کاسبی حکومت با رنج مردم: کرونا برای جمهوری اسلامی «موهبت» است

By | ۱۴۰۰-۰۵-۱۴

 حداقل بیست ماه از اعلام رسمی ورود ویروس کویید-۱۹ به ایران می‌گذرد و مجموع سیاست‌های «نظام» جمهوری اسلامی نه در راستای کنترل پاندمی٬ که نشانگر سودجویی نظام از «مرگ و بیماری» شهروندان بود.

جمهوری اسلامی طی این مدت هم توانست عدم کفایت در اقدام قاطع در کنترل کرونا را به گردن «تحریم»های آمریکا بیاندازد و هم از تمامی مراحل درمان یا واکسیناسیون «پول» در بیاورد.

یک بیماری با گردش مالی بالا

کرونا مانند هر بیماری دیگر غیر از درد هزینه نیز دارد. اما هزینه‌های این بیماری را باید ضرب در حداقل ۴ میلیون و ۱۹ هزار و ۸۴ نفری کرد که طبق آمار رسمی وزارت بهداشت تا کنون به این بیماری مبتلا شدند؛ هرچند مقامات وزارت بهداشت از جمله معاون وزیر٬ ایرج حریرچی٬ بارها تاکید کرده است که آمار واقعی سه تا چهار برابر آمار رسمی است.

یک فرد مشکوک به ابتلا به کرونا در قدم اول برای تشخیص نیاز به تست PCR دارد. هر تست بین ۷۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان قیمت دارد.

اما یک بار تست دادن برای هیچ بیماری کافی نیست٬ هر فرد مشکوک حداقل دوبار باید تست بدهد یک بار برای ابتلا و بار دوم برای اطمینان از پایان بیماری. اما با توجه به ضریب ده درصدی پاسخ کاذب٬ بی‌کیفیت بودن تست‌های داخلی و … هر فرد مشکوک ناچار از آن است که بیش از دوبار تست بدهد.

تست PCR کمترین خرجی است که یک مبتلا ناچار از پرداخت آن است. پس از مثبت شدن تست٬ با توجه به وضعیت وخیم بیمارستان‌ها و آلودگی‌های آن٬ تعداد کثیری از بیماران ترجیح می‌دهند که در خانه مورد معالجه قرار بگیرند. برای این افراد هر با ویزیت پزشک متخصص از ۷۰۰ هزار تومان آغاز شده و به دو میلیون تومان می‌رسد. هر بار تزریق سرم٬ تازه در صورت یافتن آن نیز ۳۰۰ هزار تومان است.

اما حتی در صورت مراجعه به بیمارستان نیز درمان برخلاف وعده‌های وزارت بهداشت «رایگان» نیست.

تهیه هر نسخه مبتلایان به کرونا که بیشتر حاوی مسکن‌ها و داروهای تقویتی‌ است٬ با بیمه حدود صد و ده هزار تومان و بدون آن تا ۳۰۰ هزار تومان خرج دارد.

بیمار اما اگر بدشناس باشد و نیاز به خدمات جدی‌تر درمانی پیدا کند٬ باید برای کرایه کردن دستگاه اکسیژن به وب سایت دیوار مراجعه کند و انواع آن را از شبی ۶۰۰ هزار تا چهارمیلیون تومان اجازه کند.

در صورت پیشرفته‌تر بودن بیماری اما نیاز به تخت آی‌سی‌یو است٬ تختی که این روزها و در میانه موج پنجم به سختی پیدا می‌شود. بر اساس گزارش‌هایی که از بیمارستان‌های شهرهای مختلف در ایران منتشر می‌شود٬ آی‌سی‌یوها٬ بخش‌های بستری٬ حتی راهروهای بیمارستان‌ها پرشده و بیماران در فضای سبز مقابل بیمارستان‌ها می‌خوابند. اما اگر بتوانید بین ۱۴۰ تا ۱۷۰میلیون هزینه کنید می‌توانید حتی در منزل آی‌سی‌یو داشته باشید؛ فاکتوری شامل ۱۰ شب بستری در آی‌سی‌یو خانگی شبی ۵ میلیون، پرستار ۲۴ ساعته شبی دو میلیون، خرید دستگاه اکسیژن‌ساز (۶۰ میلیون) و ویزیت سه پزشک متخصص در منزل (۷ میلیون).

مهمترین بخش درمان بیماران مبتلا به کرونا اما خرید داروی رمدسیویر است که در بازار آزاد قیمت آن تا ۷ میلیون نیز می‌رسد؛ دارویی که پیدا کردن آن به صورت دولتی تقریبا غیر ممکن شده است.

یک منبع آگاه در صنعت دارویی کشور به «زیتون» گفت که از ابتدایی پاندمی تا امروز گردش مالی رمدسیویر در ایران نزدیک به صد و پنجاه هزار میلیارد تومان بوده است.

یک منبع آگاه در صنعت دارویی کشور به «زیتون» گفت که از ابتدایی پاندمی تا امروز گردش مالی رمدسیویر نزدیک به صد و پنجاه هزار میلیارد تومان بوده است.

در همین رابطه سعید باسمنجی مدیرعامل شرکت داروسازی شهید قاضی روز شنبه این هفته به ایرنا گفته بود که ماهانه ۱/۵ میلیون ویال رمدسیویر در کشور تجویز و تزریق شده است؛ یعنی سی میلیون ویال از آغاز پاندمی تا امروز.

انجام سی‌تی اسکن ریه خود داستانی جداست. در صورت یافتن مرکز دولتی یا جایی که بیمه‌های درمانی را قبول کند٬ هزینه هر تست سی‌تی اسکن بین ۲۵۰ تا ۳۲۰ هزار تومان است اما انجام آن در مراکز خصوصی یا به صورت آزاد٬ که در پیک پنجم کرونا محتمل‌تر از یافتن مراکز دولتی است٬ از یک میلیون تومان نیز بالاتر می‌رود.

کرونا اگر برای شهروندان جز درد٬ مرگ و هزینه چیز دیگری با خود به همراه نداشت اما چرخ‌های «صنعت درمان و دارویی» را خوب به گردش درآورده است از سوی دیگر وارد کنندگان دارو نیز از این خان پرنعمت محروم نماندند.

هر نهاد یک واکسن

سود هنگفت اما نه در درمان دارویی و خدمات پزشکی به مبتلایان به کرونا که در واکسن آن نهفته است.

رهبر جمهوری اسلامی ۱۹ دی ماه رسما ورود واکسن کرونا از آمریکا و بریتانیا را «ممنوع» کرد. پس از آن «موج واکسن سازی» در این ارتفاع گرفت.

بنابرگزارش ایسنا در روز ۳۱ تیرماه یعنی حدود ۲ هفته پیش سازمان غذاودارو  اعلام کرد که ۱۴ واکسن ایرانی در فازهای مطالعاتی مختلف، در حال بررسی هستند اما شنیده‌ها حاکی از آن است که تعداد واکسن‌ها بیش از ۱۴ مورد است.

واکسن سینوژن استرالیایی که فاز دوم مطالعاتی آن در ایران انجام شده، واکسن انستیتو رازی، واکسن فخراء (وزارت دفاع)، واکسن نورا (دانشگاه بقیه‌الله) و واکسن مشترک بین ایران و کوبا به نام سوبرنا ـ۲ در ایران در فاز مطالعات بالینی هستند که در بین آن‌ها واکسن کووبرکت در مرحله سوم فاز مطالعات بالینی مجوز اضطراری گرفت.

با وجود تبلیغات فراوان حول کووبرکت و وعده‌های برای تحویل ۵ میلیون دوز از آن در ماه گذشته  محمدحسین فلاح مهرآبادی٬ معاون موسسه رازی٬ روز گذشته افشا کرد که «کمتر از یک میلیون دز واکسن در داخل کشور تولید شده است.»

محمدحسین فلاح مهرآبادی٬ معاون موسسه رازی٬ روز گذشته افشا کرد که «کمتر از یک میلیون دز واکسن در داخل کشور تولید شده است.»

این در حالی است که چهار روز پیش مدیر تولید واکسن برکت از تولید و تحویل یک و نیم میلیون واکسن کرونای برکت به وزارت بهداشت خبر داده بود.

مصاحبه فلاح مهرآبادی اما حاوی نکته مهم دیگری نیز بود. او خبر از آن داد که زمستان سال گذشته شورای عالی امنیت ایران مبالغی را به چهار شرکت‌ تولیدکننده واکسن اختصاص داده ولی درباره میزان و جزییات این کمک‌ها توضیحی نداده است.

رویکرد نظام در خصوص واکسن کرونا بی‌شباهت به نحوی مواجهه‌اش با اپلیکیشن‌های پیام رسان نبود.

جمهوری اسلامی برای حمایت از پیام رسان‌های داخلی٬ مشابهه خارجی آن را فیلتر(ممنوع) کرد و از شرکت‌ها داخلی حمایت مالی کرد. ایلنا آن زمان در گزارشی افشا کرده بود که هرکدام از پیام رسان‌های داخلی وام پنج میلیارد تومانی دریافت کردند و ایرنا خبر داده بود که بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی برای گسترش پیام‌رسان‌های بومی اختصاص داده شده بود.

احتمالا با احتساب نرخ تورم مبالغی از همین دست به شرکت‌های تولید واکسن اختصاص یافته است.

از سوی دیگر به رغم مخالفت وزارت بهداشت با دستور صریح رییس جمهوری برای واردات واکسن توسط بخش خصوصی٬ مدت‌هاست که شهروندان با پرداخت پول می‌توانند خارج از سیستم وزارت بهداشت به واکسن‌های مورد تایید جهانی دسترسی پیدا کنند.

بر اساس اخباری که «زیتون» به دست آورد است٬ قیمت دو دوز واکسن فایزر در تهران از ۱۵ تا ۳۰ میلیون هزینه دارد؛ آن هم به شرط صدور کارت واکسن از بلغارستان یا اقلیم کردستان عراق.

برای هر دو دوز واکسن مدرنا کافی است هفت میلیون تومان بپردازید. اما تنها واکسن قاچاق نیست که با پرداخت پول در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

کسانی که توانایی خرید فایزر یا مدرنا را ندارند٬ می‌توانند با پرداخت بین چهار تا شش میلیون تومان خارج از نوبت واکسن آسترازنکا دریافت کنند.

جمهوری اسلامی تنها از درمان یا واکسیناسیون کرونا درآمدزایی نمی‌کند. در ماه‌های آغازین ورود ویروس کووید-۱۹ به ایران به رغم اینکه آمریکا اعلام کرده بود سیستم بهداشت و درمان از تحریم‌ها خارج است و برخی خیرین در کنار سیستم کواکس داوطلب رساندن واکسن کرونا به ایران شده بودند٬ سیستم تبلیغاتی نظام مشغول پروپاگاندا در خصوص افزایش تعداد مرگ و میر در کشور به دلیل تحریم بودند.

این سفره گشاده٬ تا زمانی که برای نظام نان دارد٬ جمع نخواهد شد و سود اقتصادی-تبلیغاتی آن به حدی است که نه قرنطینه کامل هرگز اجرا خواهد شد٬ نه واکسیناسیون گسترده و سریع؛ از برگزاری مراسم مذهبی هم جلوگیری نخواهد شد.
زیتون ـ سولماز ایکدر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *