علی ربیعی ,سخنگوی دولت حمله و «خرابکاری» در تأسیسات اتمی کرج را تایید کرد

By | ۱۴۰۰-۰۴-۱۵

سیزده روز پس از حمله پهپادی به یک ساختمان وابسته به سازمان انرژی اتمی ایران در حومه کرج، سخنگوی دولت ایران گفت که «اصل خرابکاری را تأیید می‌کنم».

علی ربیعی روز سه‌شنبه، ۱۵ تیر، در عین حال در نشست خبری خود گفت: «این اقدام خرابکارانه منجر به آسیب قابل توجه انسانی و تجهیزاتی نشده است.»

مطابق ادعای آقای ربیعی، «آسیب مختصری به سقف یکی از سوله‌ها وارد شده که در حال تعویض آن هستند.»

رسانه‌های داخلی ایران روز چهارشنبه، دوم تیرماه، از «اقدام خرابکارانه» علیه یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی در بامداد این روز خبر دادند.

در همان روز روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابع مطلع ایرانی نوشت که این حمله به شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران، تسا، در کرج انجام شده است.

یک فرد «آگاه آشنا به این حمله» نیز به نیویورک تایمز گفته است، به نظر می‌رسد این پهپاد از داخل ایران و از مکانی نه چندان دور از ساختمان سازمان انرژی اتمی ایران در کرج، بلند شده و به این ساختمان برخورد کرده است.

رسانه‌های ایران می‌گویند، تسا با طراحی و تولید ماشین‌‌های سانتریفیوژ نسل جدید که با سرعت بسیار بالاتری غنی‌سازی اورانیوم را انجام می‌دهند نقش مهمی در پیشبرد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دارد.

شرکت اسرائیلی اینتل‌لب روز شنبه، ۱۲ تیر، تصاویری ماهواره‌ای منتشر کرد که ظاهراً نشان می‌داد سایت یادشده در کرج آسیب دیده، ولی ایران در حال بازسازی آن است.

علی ربیعی امروز سه‌شنبه با اشاره به این گزارش ادعا کرد: «عکس هوایی که در برخی رسانه‌ها از آسیب وارده به این سایت منتشر شده، در واقع تصویری است که بعد از برداشتن سقف جهت تعمیر، به صورت عکس هوایی گرفته‌اند و تفاسیر انجام گرفته در فضای رسانه‌ای دقیق نیست.»

سخنگوی دولت ایران اظهار نظری در مورد مسئول این حمله نکرد، اما مقام‌های ایرانی پیش از این انگشت اتهام حمله به زیرساخت‌های هسته‌ای خود را به سوی اسرائیل نشانه رفته‌اند.

اسرائیل مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است، اما این تاسیسات در بین فهرست اهداف پیشنهادی اسرائیل برای حمله بود که اوایل سال گذشته میلادی به دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا ارائه شده بود.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل شامگاه یکشنبه ۱۳ تیرماه گفت ایران «خوب می‌داند که ما در خاک این کشور عملیات انجام می‌دهیم».
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *