برنامه ایران برای تولید اورانیوم فلزی با خلوص ۲۰ درصد

By | ۱۴۰۰-۰۴-۱۶

آژانس بین‌الملی انرژی اتمی از برنامه جمهوری اسلامی ایران برای تولید اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصدی خبر داده است. کشورهای غربی چنین اقدامی را تحریک‌آمیز ارزیابی کرده و آن را به زیان مذاکرات وین می‌دانند.

یک گام دیگر برای تحت فشار قرار دادن آمریکا و دیگر کشورهای ذیربط در توافق هسته‌ای. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که برنامه تولید اورانیوم فلزی با خلوص ۲۰ درصدی را دنبال خواهد کرد.

این خبر توسط خبرگزاری رویترز به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام شده است. جمهوری اسلامی ایران تا لحظه تنظیم این گزارش از اعلام موضع صریح درباره این گزارش اجتناب ورزیده است.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ششم ژوئیه (۱۵ تیر) با انتشار گزارشی از برنامه ایران برای تولید اورانیوم فلزی خبر داده است.

در این گزارش آمده است که چنین اقدامی می‌تواند ناخشنودی و اعتراض کشورهای غربی حاضر در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام را در پی داشته باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که برنامه تولید اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصدی فرایندی چند مرحله‌ای است.

این در حالی است که کشورهای غربی حتی تولید نازل‌ترین میزان اورانیوم فلزی از سوی جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران مدعی است که این اقدام را در چارچوب فعالیت‌های پژوهشی خود انجام می‌دهد. حال آنکه، از اورانیوم فلزی می‌توان در تولید جنگ‌افزارهای هسته‌ای بهره گرفت.

عدم تمدید مهلت تفاهم‌نامه فنی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تهدید به پاک کردن فیلم‌ها و اطلاعات ضبط شده توسط دوربین‌های آژانس از سایت‌های هسته‌ای ایران و اکنون طرح برنامه تولید اورانیوم فلزی از نظر ناظران و تحلیلگران برای اعمال فشار بیشتر به آمریکا در رابطه با احیای برجام و بازگشت به توافق هسته‌ای صورت می‌گیرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در پیش گرفتن چنین اقداماتی از سوی ایران را برای ادامه مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین زیان‌بار اعلام کرده است.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *