افزایش شمار شهرهای قرمز به ۳۳۶ شهر: آرایش بحرانی در آرامستان‌های تهران، مشهد و اصفهان

By | ۱۴۰۰-۰۵-۱۶

وزارت بهداشت اعلام کرد که شمار شهرستان‌های با وضعیت قرمز کرونا در ایران به ۳۳۶ شهر افزایش یافته است و همزمان با افزایش شمار جان‌باختگان روزانه کرونا، بعد از بحران کمبود تخت، آی‌سی‌یو و اکسیژن و سرم، اکنون  مدیران شهری تهران، مشهد و اصفهان از آرایش بحرانی در آرامستان‌ها خبر داده‌اند.

وزارت بهداشت اعلام کرد که با ادامه روند افزایشی بیماران کرونا، درحال حاضر ۳۳۶ شهرستان ایران در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته‌اند و  ۸۴ شهرستان نیز در وضعیت نارنجی دارند. در همین حال فقط ۲۸ شهرستان در وضعیت زرد کرونا قرار دارند.

این درحالی است که تا روز پنج‌شنبه شماره شهرهای با وضعیت قرمز کرونا ۲۸۵ شهر اعلام شده بود که با وخیم شدن وضعیت کرونا در ۵۱ شهر اکنون مجموع شهرهای با وضعیت قرمز کرونا به ۳۳۶ شهر رسیده است.

میزان مرگ و میر ناشی از کرونا نیز در بسیاری از استان‌های ایران همچنان در حال افزایش است. از جمله محمد علوی، رییس مرکز بهداشت استان خوزستان، شامگاه جمعه از افزایش ۷۷ درصدی شمار جان‌باختگان روزانه کرونا در این استان خبر داد اما از اعلام آمار دقیق جان‌باختگان خودداری کرد.

همزمان سازمان بهشت زهرا در تهران گزارش داد که بیش از ۱۸ ماه است که به خاطر کرونا، آرایش بحرانی به خود گرفته است و در هفته‌های اخیر «در مسیر مدیریت اجساد کرونایی و انجام امور متوفیان» تمهیدات ویژه اتخاذ کرده است.

روزنامه ایران، نزدیک به دولت، در شماره شنبه خود در این باره نوشت: «سیل عظیم مرگ بر اثر ابتلا به ویروس دلتا در کشور در راه است و جنازه‌ها پشت سر هم راهی بهشت زهرا و آرامستان‌ها می‌شوند.»

این روزنامه نزدیک به دولت با اشاره به اینکه «روز جمعه نیز با فوت ۴۵۹ بیمار کرونا آمار رسمی مجموع جانباختگان از ۹۳ هزار نفر در کشور گذشت»، نوشت: این رقم مرگ‌و‌میر تنها مربوط به بیماران کرونایی است که تست پی‌سی‌آرشان مثبت است و اسامی بیمارانی که با علائم حاد و با نتیجه سی‌تی ریه در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند یا در منزل خوددرمانی می‌کنند و در نهایت قربانی می‌شوند در این فهرست ثبت نشده‌ است.

از سوی دیگر احمدرضا مرادی، مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان، نیز از آماده‌باش همه کارکنان آرامستان‌های اصفهان خبر داد و گفت که آنچه در روزهای اخیر شاهد آن هستیم «افزایش بی‌سابقه تعداد متوفیان ناشی از کرونا» است که غم و مصیبت جانکاهی را برای خانواده‌های اصفهانی به دنبال داشته است.

مرادی تاکید کرد که شرایط بحرانی اخیر نشان‌دهنده روزهایی غم‌بار و دردناکی است که شاید هیچ‌گاه تصور آن را نمی‌کردیم.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان  همچنین گفت که افزایش تعداد جان‌باختگان روزانه کرونا باعث شده خادمان آرامستان در شرایطی بسیار سخت و دلهره آور در شیفت‌های اضافی و اضطراری نسبت به تغسیل، تکفین و تدفین متوفیان اقدام کنند و با این شرایط قطعا در آینده‌ای نزدیک با بحران جدی مواجه خواهیم شد.

حسین مهدوی دامغانی، مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد، نیز روز گذشته وضع آرامستان بهشت رضوان مشهد را «حاد و بحرانی» توصیف کرد و گفت که تعداد فوتی‌های روزانه کرونا در مشهد در مرز سه رقمی شدن است.

مهدوی دامغانی افزود که به زودی شاهد زمینگیر شدن نیرو‌های آرامستان‌های مشهد خواهیم بود و در صورتی که اقداماتی برای کنترل وضع موجود صورت نگیرد شاهد افزایش بیشتر تعداد اموات و فاجعه‌ای بزرگ خواهیم بود.

ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *