حسن روحانی سرقت آرشیو هسته‌ای ایران توسط اسرائیل را تایید کرد

By | ۱۴۰۰-۰۵-۱۱

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در آخرین سخنرانی خود در دولت دوازدهم تایید کرده است که آرشیو هسته‌ای ایران توسط اسرائیلی‌ها سرقت شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، او که صبح روز دوشنبه، ۱۱ مرداد، در جمع مدیران دولت دوازدهم سخنرانی می‌کرد، گفت: « اسرار را اسرائیلی ها از کشور خارج کردند و پیش ترامپ بردند و ترامپ هم از توافق خارج شد».

خبر سرقت آرشیو هسته‌ای ایران را بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر پیشین اسرائیل، در اردیبهشت‌ماه سال ۹۷ اعلام کرد و گفت در جریان یک عملیات مخفی، «بیش از نیم تُن مدرک» شامل ۵۵ هزار سند روی ۱۸۳ سی‌دی، از تحقیقات هسته‌ای مخفیانه ایران در پروژه موسوم به «عماد» از یک انبار در نزدیکی تهران ربوده شدند.

مقام‌های حکومت ایران ابتدا نخست وزیر اسرائیل را «چوپان دروغگو» توصیف کردند و خبر این عملیات را «بچگانه، مسخره و ادعایی نخ‌نما» خواندند، ولی سرانجام محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز ۲۵ فروردین امسال برای نخستین‌ بار سرقت اسناد هسته‌ای توسط اسرائیل را تایید کرد و گفت که کشور دچار «آلودگی امنیتی» شده است.

اخیرا یوسی کوهن، رئیس پیشین سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد، با تشریح جزئیات عملیات سرقت آرشیو هسته‌ای ایران گفت که ۲۰ مامور موساد در این عملیات مشارکت داشتند که همه زنده هستند و برخی از آنها از ایران خارج شده‌اند.

به گفته این مقام عالی‌رتبه، هیچ یک از این ۲۰ نفر اسرائیلی و یهودی نبودند.

او در مصاحبه‌ای که روز ۲۱ خرداد از کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل پخش شد، توضیح داد که در جریان این عملیات ۳۲ گاو صندوق حاوی اسناد آرشیو برنامه اتمی در طول ۷ ساعت باز شدند و ماموران شرکت‌کننده در این عملیات، تمام مدت با فرماندهی عملیات در تل‌آویو در تماس مستقیم بودند.

آقای کوهن تاکید کرد که سازمان موساد برای انجام این عملیات دو سال برنامه‌ریزی کرده بود و برای موفقیت بیشتر پیش از عملیات، این انبار را شبیه‌سازی کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *