تاکید اتحادیه اروپا بر اهمیت ارتباط مستقیم دیپلماتیک با دولت جدید ایران

By | ۱۴۰۰-۰۵-۱۵

سخنگوی دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به پرسش رادیو فردا در زمینه سفر نماینده این اتحادیه به تهران و شرکت در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی بر لزوم ارتباط مستقیم دیپلماتیک با دولت جدید جمهوری اسلامی با هدف پیشبرد مذاکرات احیای برجام در وین تاکید کرد.

نابیلا ماسرآلی به رادیو فردا گفت: «انریکه مورا، معاون دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به نمایندگی از جوزف بورل، رئیس سیاست خارجی، در این مراسم شرکت کرده است. ارتباط دیپلماتیک با دولت جدید و همچنین انتقال پیام به صورت مستقیم بسیار مهم است.»

او افزود: «به عنوان هماهنگ‌کننده برجام، اولویت کلیدی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از سرگیری مذاکرات در وین و همچنین تسهیل اجرای کامل برجام است.»

این سخنگو تصریح کرد: «رویکرد ما بر کسی پوشیده نیست. رویکرد ما در قبال ایران، سیاست‌گذاری متوازن از طریق گفت‌وگوست؛ گفت‌وگوی منتقدانه در زمانی که اختلاف نظر وجود دارد و مبتنی‌ بر همکاری در زمانی که منافع مشترک در میان است.»

سفر آقای مورا برای شرکت در مراسم تحلیف با انتقادهای فراوانی از سوی فعالان سیاسی و مدنی در داخل و خارج از ایران روبه‌رو شده است.

روز پنج‌شنبه گروهی از نهادهای مخالفت جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای مشترک، حضور یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در این مراسم را حرکتی «غیر قابل درک» خواندند و افزودند: «اتحادیه اروپا هیچ نماینده‌ای برای مراسم تحلیف [الکساندر] لوکاشنکو به عنوان رئیس‌جمهوری بلاروس نفرستاد. چرا اکنون اتحادیه اروپا نماینده‌ای را فرستاده تا سوگند خوردن رئیسی را به همراه دیگران جشن بگیرد؟»

ابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس جمهوری ایران روز پنج‌شنبه ۱۴ مرداد در مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی کشور سوگند یاد کرد.

در بیانیه احزاب مخالف همچنین آمده است که «ما از اتحادیه اروپا می‌خواهیم که به تعهدات دموکراتیک و حقوق بشری خود در رابطه دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی ایران و دولت ابراهیم رئیسی عمل کند.»

دیدار رئیسی با همتای افغانستانی

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران، روز پنج‌شنبه ۱۴ مرداد پیش از آغاز مراسم تحلیف خود با شماری از مقامات کشورهای دیگر از جمله اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار رئیس جمهوری افغانستان با اشاره به ظرفیت‌های کلیدی و تاثیرگذاری تهران در ایجاد امنیت منطقه‌ای برخوردار است، گفت که ایران نقش و جایگاه برجسته‌ای در ثبات و امنیت منطقه دارد و خواهان استفاده از ظرفیت‌های ایران برای اقدامات و همکاری مشترک، در مسیر استقرار امنیت پایدار در افغانستان شد.

ابراهیم رئیسی نیز با تاکید بر این‌که امنیت منطقه باید توسط «کشورهای منطقه» تامین شود، اظهار داشت جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد از همه ظرفیت‌های خود برای «جلوگیری از خونریزی در افغانستان» استفاده کند.

همزمان با آغاز روند خروج نظامیان خارجی از افغانستان طی ماه‌های اخیر، گروه طالبان بخش گسترده‌ای از خاک این کشور را تصرف کرده و در روزهای اخیر با هدف تصرف سه مرکز ولایات افغانستان از جمله لشکرگاه، هرات و قندهار این شهرها را محاصره کرده است.

دیدار با رئیس مجلس ملی ترکیه؛ ابلاغ پیام تبریک رجب طیب اردوغان

به گزارش رسانه‌های ایران، آیت‌الله رئیسی ظهر امروز (پنجشنبه) در دیدار با مصطفی شنتوپ، رئیس مجلس ملی ترکیه، در مورد مناسبات همسایگی میان دو کشور و همکاری ایران و ترکیه در عرصه بین‌المللی به‌ویژه در زمینه «برقراری صلح و ثبات در افغانستان» گفت‌وگو کردند.

رئیس مجلس ملی ترکیه در این دیدار با ابلاغ تبریک رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، به مناسبت آغاز فعالیت آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس جمهوری جدید گفت مناسبات ایران و ترکیه «فراتر از روابط حسنه دو همسایه» بوده است.

آقای شنتوپ ابراز امیدواری کرد با برگزاری نشست آینده شورای‌عالی همکاری ایران و ترکیه، گام بلندی در مسیر ارتقای همکاری‌های دو کشور برداشته شود.

ملاقات با رئیس مجلس دومای روسیه

ابراهیم رئیسی همچنین عصر پنج‌شنبه با ویاچسلاو ولودین، رییس مجلس دومای دولتی روسیه، دیدار کرد. هر دو طرف در این دیدار بر «لزوم ارتقای سطح همکاری‌ها»‌ میان تهران و مسکو تاکید کردند.

رئیس دولت سیزدهم حجم تعاملات ایران و روسیه را «خوب، اما ناکافی» دانست و گفت که مناسبات تهران-مسکو باید وارد یک دوره جدید شود.

آقای ولودین هم ضمن ابلاغ پیام تبریک رئیس جمهوری روسیه وعده داد که پیشنهادهای رئیس دولت سیزدهم برای «نهایی کردن سند همکاری‌های جامع ایران و روسیه» را به ولادیمیر پوتین منتقل کند.

ابراهیم رئیسی دیروز (چهارشنبه) نیز با ۱۴ مقام خارجی از جمله وزیر خارجه عمان، رئیس مجلس سوریه، معاون رئیس جمهوری ونزوئلا و فرستاده ویژه دولت یمن که برای حضور در مراسم تحلیف او در تهران حاضر شده‌اند، دیدار و گفت‌و‌گو کرده بود.

با استفاده از رسانه‌های ایران و وب‌سایت رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *