واکنش سخنگوی دولت ایران به اظهارات رابرت مالی: آماده تبادل همه زندانیان با آمریکا هستیم

By | ۱۴۰۰-۰۴-۲۲

علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در واکنش به اظهارات اخیر رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درباره پیشرفت در مذاکرات برای آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران گفت: ما قبلا بارها اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران بخاطر نیات انسان دوستانه آماده تبادل همه زندانیان سیاسی در مقابل آزاد کردن همه زندانیان ایرانی در سراسر جهان است که با دستور و خواست آمریکا محبوس شده‌اند.

ربیعی افزود: ما حتی در دولت پیشین آمریکا هم از این آمادگی طرف ایرانی خبر داده بودیم اما این دولت آمریکا بود که با اصرار بر گروگان‌گیری ایرانیان از نشستن پای میز مذاکره امتناع کرد و دولت آمریکا با گروگان گیری از ایرانیان از نشستن پای میز مذاکره جلوگیری کرده بود.

ربیعی ادامه داد: دولت آقای بایدن از روزهای ابتدای روی کار آمدن این موضوع را مورد توجه قرار داده و این مذاکرات در جریان است و به محض دستیابی به نتایج قابل قبول، توسط همکاران ما در وزارت امور خارجه اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

به تازگی رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اعلام کرد که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده خواستار آزادی تمامی زندانیان آمریکایی در ایران است. وی تاکید کرد که آمریکا در گفت‌گو با ایران “توافق ناقص” درباره آزادی شهروندان زندانی خود در این کشور نخواهد پذیرفت.

نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران که در یک نشست مجازی روز سه‌شنبه (۶ ژوئیه) با شماری از زندانیان سابق این کشور در ایران و خانواده‌های شهروندان آمریکایی که هم اکنون در ایران زندانی هستند، صحبت می‌کرد، بر بازگشت همه آن‌ها به خانه تاکید کرد.

او گفت دولت جو بایدن نمی‌خواهد که توافق سال ۲۰۱۶ در مورد شهروندان آمریکایی زندانی در ایران تکرار شود.

پنج تن از شهروندان آمریکایی که در ایران زندانی بودند در ژانویه ۲۰۱۶ و همزمان با روز اجرایی شدن توافق برجام مبادله شدند. با این وجود، این توافق شامل حال تمام زندانیان ایرانی-آمریکایی، از جمله  سیامک نمازی در ایران نشد.

در حال حاضر دست‌کم چهار ایرانی-آمریکایی؛ سیامک نمازی، باقر نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی در ایران زندانی هستند.
ار.اف.ای:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *