جدال لفظی مقام‌های وزارت بهداشت و خارجه دولت حسن روحانی درباره تهیه واکسن کرونا

By | ۱۴۰۰-۰۵-۲۱

اظهارات یک مقام وزارت بهداشت در خصوص تلاش نکردن سفرای ایران در خارج کشور جهت تامین واکسن کرونا٬ واکنش محمد جواد ظریف، وزیر خارجه دولت حسن روحانی را در پی داشته است.

ابتدا رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران چهارشنبه گفت که «هزینه داروهای کرونا چند برابر واردات واکسن شده است اما اجازه خرید واکسن ندادند، چون فکر می‌کردند گران است.»

علیرضا زالی با این حال نگفته بود که چه کسانی اجازه خرید واکسن را نداده‌اند.

رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران تاکید کرده بود : «وقتی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به ایران آمدند ما به جای مشورت با آن‌ها مدام از آن‌ها می‌خواستیم در رسانه‌ها از نظام سلامت ایران تعریف کنند. ما آمارهای مرگ و میر را از سازمان جهانی بهداشت پنهان کردیم.»

علیرضا زالی همچنین اضافه کرده بود: «ما ۷۲۰ میلیون یورو خرج رمدسیویر کردیم و این پول را باید خرج واکسن می‌کردیم چطور در تحریم حاضریم تجهیزات نفتی را ۳ برابر قیمت بخریم، ولی در مورد واکسن این کار را نمی‌کنیم.»

او در ادامه گفت: «سفیران ما در کشورهای خارجی به دنبال تأمین واکسن نبودند. با سفیر ژاپن صحبت کردم، گفت اصلا سفیر ایران دنبال واکسن نیامده است. این چه دیپلماسی‌ای است؟»

واکنش ظریف

این اظهارات علیرضا زالی واکنش محمد جواد ظریف، وزیر خارجه دولت حسن روحانی، را به دنبال داشت.

محمد جواد ظریف در واکنش با اشاره به هشت سال «سکوت» خود و همکارانش گفته است: «توهین و افترا به دستگاه دیپلماسی به جایی رسیده که سکوت را غیرممکن کرده است.»

او با انتشار متنی در حساب اینستاگرام خود نوشته است: چرا این قدر زمان تلف شد؟ کدام دستگاه پروفورمای ورود ۲۰ میلیون واکسن از اروپا را رد کرد؟

محمد جواد ظریف در ادامه مجموعه‌ای از پرسش‌ها در خصوص نقش وزارت خارجه ایران برای واردات کرونا و مخالفت با ابتکارات این وزارتخانه مطرح کرده که به نظر می‌رسد مخاطب این پرسش‌ها وزارت بهداشت دولت حسن روحانی باشد.

رسول موسوی دستیار محمد جواد ظریف نیز در واکنش به اظهارات علیرضا زالی در مورد عملکرد وزارت امور خارجه در ارتباط با تهیه واکسن کرونا، در صفحه توییتر خود نوشت: «یک روز وزارت بهداشت باید به این سوال پاسخ دهد که چرا اعتبار ۱۵۰ میلیون دلاری هند را که با تلاش وزارت خارجه برای واردات دارو تخصیص یافت جذب نکرد؟»

با این حال، خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارش گفته است که علیرضا زالی این اظهارات را در یک جلسه خصوصی مطرح کرده و «بخش اعظمی از آن تقطیع و با هدفی خاص از سوی برخی جریان ها در حال انتشار است.»

این انتقادات در باره نحوه مقابله با کرونا و تهیه واکسن با پایان عمر دولت حسن روحانی مطرح شده است.

جدال لفظی مقام‌های دولت روحانی در حالی است که موج پنجم کرونا در ایران شدت گرفته و در هفته‌های اخیر رکوردهای تازه‌ای از تعداد مبتلایان و جا‌ باختگان کرونا در ایران ثبت شده است و نشانه‌ای از بهبود وضعیت به چشم نمی‌خورد.

علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه شیوع کرونا را مسئله «اول و فوری» کشور خواند و خواستار تامین واکسن به هر شکل ممکن شده است.

این در حالی است٬ رهبر جمهوری اسلامی در دی ماه سال گذشته ممنوعیت ورود «واکسن آمریکایی و انگلیسی» را اعلام کرد. این در حالی است که بسیاری این دستور رهبر جمهوری اسلامی را باعث به وجود آمدن بحران کنونی در ارتباط با شیوع کرونا در ایران می‌دانند.

در همین زمینه٬ کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران، روز چهارشنبه از فراهم شدن مقدمات واردات «۱۲۰ میلیون دز واکسن کرونا در سه ماه آینده» به کشور خبر داد.

آمارهای رسمی جمهوری اسلامی حاکی است طی یک شبانه‌روز گذشته ۵۳۶ نفر دیگر جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند و نزدیک به ۴۲ هزار و ۵۴۱ بیمار جدید در کشور شناسایی شده‌اند.

به این ترتیب آمار رسمی کل جان‌باختگان به ۹۵ هزار و ۶۷۴ و شمار کل مبتلایان در ایران به ۴ میلیون و ۲۸۱ هزار و ۲۱۷ نفر رسید.

ابا این حال منتقدان وضعیت کنونی می‌گویند شمار جان‌باختگان و مبتلایان بسیار بالاتر از آمار رسمی است.

با استفاده از ایرنا و رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *