رئیس سازمان نقشه‌برداری: ایران در حال نشست کردن است

By | ۱۴۰۰-۰۴-۱۶

رئیس سازمان نقشه‌برداری ایران می‌گوید از ۳۱ استان کشور، ۲۹ استان در خطر پدیده «فرونشست زمین» قرار دارند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی با بیان این که ایران در حال «نشست» کردن است، به مقام‌های کشور هشدار داد که باید «تصمیمات قاطع» در این زمینه اتخاذ کنند.

به گفته وی، جلوگیری از روند افزایشی نرخ فرونشست، «نیاز به قدرتی فراتر از قدرت‌های اجرایی» دارد و در صورتی که جلو این روند گرفته نشود، «شاهد تخریب بزرگ زیست‌محیطی خواهیم بود.»

آقای جعفرزاده در عین حال راه برون‌رفت از این بحران را «بستن در چاه‌ها، توقف برداشت آب‌های زیرزمینی و اجرای برنامه‌های نگهداشت ذخایر زمینی» عنوان کرد.

وی با انتقاد از نحوه جمع‌آوری آب‌های سطحی نیز گفت که به بهانه جمع‌آوری آب‌های سطحی، «اقدام به آسفالت‌کردن زمین شده که این امر موجب کاهش نفوذپذیری زمین شده است.»

پیش از این نیز موسسه تحقیقاتی اینتل‌لب که گروه بین‌المللی مشاوره اطلاعاتی است، با انتشار چند تصویر ماهواره‌ای، فرونشست زمین در اطراف تهران را «بمب ساعتی بی‌صدا» توصیف کرده و آن را تهدیدی برای ۱۳ میلیون نفر جمعیت ساکن در این مناطق دانسته است.

سال ۹۷ نیز مجله علمی «نیچر» در گزارشی اعلام کرد که بخش‌هایی از تهران سالانه ۲۵ سانتی‌متر نشست می‌کند که یکی از بالاترین رقم‌ها در جهان است.

با استفاده از گزارش ایسنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *