صنعت نفت و پتروشیمی به شکل گسترده‌ای به شهرهای مختلف ایران تسری پیدا کرده و در شرایطی کم‌سابقه با اعتراضات کارگران دارای قرارداد دائمی وزارت نفت ایران هماهنگ شده است.

شمار زیادی از اتحادیه‌های صنفی و فعالان سیاسی و مدنی از این اعتصاب‌ها حمایت کرده‌اند از جمله ۲۳۰ نفر از فعالان ملی‌مذهبی، ملی، جمهوری‌خواه، چپ داخل و خارج از کشور، رضا پهلوی فرزند آخرین شاه ایران، اتحادیه کارگران نفت عراق و شبکه بین‌المللی سندیکایی همبستگی و مبارزه.

رئیس اتحادیه کامیون‌داران هم که نقش مهمی در انتقال مواد سوختی و مواد اولیه دیگر در کشور دارد، تهدید کرده در صورتی که خواسته‌های آنها تامین نشود، این صنف “زمین‌گیر” شده و کارش را متوقف خواهد کرد.

همچنین در ماه‌های گذشته شهرهای ایران شاهد اعتراض صنوف مختلف از جمله معلمان، پرستاران، پزشکان و بازنشستگان بوده‌اند.

وکلا هم یکی از اصنافی هستند که اعتقاد دارند در سال‌های گذشته به تدریج استقلال آنها را “از بین برده‌اند”.

در همین حال امروز همزمان با انتشار بیانیه حمایت وکلای “مستقل” از کارگران، اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با آیین نامه جدید وکالت مخالفت کرد و آن را ناقض حقوق مردم خواند.

این اتحادیه موسوم به اسکودا در بیانیه‌ای “مخالفت صریح” خود را با آئین نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری که اخیرا به تصویب ابراهیم رئیسی رسیده اعلام کرده و گفته است این آئین نامه تا قبل از اصلاح قابلیت اجرا نخواهد داشت.

آیین نامه جدید قصد تغییرات گسترده در روند جذب کارآموز وکالت، نظارت بر فعالیت وکلا و امور مرتبط با نهاد وکالت را دارد.

یکی از مهم‌ترین موارد، حق صدور پروانه وکالت است که در آیین‌نامه تازه از کانون وکلا سلب و به قوه قضاییه محول شده است.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *