شعار «مرگ بر خامنه‌ای» در شرق تهران و گسترش حمایت ها از معترضان؛ «یگان ویژه» در میدان آزادی مستقر شده است

By | ۱۴۰۰-۰۴-۳۰

ششمین شب پیاپی اعتراض ها در خوزستان در حالی با خشونت نیروهای نظامی علیه معترضان به پایان رسید که در تهران، از منطقه نارمک، صدای «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه ای» شهروندان در شرق این کلانشهر به گوش رسید.

به گزارش صدای آمریکا، همزمان، در میدان آزادی تهران، آنطور که برخی از کاربران توییتر گزارش کرده اند، نیروهای ویژه همراه با خودروها و تجهیزاتی که به نظر می رسد برای مقابله احتمالی با معترضان باشد، مستقر شده اند.

در نزدیکی تهران، در مترو گلشهر کرج، هم آنطور که یک فیلم ارسالی به صدای آمریکا نشان می دهد جمعی از مردم در حمایت از معترضان خوزستانی علیه سپاه پاسداران شعار داده اند: «سپاهی حیا کن، مملکت رو رها کن.»
روز سه شنبه هم تعداد زیادی از مسافران مترو در ایستگاه صادقیه تهران در حمایت از معترضان خوزستانی شعار «مرگ بر جمهوری اسلامی» سر داده بودند.

در تحولی دیگر، خبرگزاری حقوق بشری هرانا می گوید گروهی از کنشگران مدنی و مدافعان حقوق بشر در تهران، که روز سه‌شنبه ۲۹ تیر بازداشت شده بودند، ساعاتی بعد آزاد شده اند.

این فعالان روز سه شنبه با برگزاری تجمعی در مقابل وزارت کشور از اعتراضات سراسری مردم خوزستان نسبت به بی‌آبی حمایت کرده بودند. تجمع آنها با برخورد خشن نیروهای امنیتی بر هم خورد و تعدادی از آنها بازداشت شدند. نرگس محمدی، آرش صادقی، جعفر عظیم‌زاده، رسول بداقی، آرش کیخسروی و پوران ناظمی در میان معترضان بودند.

در عین حال، برخی از تشکل های صنفی از جمله سازمان معلمان ایران، روز سه شنبه از سرکوب خشونت آمیز اعتراض ها در خوزستان انتقاد کرده و عملکرد حکومت را به چالش کشیده اند.

در بخشی از بیانیه سازمان معلمان ایران از «مجموعه حاکمیت» خواسته شده است از مردم خوزستان دلجویی کنند چرا که «مردم ۲۰ شهر و ۷۷۰ روستای این استان که همواره مصیبت‌ها، هزینه‌های سنگین و آسیب‌های فراوان ناشی از دفاع دلاورانه از میهن را در جنگ هشت ساله تحمل کرده‌اند، سزاوار این وضعیت نیستند.»

معترضان خوزستانی از سوی برخی از ورزشکاران و هنرمندان ساکن ایران نیز مورد حمایت قرار گرفته اند.

مازیار زارع، مربی تیم فوتبال ملوان، روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که «آیا به تیم شما واکسن رسیده است یا نه»، پاسخ داد: «آب برسد خوزستان، واکسن نخواستیم.»

برخی از هنرمندان سینما و تلویزیون از جمله مسعود کیمیایی، نوید محمدزاده، و پگاه آهنگرانی نیز برای نشان دادن حمایت خود از معترضان در خانه هنرمندان تهران تجمع کردند.

همچنین حامد بهداد، بازیگر شناخته شده سینما، در استوری های اینستاگرام خود با حمایت از معترضان خوزستانی نوشت:«مردم شریف خوزستان، هم وطن های عزیزمان آب معدنی لازم ندارند….آنها جمع شدند تا از حقوق خودشون دفاع کنند.»

روز یکشنبه هم مستندسازان ایرانی با انتشار بیانیه‌ای سرکوب «مردمی که زندگی را جست و جو می‌کنند» را به شدت محکوم کرده و گفته بودند «در کنار تشنگان خوزستان» می‌مانند.

و در آمریکا، سناتور جمهوری‌خواه، مارکو روبیو، سه‌شنبه ۲۹ تیر، موضع خود را اینگونه اعلام کرد: «ملت ایران خواهان رهایی از رژیم حاکم تهران هستند. سناتور روبیو استفاده وحشیانه از زور برای متفرق کردن معترضین صلح‌طلب توسط رژیم را محکوم می‌کند. آمریکا به جای مذاکره با این رژیم شیطانی باید از معترضین حمایت کند»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *