روزنامه جمهوری اسلامی درباره واکسن زدن ایرانیان در ارمنستان: باید عرق شرم بر پیشانی مسئولان بهداشت بنشیند

By | ۱۴۰۰-۰۴-۱۵

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با انتقاد از وضعیت واکسیناسیون در کشور به سفر مردم به ارمنستان اشاره کرد و نوشت: باید عرق شرم بر پیشانی مسئولین بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا در کشور بنشیند

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «قصه پرغصه واکسن کرونا» این گونه آورده است: اخبار جنجالی سفر متقاضیان تزریق واکسن کرونا به ارمنستان و بعضی کشورهای دیگر منطقه در قالب تورهای گردشگری با هزینه ۵ میلیون تومان و بیشتر، باید عرق شرم بر پیشانی مسئولین بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا در کشورمان بنشاند.

امکانات، سابقه، وسعت، قدرت علمی و سایر ظرفیت‌های ایران به اندازه‌ای زیاد است که کشوری مثل ارمنستان در برابر آن اصولاً به حساب نمی‌آید.

با اینحال، چرا وضع واکسیناسیون کرونا در ایران بگونه‌ایست که افراد سالخورده باید بیش از ۱۵ ساعت در صف‌های طولانی بمانند و گاهی موفق به دریافت واکسن شوند و گاهی هم بی‌نتیجه به خانه برگردند ولی در ارمنستان شرایط برای تزریق رایگان واکسن کرونا فراهم است و سیل متقاضیان ایرانی به آن کشور سرازیر شده است؟

خبرها از افزایش چند برابری اتوبوس‌ها و رزرو مدت‌دار متقاضیان سفر به ارمنستان حکایت دارند کمااینکه تعداد پروازها از ایران به آن کشور نیز افزایش یافته و افراد زیادی در نوبت خرید بلیط هستند. اگر به ظرفیت‌های ایران تکیه کنیم، انتظار اینست که ارمنستان و سایر کشورهای منطقه برای دریافت واکسن و هر کمک دیگری به ایران مراجعه کنند و کشور ما علاوه بر تأمین نیازهای مردم خود جوابگوی همسایگان هم باشد ولی متأسفانه آنچه رخ داده برعکس این انتظار است!

درست در همین شرایط شرم‌آور، بعضی افراد که گوئی خود را به بی‌خبری زده‌اند، شعار صدور واکسن کرونا به آمریکا را می‌دهند و عده‌ای نیز سخن از دریافت سفارش خریدهای انبوه واکسن کرونا از چند کشور اروپائی می‌گویند. اینان معلوم نیست چرا شعور مردم را نادیده می‌گیرند و خود را به تبلیغات مشغول می‌کنند در حالی که مردم شاهد صحنه‌های نگران‌کننده کمبودها و بی‌عملی‌های مسئولین هستند.

یکی از توجیهاتی که مسئولان مربوطه در پاسخ به سؤال‌ها و اعتراض‌های مردم مطرح می‌کنند اینست که تحریم‌ها به ما اجازه وارد کردن واکسن را نداده و در داخل نیز ما تلاش گسترده‌ای برای تولید واکسن کرده‌ایم و در حال حل مشکل هستیم. این پاسخ برای مردمی که هر روز صدها نفرشان در اثر کرونا جان می‌دهند و هزارها نفرشان نیز بر مبتلایان جدید افزوده می‌شوند، قانع‌کننده نیست. مردم می‌گویند بخش مهمی از حل مشکل تحریم‌ها در اختیار خود مسئولین بوده و هست ولی منازعات داخلی مانع به سرانجام رسیدن آن شده است. برخلاف ادعاهای افرادی که خودشان برجام را به قربانگاه بردند و خودشان موانع اصلی بر سر راه رفع تحریم‌ها هستند، احیاء برجام و تأیید لوایح باقیمانده از «اف‌ای‌تی‌اف – FATF» کاملاً امکان‌پذیر بود ولی بازی‌های سیاسی مرتبط با جنگ قدرت مانع انجام آن شد.

آن روز که افراد خیرخواه و دلسوزان کشور و ملت می‌گفتند اینهمه بر سر راه برجام و «اف‌ای‌تی‌اف» سنگ‌اندازی نکنید و معیشت مردم را به بازی نگیرید، آنچه امروز در زمینه واکسیناسیون کرونا پیش آمده و سختی‌هائی که مردم برای تأمین نیازمندی‌های اولیه زندگی تحمل می‌کنند را پیش‌بینی می‌کردند ولی چه فایده که گوش شنوائی وجود نداشت.

قصه پرغصه تولید واکسن در داخل کشور نیز مزید بر علت شده و مشکلی بر مشکلات کرونائی افزوده است. هیچکس پاسخی برای این سؤال که چه ضرورتی داشت به جای متحد کردن نیروها و امکانات برای تولید کردن یک یا دو واکسن با کیفیت در مدت زمان منطقی، به سراغ تولید ۷ واکسن برویم و با گذشت حدود یکسال و نیم از ورود ویروس کرونا به کشورمان هنوز در ردیف عقب‌مانده‌ترین کشورها در زمینه تزریق این واکسن باشیم؟ قطعاً تمام کسانی که به نحوی در کند شدن مبارزه با کرونا مؤثر بوده‌اند، در زمینه جان باختن اینهمه قربانیان کرونا مسئولیت دارند. جلوی این ضرر بزرگ را هرچه زودتر باید گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *