کرونا در ایران؛ داروی رمدسیویر را جلوی داروخانه‌ با «قیمت چند برابر» می‌فروشند

By | ۱۴۰۰-۰۵-۱۶
در پی کمیاب شدن داروی رمدسیویر در ایران، یک متخصص بیماری‌های عفونی ایجاد بازار سیاه در نزدیکی داروخانه‌ها و ارجاع مراجعه‌کنندگان برای خرید این دارو به قیمت چند برابر از خرده فروشان جلوی داروخانه‌ها را تایید کرد.

مسعود مردانی در یک گفت‌وگوی رادیویی هم‌چنین از فروش برندهای آمریکایی، چینی و ایرانی داروی رمدسیویر از سوی از خرده‌فروشان دارو خبر داد و گفت که برند آمریکایی این دارو تا ۷۰ میلیون تومان هم فروخته می‌شود.

آقای مردانی با بیان این که داروها احتمالا از مبادی قاچاق وارد کشور می‌شوند، ارجاع مراجعه‌کنندگان از سوی داروخانه‌ها به خرده‌فروشان جلوی در داروخانه‌ها را قابل تامل دانست و از نهادهای قضایی خواستار نظارت بر توزیع این دارو در داروخانه‌ها شد.

پیش از این هادی احمدی، عضو شورای عالی داروخانه‌های کشور گفته بود «داروخانه‌های هلال احمر و داروخانه‌های دانشگاهی» عامل نشت این دارو به بازار سیاه هستند.

سازمان غذا و دارو به تازگی در این باره کمبود این دارو واکنشی نشان نداده، اما حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد این سازمان پیشتر گفته بود که چون «یک باره مصرف بالا رفته»، تولید داخلی پاسخگوی نیاز مردم نیست.

محمدعلی ملکی،‌ قائم‌مقام یک شرکت‌ تولید کننده داروی رمدسویر اما اخیرا به تجارت نیوز گفته است «چون تصور نمی‌کردیم موجی جدید ایجاد شود و نیاز به این دارو افزایش یابد،‌ تولید انجام نشد» و وضعیت بحرانی شده است.

سازمان غذا و دارو پیشتر قیمت دولتی داروی رمدسیویر را ۷۰۰ هزار تومان و نوع وارداتی آن را حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرده بود، اما هر ویال از این دارو در حال حاضر در بازارهای غیررسمی حداقل سه میلیون تومان فروخته می‌شود، این در حالی است که هر بیمار برای درمان نیازمند چندین ویال از این دارو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *