حشمت‌الله فلاحت‌پیشه: به پشتوانه روسیه دست رد به سینه همه واکسن‌های دنیا زدیم

By | ۱۴۰۰-۰۵-۲۲

پیش‌تر یک نماینده مجلس نیز از سهم‌خواهی روسیه از خط تولید واکسن اسپوتنیک در ایران خبر داده بود

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس دهم، اخراج سفیر روسیه از ایران را خواستار شده است. او با اشاره به «بدعهدی» روسیه در واردات واکسن و مرگ‌ومیر روزانه بیش از ۵۰۰ نفر در ایران به دلیل ابتلا به کرونا گفت: «ایران به پشتوانه روسیه به سینه همه‌ واکسن‌های دنیا دست رد زد.»

حشمت‎الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی

بازسازی عکس تاریخی کنفرانس معروف تهران بر پله‌های سفارت روسیه با حضور سفرای دو کشور روسیه و بریتانیا، بازتاب‌ گسترده‌ای داشت. با وجود اینکه سفارت روسیه در رشته‌ توییتی اعلام کرد که این عکس «زمینه ضد ایرانی» ندارد، واکنش‌های اعتراضی به تصویر یاد شده همچنان ادامه دارد. به خصوص اینکه در روزهای اخیر آمار جان‌باختگان ویروس کرونا در ایران به شدت افزایش یافته و مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند که تاخیر در واکسیناسیون به دلیل «بدعهدی کشورهای دوست» بوده است.

این بدعهدی که از وزیر بهداشت گرفته تا سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بارها بر آن تاکید کرده‌اند، به دو کشور چین و روسیه اشاره دارد که از ارسال محموله‌های واکسن به ایران خودداری کردند؛ واقعیتی که حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده پیشین مجلس، از آن به عنوان «جنایت‌های ادامه‌دار شوروی» نام‌ برده و گفته است: «روزی نیست که ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر را به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دست ندهیم، چرا؟ چون یک واکسن داخلی را به همراه یک قراردادی که مدعی بودند ۶۰ میلیون دوز واکسن از روسیه به کشور می‌رسد تبلیغ کردند اما دیدیم که کمترین واردات از روسیه بود.»

فلاحت‌پیشه از روس‌ها با عبارت «خدایان بلوف‌های مدیریتی» یاد کرد و با بیان اینکه ایران به پشتگرمی روسیه دست رد به سینه همه واکسن‌های دنیا زد، گفت: «دیدیم که روس‌ها عهدشکنی کردند و این یک واقعیت است.»

نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه واکنش‌‎ها به اقدام سفرای انگلیس و روسیه ناکافی است، اخراج سفیر روسیه از ایران را خواستار شد و گفت: «این عکس نشان داد که برای روس‌ها رابطه با انگلستان راهبردی‌تر است تا رابطه با ایران.»

ایران برای خرید ۶۲ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک قراردادی با روسیه امضا کرد اما به دلیل محدودیت تولید واکسن در این کشور و بدقولی‌ها، تاکنون کمترین واکسن‌های وارداتی از روسیه به ایران ارسال شده است.

چندی پیش کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، اعلام کرد که خط تولید واکسن‌های روسی در ایران در حال راه‌اندازی است اما سید مرتضی خاتمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت که قرار نیست واکسن‌های تولیدی روسیه در ایران و برای واکسیناسیون مردم داخل کشور مصرف شوند، چون به گفته او، «روس‌ها در این تولید برای خودشان هم سهم عمده‌ای در نظر گرفته‌اند».

پیش از او، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم گفته بود: «خط تولید داخلی واکسن روسی به درد ما نمی‌خورد و به آن امید نبسته‌ایم.»
تاکنون بیش‌ از ۹۶ هزار تن از شهروندان ایرانی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند و این در حالی است که واکسیناسیون خطر ابتلا به بیماری شدید و مرگ‌ومیر را کاهش می‌دهد اما تاکنون فقط سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن از مردم ایران به طور کامل واکسینه شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *