زمینه‌سازی خامنه‌ای برای برهم زدن مذاکرات هسته‌ای: انتشار فیلم مجادله با رفسنجانی بر سر مذاکره با آمریکا

By | ۱۴۰۰-۰۵-۱۱

انتشار مجادله علی‌ خامنه‌ای با هاشمی رفسنجانی درباره مذاکره با آمریکا، به طور همزمان در سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی و صدا و سیما به گفته برخی از تحلیل‌گران، احتمالا حاکی از زمینه‌سازی خامنه‌ای برای پایان دادن به مذاکرات غیر مستقیم با آمریکا در وین است.

مذاکرات وین بع از شش دور از چند هفته قبل متوقف شده و از دو هفته قبل مقام‌های وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفتند که ادامه مذاکرات به دولت ابراهیم رییسی سپرده شده است.

این فیلم قدیمی برای اولین‌بار شامگاه یک‌شنبه دهم مرداد ماه در آستانه پایان کار دولت حسن روحانی، همزمان در سایت رسمی خامنه‌ای و صدا و سیما پخش شد.

در این تصاویر، خامنه‌ای در یک جلسه محرمانه‌ با اعضای مجمع تشخیص مصلحت، به اکبر هاشمی رفسنجانی رییس وقت مجمع تشخیص مصلحت می‌گوید: «شما و روحانی فقط فواید مذاکره را گفتید ولی مضرات را نگفتید.»

این سخنان که با لحن تندی از سوی خامنه‌ای بیان می‌شود، پاسخ او به سخنان هاشمی رفسنجانی است که می‌گوید: «حسن روحانی[رییس وقت مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت] یک چیزی تهیه کرد، دو تا قائمه[ستون] که فواید و ضررهای» مذاکره و رابطه با آمریکا در آن آمده بود.

خامنه‌ای اما با لحنی تند در مقابل دیگر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به هاشمی رفسنجانی گفت که یک ستون بود و ضررها هم در آن نبود، فقط فایده[مذاکره  با آمریکا] در آن بود و شما هم با خط خودتان مواردی [از فواید مذاکره با آمریکا] را به آن اضافه کرده بودید.»

هاشمی در پاسخ می‌گوید که بخش کوچک‌تری ضررها هم بود، اما خامنه‌ای تاکید می‌کند که این طور نبوده و شما و حسن روحانی فقط «فایده‌ها» را نوشته بودید.

در بخش دیگری از فیلم منتشر شده نیز خامنه‌ای در ادامه همان جلسه درحالی که با دستانش ضرباتی به میز بین خودش و هاشمی رفسنجانی وارد می‌کند، گفت: «صدای آقای هاشمی در شورای عالی امنیت ملی ضبط شده است که می‌گوید رهبری [خامنه‌ای] در این باره استدلال‌های دارد که ما جواب آن استدلال‌ها را نداریم.»

سپس بخشی از صدای هاشمی رفسنجانی نیز پخش می‌شود که می‌گوید: «بله من گفتم.»

به نوشته سایت رسمی خامنه‌ای، تاریخ این فیلم فروردین سال ۱۳۹۱ و طی دیدار با اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و موضوع جدال میان خامنه‌ای و رفسنجانی تجربه مذاکره و «اعتماد به آمریکا» بوده است.

خامنه‌ای درحالی در این جلسه به شدت با مذاکره با آمریکا مخالفت می‌کند که به گفته علی‌اکبر صالحی، رییس فعلی سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر امور خارجه وقت در دولت محمود احمدی‌نژاد، ماه‌ها پیش از آن، در اواسط سال ۱۳۹۰ مجوز «مذاکرات محرمانه با آمریکا را داده بود.

صالحی در این مورد گفته است که «در اواسط سال ۹۰ پس از دریافت نامه سلطان قابوس وقت ملاقات خصوصی از حضرت آقا[خامنه‌ای] گرفتم. ایشان در این دیدار به بدعهدی‌ها و عداوت‌های آمریکا با ایران اشاره کردند اما من گفتم از باب اتمام حجت اجازه مذاکره با آمریکا را صادر بفرمایید و مقام رهبری فرمودند با مذاکرات مخالفتی ندارم.»

محمدحسین صفار هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که در جلسه محرمانه و جدال خامنه‌ای و رفسنجانی حاضر بوده، یک‌شنبه شب و همزمان با پخش فیلم این جلسه، در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد و گفت که دلیل ناراحتی خامنه‌ای در این جلسه این بوده که هاشمی رفسنجانی چند روز قبل در یک مصاحبه بلند با یک فصلنامه بر «لزوم ارتباط با آمریکا» تاکید کرده بود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که خامنه‌ای و رفسنجانی پیشتر نیز در جلسات دو نفری خود درباره موضوعات مختلف بحث ‌کرده بودند، اما این اولین بار بود که خامنه‌ای در حضور اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به بحث با رفسنجانی پرداخت و حتی خطاب به او گفت که «این حرف‌ها چیست که این روزها درباره رابطه با آمریکا می‌زنید.»

صفار هرندی با اشاره به محرمانه بودن این فیلم و محتوای این جلسه، گفت که انتشار این فیلم نشان می‌دهد که خامنه‌ای در «موقعیت تازه‌ای» و بعد از ۹ سال «منع انتشار» این فیلم را برداشته است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به طور تلویحی انتظار این فیلم را به مذاکرات وین مربوط دانست و گفت که در مذاکرات وین، سرپرست تیم مذاکره کننده عباس عراقچی، مواضع محکمی داشته است، اما حسن روحانی دنبال انجام توافقی به هر قیمت بوده است و او و دولتش «مذاکره را ضایع» کرده‌اند.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *