انتقاد مینو محرز از ‘رقابت بچه‌گانه’ برای تولید واکسن‌ کرونا در ایران؛ وزیر بهداشت: در کمال وقاحت سیاه‌نمایی می‌کنند

By | ۱۴۰۰-۰۴-۱۸
مینو محرز، یکی از مقام‌های بهداشتی سرشناس و از دست‌اندرکاران واکسن برکت، از “رقابت ناسالم” میان نهادهای ایرانی مختلف برای تولید واکسن کرونا انتقاد کرده است.

در عین حال سعید نمکی، وزیر بهداشت، انتقادها از وضعیت سیستان‌وبلوچستان را “سیاه‌نمایی” دانسته است.

واکسیناسیون سراسری در ایران با کندی و آشفتگی انجام می‌شود و مقام‌های مختلف اظهارنظرهای ضدونقیضی در این باره داشته‌اند.

از جمله چند روز پیش خود خانم محرز از منتفی شدن تولید واکسن پاستور با همکاری کوبا خبر داد، سخنی که به سرعت تکذیب شد.

تا روز جمعه به ۴ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۸۴۵ دوز اول واکسن کرونا تزریق شده و دو میلیون و ۱۲۸ هزار و ۸۵۰ نفر هم هر دو دوز واکسن را گرفته‌اند. یعنی نسبت کسانی که واکسیناسیونشان کامل شده به ۳ درصد جمعیت هم نمی‌رسد.

باوجود اینکه آمار واکسیناسیون روزانه به ۵۰ هزار دوز هم نمی‌رسد، سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، گفته: “از فردا با تزریق روزانه ۴۰۰ هزار دوز واکسن با قدرت تمام واکسیناسیون کرونا شروع می شود.”

آقای نمکی بارها درباره شیوع کرونا در ایران حرف‌های متناقض یا خلاف واقع زده و وعده‌های بی‌سرانجام داده است.

در روزهای اخیر گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از استان سیستان و بلوچستان منتشر شده و پزشکان گفته‌اند که تخت‌های اغلب بیمارستان‌ها پر شده و آنها با کمبود تجهیزات و اکسیژن روبرو هستند.

اما سعید نمکی روز جمعه گفته: “همین الان در سیستان و بلوچستان بالای ۵۰۰ تخت خالی وجود دارد. میزان بیمار سیستان، یک‌چهارم پیکی است که ما در هرمزگان طی می‌کنیم و کردیم. بعد با کمال وقاحت می‌گویند وضعیت سیاه است.”

تبلیغات نهادهای رسمی و رسانه‌های حکومتی در ایران بر تولید واکسن داخلی تمرکز داشته‌اند و به ویژه واکسن برکت، وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام، موضوع تبلیغات رسمی گسترده بوده است.

ستاد اجرایی فرمان امام زیر نظر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران است.

برخی رسانه‌ها در ایران در گزارش‌هایی با بررسی اظهارنظرهای مختلف و برخی شواهد می‌گویند تلاش بر این بوده تا واکسن برکت از دیگر واکسن‌های تحت آزمایش در ایران و همچنین نسبت به واکسن‌های خارجی پیشتاز باشد.

مینو محرز روز جمعه به عنوان “محقق اصلی” واکسن برکت به خبرگزاری قوه قضاییه ایران گفته است که واکسن برکت در مراحل تحقیق و تولید نسبت به دیگر واکسن‌ها امتیازی نداشته است.

او گفته: “همه واکسن‌های داخلی در حال سپری کردن مراحل تولید خود هستند و من واقعا از بیان چنین صحبت‌ها و بداخلاقی‌ها و همچنین این رقابت‌های بچگانه متاسفم.”

در حالی که مینو محرز در تمام دوران همه‌گیری کرونا در رسانه‌های ایران، از جمله ایرنا رسانه رسمی دولت، به عنوان یکی از اعضای کمیته علمی ستاد ملی کرونا معرفی می‌شد، روز پنجشنبه کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت او “هیچ سمتی در ستاد کرونا و کمیته‌های وابسته به این ستاد ندارد”.

مینو محرزخانم محرز می‌گوید خودش واکسن برکت دریافت کرده

آقای جهانپور، که خودش هم برای فحاشی در توییتر مورد انتقاد بوده، حرف‌های خانم محرز درباره واکسن پاستور را تکذیب کرد و گفت: “این اظهارات کذب محض بوده و متاسفانه انگیزه برخی افراد برای ما هم نامشخص است.”

علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور هم روز چهارشنبه سخنان مینو محرز درباره واکسن پاستور را “خیلی عجیب” دانست و گفت: “خانم دکتر محرز مسئول گفته‌های خودشان هستند. ما نمی‌دانیم چرا و با چه هدفی چنین اظهاراتی را مطرح می‌کنند.”

همایون سامه‌یح، عضو کمیسیون بهداشت مجلس ایران گفته اگر چنین مساله‌ای درست باشد “کسانی که مدعی بوده‌اند باید پاسخگو و محاکمه شوند؛ هر کسی در این زمینه بخواهد از روی صلاح یا به هر دلیل دیگری دروغ بگوید، باید جوابگو باشد. ما نمی‌توانیم فقط با دروغ گفتن به مردم، آنها را امیدوار کنیم.”

در یک مورد دیگر از آشفتگی‌های مدیریت و اطلاع‌رسانی واکسیسناسیون کرونا در ایران روز گذشته تهران تایمز خبری از قول فرزند رئیس فرهنگستان علوم پزشکی درباره “خرابکاری” در خط تولید واکسن برکت منتشر کرد که به سرعت تکذیب شد.

این گزارش به آنجا برمی‌گشت که یک مقام گروه دارویی برکت، از نابودی “یک بچ کامل” و بیش از یک میلیون دوز واکسن خبر داد.

توضیح حجت نیکی ملکی در پاسخ به پرسشی از تناقض‌گویی‌اش درباره تعداد واکسن‌های تولیدشده تا آن تاریخ بیان شده بود. در حالی که از چندی پیش از تولید “نزدیک چهار میلیون” دوز واکسن برکت گفته بود، سه هفته پس از آن مجموع تعداد تولیدشده را تقریبا نصف آن، یعنی ” دو میلیون و پنجاه هزار” دوز اعلام کرد.

او این اختلاف را با ادعای بروز مشکلی در خط تولید و هنگام “پر کردن ویال‌ها” توجیه کرد.

این تناقض‌گویی‌ها در حالی است که بنا به اعلام وزارت بهداشت ایران وارد “موج پنجم” شیوع شده و بیشتر مناطق کشور در شرایط “قرمز” و “نارنجی” هستند و در روز جمعه با مرگ ۱۴۶ نفر دیگر آمار قربانیان رسمی کرونا به ۸۵ هزار و ۵۴۳ نفر رسیده است.

آمار واقعی پیش از این تا دو برابر آمار رسمی برآورد شده است.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *